Beroende på hur komposten ser ut, vad det är för behållare - tät varmkompost eller öppen trädgårdskompost - så ska du nog ha lite urskiljning på vad du stoppar i den.
En öppen kompost kan dra till sig möss/sork/råttor/skator/räv om man slänger mycket köksavfall där.
Jag gjorde det misstaget min första kompost-månad.
Och jo, räven var JÄTTEsöt, men det var inte så kul med sopor över hela tomten...
I vintras hade vi t o m fått in sork i vår "skadedjurssäkra, ultratäta" varmkompost... Så det gäller att hålla lite koll, oavsett.
Naturligtvis ska man aldrig slänga köttrester, ben o dyl. i någon form av kompost.
Skal från bananer, citrusfrukter och melon och t ex majskolvsrester tar väldigt lång tid att bryta ner, så det brukar inte heller rekommenderas att lägga i komposten.
När vi flyttade till vårt hus och blev med kompost, så skickade jag efter en broschyr om kompostering från kommunens "sop- o avfalls"-kontor (minns inte vad det heter, men du fattar nog vad jag menar!). Den var jättebra för mig som nybörjare, enkel och överskådlig. Och kostade ingenting!
Det finns bra böcker på marknaden, men den här broschyren var minst lika bra och dessutom gratis.
Annars är ju biblioteket ett bra alternativ också!
När man sedan vill lära sig mer så är nätet den bästa sökkällan, tycker jag.
Mr lindells länktips är guld!
Sök även här på forumet, för kompostering i alla former lär ha diskuterats mer än en gång i den här avdelningen!

Lycka till!