Full version: pioner
bea
...för den här gången i alla fall. Jag ser att det sitter frökapslar på de vissna blommorna. Kan jag spara dem och fröså nästa år? Är det svårt att föröka pioner genom frösådd?
/bea
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att fröså men spara fröna till nästa år är det ingen vits med, oftast brukar de behöva gå igenom 2 vintrar innan de gror så bäst är att så fröna utomhus direkt då de mognar. Vill man ha lite mer kontrollerad sådd kan man gräva ner krukor i rabatten som man sår i eller så i kallbänk. Själv har jag låtit mina pioner fröså sig själva, de står i en rabatt och jag rensar enbart bort sådant jag till 100% vet vad det är så jag har fått flera små pionplantor i min rabatt.
Christer i Falköping
Du får lugna dig med att ta frökapslarna till de öpnnar sig. Om det finns stora fröer i, är de grobara. Så dem med en gång, man kan vänta om man vill till hösten. Ha krukorna ute. Nästa vår gror fröet, men inget kommer upp ovan jord, första året bildas bara rötter(det finns undantag, men de är få). Först andra året tittar det upp ett skott. Låt dem stå i samma kruka i åtminstone ett år till. De har svårt att klara sig om man planterar om dem för tidigt.
Christer.
Fisan
Om man tar hela "kapseln", eller vad man ska kalla det, o stoppar ned den i en kruka med plantjord, gömmer o glömmer den under nån buske. Funkar det? Såg på gröna rum att Gunnel hade gjort så, men med vad? Var det inte nåt pionaktigt? Så jag tänkte faktiskt prova på min pion, som jag tror är en bondpion....
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst funkar det att stoppa ner frön i en kruka som man gräver ner under en buske och glömmer bort. När det gäller pion vänta med att klippa bort fröställningarna tills fröna är mogna (när kapslarna börjar spricka upp), då kan du pilla ut de ganska stora fröna och stoppa ner dem i krukor.
Fisan
Tack Åsa! Då ska jag hålla koll , så fröna inte rymmer! smile.gif
bea
Tack för tipsen, Åsa. Jag ska också prova..
/bea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon