Full version: Blodröd Hibiskus
Copycat
--
Christer i Falköping
Jag har för mig att det skrevs om den för ett tag sedan i detta forumet. Har för mig den heter något i stil med blodhibiskus eller så.
Fast det kan ha varit i AoT:s forum också.

Christer.
Copycat
--
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Copycat @ 03-07-2004, 21:26)
Hejsan ! Kan någon hjälpa mig? Jag har köpt en hibiskus som har blodröda blad, inte blommor utan bladen är blodröda. Jag vet inte vad den heter eller vad blommorna ska få för färg. Finns det någon vänlig själ som hört talas om denna och kan ge mig ett namn på den. Den ska vara helt ny för i år. Tack på förhand wub.gif

Jag har en Blodhibiscus , kallas även för kopparhibiscus, på latin heter det Hibiscus acetosella, kan det vara en sån? / Helen
Betty
Blodhibiskus ser ut så här:
Copycat
--
Emser
Häftigt!!!! laugh.gif Var fick ni tag på dessa? Kan man tigga till sig ett skott till våren? unsure.gif
Copycat
--
sophie
Hejsan
Ett tips om du inte finner namnet så finns det en hibiskuslista att fråga om de kan hjälpa dig.mvh as
Det kan vara svårt med namn.
Lady Hamilton
Jag var i Härnösand i dag och köpte en "Röd hibiskus" På din beskrivning låter det som det är samma, min planta ser inte heller ut som på bilden
Hälsningar Hammis
Copycat
Men Hamilton. VAD hette den? Snälla, kom ihåg. wub.gif
Lady Hamilton
Det stod bara Röd Hibiscus, det var på utförsäljningen på Wedins handelsträdgård.
Hälsningar Hammis
CarMa
Kan det vara en sån här?
Hibiscus Acetocella...

Copycat
Hejsan CarMa. Jaa, just en sådan är det, men dom som sålde den sa att blommorna skulle bli vita. Nu kan jag leta vidare och se hur jag skall övervintra min skönhet. Tack snälla du, för hjälpen. wub.gif
CarMa
Copycat, det var så lite så...lite sökning i google bara.
Jag övervintrar mina hibiskusar i normal rumstemp och toppar dom på våren.
Copycat
CarMa, har du fått tag i en flaskfot ännu? Jag såg i din profil att du sökt en sådan. Jag har en, den andra har jag lyckats ta ihjäl. Den kanske får det bättre hos dig.
CarMa
Ja kanske det... wub.gif
Ärligt talat så har jag inte direkt letat men skulle jag hitta
en i nån affär så skulle jag ju inte tveka...
smile.gif
Copycat
CarMa, PMa din adress till mig så är den din. wub.gif
Lady Hamilton
Copycat, hur går det med din röda hibiscus? Min bara växer och växer men den är väldigt "tanig". Ändå har jag toppat den 3ggr. Du kan väl skriva en rad?

P.S. Hittade du några övervintrings råd? Jag har inte hittat något D.S.
Hälsningar Hamilton
Copycat
Hejsan Hamilton ! Jag får till att börja med säga att jag är glad att jag fått min skönhet att överleva sommaren. Hon är tanig, och det är bara förnamnet, men ca.50 cm. lång. Hon har inte blommat, så jag vet inte hur blommorna kommer att se ut. Jag har stora funderingar på att ta in henne och sköta om henne ordentligt som en "vanlig" Hibiskus. Jag har inte toppat min, det var naturligtvis ganska korkat av mig. Men jag har toppat mina andra på dom mest dumma tider på året, och det har gått bra. Den blodröda Hibiskusen är så vacker i bladverket, att jag tänker köpa flera nästa år, OM jag hittar nya. Vi som bor på "rätt" sida av Sverige, får väl hålla varandra informerade om var vi kan hitta dessa godsaker wub.gif Har din Hibiskus blommat i sommar? Hur såg den ut i så fall? Kul om dom kommer att överleva vintern, vi får hoppas på att dom bjuder på många blommor till sommaren. wub.gif
wolkenkrabber
CarMa skulle man kunna få ett skott på den, den verkar otroligt fin smile.gif kanske vi kan byta något, skciakr dig ett pm
Lady Hamilton
biggrin.gif Hej igen, nä min Hibiscus har inte blommat och jag tog in den för ca 3 veckor sedan. Jag tycker att de nya bladen går åt det gröna hållet innan de blir den härligt mörktröda färgen. Min är 95cm hög, trots att jag toppat den 3ggr. Jag håller på att försöka rota några skott, men det ser lite mörkt ut sad.gif Det vore så kul med flera plantor för jag tycker som du att den är så fin hela växten.

Hälsningar Hammis
Lady Hamilton
Här är en bild på min hibiscus

wolkenkrabber
den är väldigt, perlagon, malva lik,
Emser
hamilton>> kan den behövas klippas, kanske? huh.gif
Lady Hamilton
wacko.gif Hur då? Jag har toppat den 3ggr, menar du att jag typ ska kapa den på mitten? unsure.gif
Emser
huh.gif Öhm...jag brukar bara spara två tre blad/gren när jag kapar mina hibiscusar...för har de bara tillräckligt med energi i roten så kommer de igen hur man än gör! tongue.gif
Lady Hamilton
rolleyes.gif Tack för tipset! Det är inte lätt att vara nybörjare som jag laugh.gif
Copycat
Hopsan unsure.gif sad.gif jag har ju väntat på att det ska komma någon knopp, så någon toppning har inte min fått. Det kanske är på tiden nu då. I bästa fall så får jag ju en planta till wub.gif Jag skyller mitt nyodlade intresse på CarMa, jag fick två sticklingar av henne. Jag hade två plantor innan. Nu är känslan den att jag skulle kunna skeppa alla andra bladväxter till tippen. Det är Hibiskus som jag känner för, och mina sticklingar överlevde, orotade som dom var. Tack CarMa, för mina små bebisar och för ett nytt intresse wub.gif
Emser
Nej varför det? Vilka andra bladväxter har du då?
Lady Hamilton
Jag har varit lite feg och inte klippt ner den helt, jag tycker faktiskt att den är snygg som den är!
Jag tog bara och toppade den lite här o där.
Men jag har tagit och rotat 9st sticklingar som jag planterat i små krukor. (Vi får se till våren om de har överlevt, Då kanske någon vill ha en?)

Funderar på att kanske försöka göra en uppstammad Hibiscus av den, ja vi får se hur det går
Hälsningar Hammis
wolkenkrabber
de kan du skriva upp på skulle byta både mina föräldrar emot en stickling laugh.gif
andreas i uppsala
vad är det för hibiscus blink.gif ?
Lady Hamilton
CITAT (CarMa @ 09-07-2004, 23:29)
Kan det vara en sån här?
Hibiscus Acetocella...

[QUOTE]

Det är en som liknar denna, och den "misshanlade" versionen syns i tidigare inlägg i denna tråd.

Hälsningar Hammis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon