Ralf

Runt detta körsbärsträda hade förre ägaren lagt upp grenar och annat växtskräp. Då råttorna blev för stora körde jag bort alltskräp. Det var för 3 år sedan.
Trädet har dock ej återhämtat sig. Trädet har idag kanske mindre än 1/4 del av de löv det borde ha.
Marken under trädet växer det bara ogräs på som jag sliter bort regelbundet. Inget annat.

Kommer trädet att återhämta sig?
Cilla
Tveksamt. Jag kan tänka mig att trädet har näringskonkurrens från den frodiga tujahäcken, och kanske sattes häcken senare än trädet? I sådana fall blev det säkert en hel del avgrävning av rötterna.

Synd på ett så gracilt träd. Men körsbär växer upp snabbt, så om du vill ersätta det behöver du inte vänta till döddagar innan du har ett vackert träd igen.
Ralf
men om man rensar rent på backen gödslar med något o vattnar mkt?
gammelnalle
Kan du påverka Tujahäcken?? dvs ta bort delar av den??
Ralf
CITAT (gammelnalle @ 03-07-2004, 21:18)
Kan du påverka Tujahäcken?? dvs ta bort delar av den??

knepigt... näe försvinner ju symetrin i häcken. bättre att tabort trädet då
Cilla
Det ser ut som att trädet förlorat nästan all bladmassa. När började bladen vissna, blev de missfärgade innan, slokade årsskotten först?

Visserligen hade väl detta träd ganska mycket död småved tidigare, men nu ser det ut att ha tappat orken helt - efter bladutvecklingen i år, vilket är lite märkligt.

Ser du några stamskador nere vid basen på trädet?

Om jorden inte är lucker och delvis gräsmattefri under och en bit utanför kronan kan du satsa på att ta bort den och se vad som händer nästa år. Tyvärr tycker jag att det ser lite kört ut, men man vill ju gärna veta vad trädet råkat ut för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon