Annelie
03-07-2004, 10:36
Eftersom jag klipper min gräsmatta med en gammal "handjagare" utan uppsamlare så föreslog jag min granne att de gärna fick tippa sitt gräsklipp i min häckrabatt som står mellan våra tomter. Det skulle gynna både dem och mig så förslaget gick hem direkt.
Men min undran är nu: Kan det bli
för mycket klipp i rabatten så att det gör mer skada än nytta? Ogräset hålls i schack och häcken får gödning - men finns det några risker med denna annars så perfekta lösning?
Häcken består av bokplantor som är ca 3 år gamla.
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2004, 10:45
Ja det kan finnas nackdelar ifall man gödslar med en massa kväve efter midsommar, fleråriga växter kan få svårt att avmogna och man kan då lättare få frostskador under vintern.
Grönsaker som man skördar av kan man dock göda hela säsongen.
Växter som är beroende av attl skjuta nya skott (t ex hallon) bör man inte lägga på så mycket gräs att det hindrar de nya skotten. Sniglar kan också gömma sig i gräsklippet. Förutom att gräsklippet ger kväve så behåller det också fuktigheten, kanske inte så viktigt just nu.
Annelie
03-07-2004, 12:30
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-07-2004, 11:45)
Ja det kan finnas nackdelar ifall man gödslar med en massa kväve efter midsommar, fleråriga växter kan få svårt att avmogna och man kan då lättare få frostskador under vintern.
Hrm.. fleråriga växter - ska jag tolka det som om det gäller mina bokplantor med? Jag vet att de är fleråriga men det känns mer som små träd än "växter"
Och Kurt - som du säger är det inga problem att hålla fuktigheten på plats i år inte
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2004, 12:33
Japp det där med att inte gödsla med kväve efter midsommar brukar vara extra viktigt för vedartade växter.
Annelie
03-07-2004, 12:45
Då så.. jag har precis i dagarna fyllt på med en del klipp och tänker inte lägga på mer. Nu fick plantorna detta lite efter midsommar - men inte förstår de väl det när det bara handlar om ett par dagar
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2004, 13:08
Nädå det gör inget, och midsommar är en ungefärlig tidsangivelse, i zon 1 är det ju också höst betydligt längre, än vad den är längre upp i norr så växterna brukar ofta hinna avmogna där även om man skulle råkat göda dem en bit efter midsommar.
Jag har lite av samma funderingar och med gräsklipp har jag börjat lägga på mycket senare än midsommar. Myllar man ned gräsklippet blir det ju en väldig fräs på nedbrytningen och kvävegivorna, men om man lägger ovanpå brukar huvudsakliga funktionen under en lång tid bli att skugga jorden, tycker jag mig se.
Gräset torkar och när man myllar ned det på våren verkar det bli mer av jordförbättring än näring. Var kvävet tog vägen vet jag inte, vet någon annan?
Sommartorparn
04-07-2004, 12:07
Den här tråden har gett mig huvudbry.
Jag som sällan har möjlighet att börja klippa gräs och lägga ut under buskar förrän tidigast till midsommar. Gör då detta gräs mer skada än nytta? Ska jag i stället lagra gräset ett år så att jag kan bre ut ut fjorårets klipp under buskarna. Verkar mera arbetskrävande :-(
Annelie
04-07-2004, 12:57
Ja, jag har också lite svårt att hänga med.. Om jag har förstått det hela rätt så är det som så att om man myllar ner gräsklippet i jorden så tillför man mer näring (och kväve) än om man låter klippet ligga ovanpå jord. Förmultningen sker ju då i jorden.
Men hur fungerar det då när man odlar i sand?! Då ska man lägga gräsklippet ovanpå sanden och på så sätt få extra tillförsel till den annars så näringfattiga sanden..
Jag förstår nog inte riktigt ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.