izabelle
Jag undrar om jag kan ta bort mina tjuvskott nu, eller är det för sent? Det är liksom blommknoppar på vartenda tjuvskott! Tomatplantan är inte mer än 40 cm hög så jag undrar om det kanske är tjuvskotten som gör att den inte blir större, alltså att de tar förmyket näring eller nått?

/ Izabelle
Åsa, mälardalen zon 2
Alla tomater tjuvar man inte, vilken sort är det? Det låter nämligen inte som om det är en tomatsort som tjuvas för de brukar oftast inte vara sådär låga och fulla med sidoskott, det låter mera som någon busktomat och dessa tjuvas ej.
izabelle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-07-2004, 14:10)
Alla tomater tjuvar man inte, vilken sort är det? Det låter nämligen inte som om det är en tomatsort som tjuvas för de brukar oftast inte vara sådär låga och fulla med sidoskott, det låter mera som någon busktomat och dessa tjuvas ej.

Det stod bara på påsen att det va körsbärstomater! Jag har tyvärr slängt påsen, annars hade det nog stått på påsen hur man skulle göra! Men det är blommknoppar på alla tjuvskott så det känns lite fel att ta väck dom! Det stod inte att det va någon busktomat planta men jag vet inte!
Fenja
Körsbärstomat är väl en busktomat, tror jag...?
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbärstomat beskriver bara storleken på frukten, jag odlar körsbärstomater som ska tjuvas ex. sungold, sweet 100, gardeners delight och mei wei. (de brukar vara 4-5m långa rankor när jag river ut dem på hösten)

Beskrivningen av växtsättet tyder dock på att det är en busktomat så jag skulle inte tjuva växten det går bra ändå.
izabelle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-07-2004, 16:37)
Körsbärstomat beskriver bara storleken på frukten, jag odlar körsbärstomater som ska tjuvas ex. sungold, sweet 100, gardeners delight och mei wei. (de brukar vara 4-5m långa rankor när jag river ut dem på hösten)

Beskrivningen av växtsättet tyder dock på att det är en busktomat så jag skulle inte tjuva växten det går bra ändå.

Okej! Tack så mycket!!!
Hyound
Hej alla!

Jag har fått råd att förutom att tjuva mina tomater så ska jag även ta bort de stora bladen längst ut på varje gren. Detta för att de stora bladen tar för mycket energi från resten av plantan.

huh.gif Men jag undrar om det verkligen kan stämma. Behövs inte dessa blad för att ta upp solen eller hur är det egentligen? huh.gif

/Alex
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man behöver inte ta bort blad, bladen hjälper till att samla in näring till växten, de blad man eventuellt kan ta bort är de äldsta som sitter längst ner på plantan när de börjar se lite gamla och slitna ut.
Hyound
Tack för svar

Jag har börjat få en hel del tomater på mina plantor men vet tyvärr inte vad sorten heter. Det var min flickvän som köpte ett startkit tongue.gif på ÖB som såg ut som en tomat. Jag kastade förpackningen och sparade instruktionen men där står inte sorten. Någon som har en aning om vad det kan vara?

När kan man skörda tomaterna? Jag är lite otålig och vill smaka på en. rolleyes.gif De är bara 3cm i diameter och rätt gröna. Hur lång tid brukar det ta innan de mognar?

/Alex
*Laika*
Hallå, stopp o belägg. Kan vi backa lite va? Jag har satt coktailtomater för första gången, vadå "tjuvskott"? Är det nåt jag missat eller är det inte aktuellt för mina tomater? Oj, oj, tänk om jag förstört min första tomatodling. Tacksam för svar. mvh.Laika
Hyound
CITAT (Laika @ 11-07-2004, 18:34)
Hallå, stopp o belägg. Kan vi backa lite va? Jag har satt coktailtomater för första gången, vadå "tjuvskott"? Är det nåt jag missat eller är det inte aktuellt för mina tomater? Oj, oj, tänk om jag förstört min första tomatodling. Tacksam för svar. mvh.Laika

Som jag har förstått så har allting med vilken sort av tomater att göra. Jag har också förstått att busktomater inte ska tjuvas för de blir inte så höga. Men blir de långa så ska de nog tjuvas.

En annan sak som jag har uppfattat är att om man gör fel alltså tjuvar om då man inte ska eller tvärtom så blir det inga eller kaske få tomater.

Jag är inte helt säker rolleyes.gif

/Alex
Åsa, mälardalen zon 2
En del tomater växer som långa lianer, dessa sorter brukar man tjuva = man tar bort tjuvskotten i grenvecken.
(De sorter man tjuvar kallas indeterminate på engelska.)

Här är bild på tjuvar

Busktomater tjuvar man inte.

Tomatodlingen blir inte förstörd av att man inte tjuvar de sorter som brukar tjuvas men odlingen kan bli ganska vildvuxen.

Alex: det tar ganska lång tid att få mogna tomater när vädret är såhär kallt, vi får hoppas att vädret blir varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon