ginfizz
Hej!

Jag är en total nybörjare på växter så skriv gärna idiot förklarande svar blink.gif , jag tar definetivt inte illa upp smile.gif

Jag har en dracena(mörkgröna blad med röda linjer på bladens sidor) med två små stamar som växer från den stora som sitter i jorden. Den är C:a 50cm hög. Jag har hört att det ska gå att få fler "utlöpare" Från stammen. Hur gör man detta, var beskär man etc?

Kan man få skott på dracenan? Hur gör man då detta?

Tacksam för svar!

MVH

Daniel
wolkenkrabber
du kan klippa av stammen nästan vart du vill där du känner för det, men om du vill ha en stickling ifrån toppen borde du ge den en bit stamm att komma ifrån, jag är ingen expert på att rota dracenor, men jag vet att dom skjuter, min granne brukade antingen bara sätta dom i vatten och hålla det rent iväntan på rötter eller bara trycka ner dom i krukor och höll jorden fuktig hoppas det hjälper
ginfizz
m-hm...förstår inte riktgt. Om man vill ha en till utlöpare från "huvudstamen" var klipper man då?
wolkenkrabber
om du vill ha sidoskott / nya toppar klippe du där du vill ha dom, där du ser att det har kommit två nya grenar har den blivigt kapan förut, då klipp där du önskar typ
ginfizz
Nu gick ett ljus upp!
Ursäkta min tröghet...

Tack för hjälpen!
pepperonia
Hur snabbt kommer växer den nya grenen ut då? Jag har aldrig beskurit min dracena. Den har tre jättesmala grenar som är 20-30 cm höga. Funderar nu på att knipsa av en av grenarna och se vad som händer. Vad tror ni om det? Hur lång tid tar den innan den avklippta biten får rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon