Full version: Slarvig kompost
JaneLeo
Vi kommer att flytta till hus i september.
Där har de nuvarande ägarna en kompost, men den verkar så slarvigt skött...
Vad gör man för att få den som det ska vara?
Kan man läsa om kompost någon stans - och ska man börja om från början? huh.gif
MRLINDELL
I princip är det bara att vända den, dvs blanda i luft och kanske lite kutterspån. Man kan även lägga den i en ny trevligare ram eller dyligt på samma sätt. Är det kvistar och annat stort kan man också köra den genom en kompostkvarn och göra på samma sätt, blanda i lite gräsklipp mm som ni sannolikt också får ta hand om ...
Vill man ha ner allt till jord fortare är en varmkompost det bästa, då kan man även blanda i allt annat komposterbart.

En rudimentär länk ...
http://www.novator.se/kretslopp/nr696/komp.html

Lite skötsel ...
http://www.klara.tv/svenska/kompost/kompostointi.html

En länk här från odla måste vara med ...
http://www.odla.nu/metoder/kompost.shtml

Sedan är det bara att söka på 'kompostering' och sovra bland all information tills man hittar något som känns läsbart och begripligt för egen del. Ofta är det enklaste det vettigaste i början.
JaneLeo
biggrin.gif TACK!!!
Ska spara på alla länkar.

Detta forumet är ju verkligen en höjdare tongue.gif
TUR att jag råkade kliva in här idag laugh.gif
annaridell
man kan kompostera allt. som är köksavfall. Man ska se till att det är jämnt mellan kol o kväve. Ex. tidningspapper o gräsklipp. Malna kvistar o potatisskal.
JaneLeo
Tack ska du ha smile.gif

Vet ju inte riktigt vad de har lagt i sin, men det lär jag ju märka när vi vänder innehåller i den. laugh.gif
Tirre
Beroende på hur komposten ser ut, vad det är för behållare - tät varmkompost eller öppen trädgårdskompost - så ska du nog ha lite urskiljning på vad du stoppar i den.
En öppen kompost kan dra till sig möss/sork/råttor/skator/räv om man slänger mycket köksavfall där.
Jag gjorde det misstaget min första kompost-månad.
Och jo, räven var JÄTTEsöt, men det var inte så kul med sopor över hela tomten...
I vintras hade vi t o m fått in sork i vår "skadedjurssäkra, ultratäta" varmkompost... Så det gäller att hålla lite koll, oavsett.

Naturligtvis ska man aldrig slänga köttrester, ben o dyl. i någon form av kompost.
Skal från bananer, citrusfrukter och melon och t ex majskolvsrester tar väldigt lång tid att bryta ner, så det brukar inte heller rekommenderas att lägga i komposten.

När vi flyttade till vårt hus och blev med kompost, så skickade jag efter en broschyr om kompostering från kommunens "sop- o avfalls"-kontor (minns inte vad det heter, men du fattar nog vad jag menar!). Den var jättebra för mig som nybörjare, enkel och överskådlig. Och kostade ingenting!
Det finns bra böcker på marknaden, men den här broschyren var minst lika bra och dessutom gratis.
Annars är ju biblioteket ett bra alternativ också!

När man sedan vill lära sig mer så är nätet den bästa sökkällan, tycker jag.
Mr lindells länktips är guld!

Sök även här på forumet, för kompostering i alla former lär ha diskuterats mer än en gång i den här avdelningen! wink.gif

Lycka till!
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har en varmkompost till köksavfall som fungerar perfekt.
Men då jag håller på ett etablera trädgård på gammal åkermark blir det rejält med ogräs som jag hittills har lagt i en hög. Anledningen tilldetta är att jag inte vill ha ogräs frön i min kompost (ex tistlar)

Nu till problemet med detta.
För det första känns det verkligt tråkigt att inte kunna använda jorden i detta "berg" byggt på svett och tårar.
För det andra så har detta blivit en boningsplats för mördarsniglar sad.gif

Tycker ni att jag skall ta bort hela högen så att sniglarna inte inte trivs lika bra?
Hur bygger men en snigelsäker grovkompost för framtiden?
jendah
Sjutton vet om man kan bygga en snigelsäker kompost... de äckliga krypen har till och med tagit sig in i vår "täta" varmkompost... Riktigt feta blir de där inne sad.gif

har iaf hört att äggen inte överlever i en fungerande varmkompost - så jag hoppas och ber att det är sant! smile.gif Annars blir det snigelinvation...
Killensomvillhagrönafingrar
Min tanke var att göra enligt följande, bygga en box av plywood, plast på insidan(för att plywooden inte skall ruttna lika snabbt).
Sedan har jag hört att sniglar inte kan klättra uppochnerpå. Då jag har lite hängrännor över tänkte jag sätta dessa åt fel håll.

Skyddar inte för sork och möss antar jag men kanske mot våra bruna bestar??????
jendah
Testa kan man ju alltid! smile.gif

Hoppas du lyckas! (berätta gärna sen...)

smile.gif
MRLINDELL
Sniglarna och andra kryp skall inte kunna klara sig i en riktigt fungerande vamkompost på sommaren, det kan bli 60 grader och där vill inga större kryp vara. Nedbrytningsprocessen går så pass fort att de inte har någon större glädje av att vara där.
En fördel med varmkomposten är att man bränner ur den på riktigt, jorden blir fri från det mesta.
jendah
CITAT (MRLINDELL @ 02-08-2004, 13:13)
Sniglarna och andra kryp skall inte kunna klara sig i en riktigt fungerande vamkompost på sommaren, det kan bli 60 grader och där vill inga större kryp vara. Nedbrytningsprocessen går så pass fort att de inte har någon större glädje av att vara där.
En fördel med varmkomposten är att man bränner ur den på riktigt, jorden blir fri från det mesta.

Låter bra! Sniglar gillar vi inte - iaf inte om de kan vara mördarsniglar!

Vår varmkompost är ganska nystartad, så det är inte så väldigt varmt än (i alla fall inte i hela behållaren).
Det såg mörkt ut ett tag, den innehöll med massor av flugor och luktade ganska illa, men nu kommer den så sakta igång! Lukten är borta och det börjar bli varmt innuti biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon