Full version: Clivia
Eva i Skåne
Jag köpte en stor kraftig clivia för ett par veckor sedan. Jag har inte haft någon förr. Den blommar fint och till min glädje kommer det ytterligare en blomstängel. Är det vanligt? Blommar den mer än en gång om året? Finns det annat än orangefärgade? Jag har hört att det kommer sidoskott på den som man kan få fler plantor av. Hur länge dröjer det innan dessa växer till sig och blommar?
Ina
Det är inte jätteovanligt med flera blomstänglar, men det gör ju inte det hela sämre! rolleyes.gif Clivia brukar inte vara snål med sidoskott, men man skall helst inte vara för flitig med omplanteringarna, Clivior trivs med att ha det lite "trångt om fötterna". Jag vet inte hur lång tid det tar innan sidoskotten får egna blommor, men det kanske nån' annan här på forum har koll på!

Det finns Clivia miniata som får gula blommor, sen finns det andra sorters Clivior med roliga former och färger på blommorna. Kolla här; http://www.odla.nu/forums/index.php?s=3e01...20gardenii&st=0
Här finns det lite olika länkar med bilder och så....
milla
Jag fick en "mamma" clivia av min handledare. Den var för stor så hon hade inte plats för den. Hur gammal den var då vet jag inte men det är nio år sedan nu och den lever och mår kanon fortfarande, den har dessutom fått många barn o barnbarn. Fler av dem har blommat. Jag har gett bort de flesta. Det är den oranga sorten, den vanligaste som jag har.
Exakt hur lång tid de tog på sig innan de började blomma vet jag inte, men det lustiga är att de blommar i stort sett samtidigt!
Helen i Skåne
Har ett stort antal clivior och de får hela tiden barn så nu vet jag snart inte var jag ska göra av dem. Jag har aldrig sett någon med vita blommor men sådana skulle jag vilja ha. Mina blommar ett par gånger om året, men jag har ingen riktig kolll på vilka årstider.
Betty
CITAT (Helen i Skåne @ 03-02-2003, 07:30)
Jag har aldrig sett någon med vita blommor men sådana skulle jag vilja ha.

Helen, här kan du se clivior i olika färger!
http://www.clivias.com/
Eva i Skåne
Vilken mängd olika det finns och med så lika utseende! smile.gif

Några med mer hängande blommor tyckte jag påminde om en allium jag har i trädgården.
Helen i Skåne
Iiiiiiiiiiiiiiiih, Betty! Så vackra!!! Den med flerfärgade blad var JÄTTEFIN! Sådana måste jag försöka leta upp wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon