Odlar gurka för första gången, och vill veta hur det funkar.
Den har börjat blomma, och nu undrar jag om det är själva stjälken till blomman som sedan blir gurkan? Det se iallafall så ut;

Eller är det bara en stjälk?
/dumlan
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2004, 09:52
Den där knottriga "stjälken" är själva fruktämnet som sedan utvecklas till en frukt. Enbart honblommorna har ett fruktämne.
Tack för snabbt svar!
Den här typen av frågor tycker jag bäst om! För just när man kan följa hur en blomma övergår till frukt, en knopp blir blad eller gren, ett frö bildar rot och grodd, det är så oändligt fascinerade. Härlig bild humla!
Jag "vet" t ex hur en blomma i äppeträdet utvecklas till ett äpple. Men varje år måste jag gå ut och titta, och varje år är jag lika förundrad. Hur är detta möjligt? Och vad vackert det är!
Minns ni diskussionerna i trädavdelningen hur ett träd egentligen växer? Dvs om grenarna "lyfte" sig varje år eller om de var kvar på samma nivå? Det var också någon som tyckte att hon ställe en "dum fråga". fantastisk diskussion kom av den.
Dumma frågor är bäst!
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2004, 11:49
Vilken sort är det?
Det finns partecocarpa sorter som sätter frukt utan befruktning och hos dessa brukar det bara finnas honblommor.
Det är "Slanggurka för växthus, F1-hybrid", köpt på COOP.
Hur ser det ut på vanliga plantor? Lika många han- som honblommor? Ser blommorna likadana ut, förutom fruktämnet bakom honblommorna?
ThomasJ
05-07-2004, 12:48
Jag använder "Bröderna Nelsons Växthusgurka 'Euphya' F1" och den behöver inte bli befruktad utan det kommer gurkor hela tiden..

Har nog skördat 10 st de senaste 4-5 veckorna på fyra plantor..

Om mer kommer det hela tiden..
Så du kan vänta dig en god skörd!!

/Thomas
Ändrade lite..
Bra!!! Nu blev jag glad!
Blev lite orolig där ett tag, om alla gurkor skulle gå åt pipan... Jag har nog runt tio gurkor på G.
Hur lång tid tar det från blomma till gurka?
/ELin
ThomasJ
05-07-2004, 13:04

Kan ju bara träffa mina gurkbebisar på helgerna (mamma tar hand om dem i veckorna), så jag tycker det verka ta 3 veckor tills man har en stor gurka.. (kan kanske vara 4 veckor också

)
/Thomas
En till följdfråga;
Bör man kallra bort en del blivande gurkor? Allt som allt har jag nog runt 10-15 st / planta på gång. Bör man gallra bort en del, blir de som är kvar större? Hur brukar man göra?
Anna i Örsjö
12-07-2004, 12:42
Hej Humla!
Jag jobbade en sommar i en gurkodling utanför Malmö och vi gallrade bort de första gurkämnena längst ner. Ägaren sa att det hämmade tillväxten och att det blev större gurkor längre upp, de ville han ha fram snabbt. För hemma odlaren spelar det ingen roll tycker jag då det är mer smak i de små gurkorna än i de stora. Men sitter de väldigt tätt kan du ju skörda några riktigt små, de går att äta även om de är 5-10 cm långa.
Jag är så anvundsjuk, jag har inget drivhus, var tvungen att riva det gamla för det blåste isönder.
MVH Anna
Är det någon som vet om även västeråsgurkor är självpollinerande? Jag har två plantor och kan bara hitta "hon-blommor" på dem.
det finns hybrider som bara har honblommor som man kan odla utomhus och får små "västeråsgurkor" även om man inte brukar kalla dem för just västeråsgurkor då. Är det en hybrid du har planterat? Om inte så kan du förvänta dig att hitta hanblommor också...
Tack för ditt svar, Anna!
Jag har nu plockat bort några gurkor, och de var redan jättegoda!

Ser fram emot senare gurkskörd.
suzanna
16-07-2004, 21:58
jag är nog lite seg, men ska man befrukta den lilla minigurkan som man fått? jag har fått några små gurkar med blommor på, men alla har skrumpnat bort efter att de blivit ca 6-8cm.
nu har jag två stycken små gurkor. ska jag befrukta dem med varandra?
pepparmynta
16-07-2004, 22:33
De små minisarna är redan befruktade, det är därför det gurkor på G.
Men får Gurkplantorna tillräckligt med vatten & näring, gurkorna borde inte skrumpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.