Full version: Norsk brudspirea
clofgren
Vår spireahäck ser torr ut efter blommningen. Vi upptäckte små gröna larver på den som troligen åt upp bladen. Jag brukar klippa den efter blommningen ca vart annat år och det har funkat bra. Häcken är ca 25 år och höjden efter klippning ca 1,5 m. Men nu behöver den förnyas. Hur går jag till väga och när??

Hälsningar
Curt Löfgren
katjoh
Jag har också en lång häck av brudspirea utefter gatan, som är ungefär så gammal. För två år sedan klippte jag ner den till fotknölarna direkt efter den hade blommat. Glesade också ut bland de äldsta stubbarna. Alla plantorna klarade det. Förra sommaren var den ju inte så hög men nu i sommar har den varit ljuvligt vacker.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (clofgren @ 04-07-2004, 10:45)
Vår spireahäck ser torr ut efter blommningen. Vi upptäckte små gröna larver på den som troligen åt upp bladen.

Spireahäcken ser torr ut efter spireabladstekelns härjningar men häcken brukar grönska igen någon/några veckor efter att larverna lämnat buskarna för att förpuppa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon