Full version: Plantera tall-plantor
JaneLeo
Vi har två små tall-plantor som vi tänkte plantera i vår trädgård.
Vad är experternas råd för att lyckas utan att få eventuella harar eller liknande att äta på dem?
Eller andra problem som kan tänkas dyka upp? wink.gif
kristerh
Hur små är de? brukar vara ganska enkelt att lyckas med tall plantor rolleyes.gif det brukar vara att bara gräva ner den nånstans.. om du är rädd att harar eller något annat djur skall äta upp dem: bygg små burar av hönsnät eller spraya dem med något avskräckningsmedel, finns sånt som håller både rådjur och och annan ohyra borta sleep.gif tror att den heter off eller något liknande finns i pumpflaska innehåller bla cayennepeppar... har inte haft ett enda besök av rådjur sedan jag började med det biggrin.gif
Om du vill att de skall bli tätare och relativt små kan du bryta av hälften av "spikarna" dvs årets tillväxt, obs ta inte bort allt den måste få växa lite oxså, på så sätt får den fler skott nästa år,
(så bör man göra med bergstallen varje år för att den inte skall skena iväg.)
krister
JaneLeo
De är en 10-15 cm...
Ok, så tallar är inte godis för harar & liknande, det låter betryggande biggrin.gif

Det med spikarna vet jag inte riktigt om jag förstod wacko.gif Menar du typ varannan, eller menar du allt det ljusgröna nya?
kristerh
CITAT (JaneLeo @ 04-07-2004, 16:16)
Det med spikarna vet jag inte riktigt om jag förstod wacko.gif Menar du typ varannan, eller menar du allt det ljusgröna nya?

Det ljusgröna (årets tillväxt), om du nyper av alla de nya skotten varje år får du en väldigt tät tallbuske till slut. alltså inte ta bort hela det nya skottet utan t ex halva eller en bit. du kan även bestämma att du vill låta en bit av tallen växa mer, då låter du bli att nypa bort skotten just där.
Krister
JaneLeo
Ahaaa, då förstår jag.
Kanon bra tips smile.gif Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon