Full version: Ny fråga om buxbom
katjoh
Jag har en liten bit buxbomhäck som jag inte hunnit med att ta hand om så bra under ganska många år. Ansat den lite ibland. Men nu har jag mera tid för trädgården. Häcken är midjehög och minst 50 cm bred och tät utanpå men jag skulle vilja klippa ner och in den ganska rejält. Kommer den att bryta nya skott på så gammal ved? Någon som har erfarenhet? Är der för sent att göra i år? Bor i zon 4.
Sommartorparn
CITAT (katjoh @ 04-07-2004, 06:50)
men jag skulle vilja klippa ner och in den ganska rejält.

Hur mycket nedklippning hade du tänkt dig? Man kan klippa in en bit innanför det gröna och häcken kommer att se ful ut ett tag men sedan skjuta nya skott. Jag har någon gång tagit bort grenar i markhöjd, för att dom var för tjocka och inte lät sig klippas, och det har blivit grönt och tätt hela vägen. Däremot vet jag inte om det går att t.ex. göra en 'kanthäck' av en så pass uppvuxen häck. Kanske någon annan har sådana erfarenheter?

Vad gäller tidpunkten så finns det motstridiga uppgifter. I böckerna står att den ska klippas kring midsommar. Men 'buxbomsmännen' dvs. de som mot betalning klipper ner dina häckar för att få material till adventskransar och dyl. , dom är igång i oktober (i Skåne). Och då är det fråga om hård beskärning.
Ellebo
Hej du kan väl testa att klippa ett par grenar som inte syns så väl så får du se om dom skjuter nya skott. Det är julite synd om det inte skulle lyckas när de har fått den så hög.
Jag har också en liten häck som jag har förökat med hjälp av sticklingar, den klipper jag lite hela sommaren så att den aldrig blir mer än 25 cm hög.
MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon