lavendel
Hej!
Visserligen har jag inte ett så stort underlag...men jag köpte en Arabian night som ska vara mörkt röd...den blev rosa!
Sen köpte jag en förpackning som skulle innehålla två klarröda enkla dahlior...den ena blev nästan brunröd(rätt läcker i och för sig)...och den andra blev mesigt vit med rosa kanter!
Är det vanligt att det är så här??
Lite iritterande wink.gif är det!
Lavendel rolleyes.gif
Fenja
Vad tråkigt! Jag köper så lite lökar och knölar att jag inte vet om det är vanligt... Vänd dig till det företag som levererat lökarna och berätta vad som hänt. De borde åtminstone kompensera dig med rätt sorts lökar. Tala med dem i butiken du handlade i med.
Mvh
Fenja
Irganox
Jag har inte heller något direkt underlag för att bekräfta eller dementera detta. Jag har bara fått en av mina dahlior att blomma. sad.gif

Men, det positiva är att den som blommar har förväntad färg. Dessutom är den jättesexig! Jag ska se om jag inte kan få iordning på ett album i afton, så jag kan dela med mig av denna underbara gula dahlia.
lavendel
Hej rolleyes.gif !
Fenja...tack för ditt svar...det fick mej att få ändan ur vagnen och skriva till Nelsons...det var deras förpackningar jag köpt!
Irganox...lucky you...som fått nåt sexigt som tom ser ut som du förväntat dej! tongue.gif
Lavendel
Irganox
Här är min sexiga dahlia! Den enda som jag har fått att blomma, hittills...

Vet inte vad det är för sort, men snygg är den!
renate
CITAT (lavendel @ 04-07-2004, 14:42)
Hej!
Visserligen har jag inte ett så stort underlag...men jag köpte en Arabian night som ska vara mörkt röd...den blev rosa!
Sen köpte jag en förpackning som skulle innehålla två klarröda enkla dahlior...den ena blev nästan brunröd(rätt läcker i och för sig)...och den andra blev mesigt vit med rosa kanter!
Är det vanligt att det är så här??
Lite iritterande wink.gif är det!
Lavendel rolleyes.gif

Ja,ganskar vanligt tycker jag.Jag skulle ha en mörkröd dalia men den blev illila och skar sig med de andra blommorna i rabatten.Numera frösår jag mina dalior,det är spännde.Jag tar frö på mina egna dalior,en del frö har jag fått igenom växtbytarforumet AoT.
Renate
Gossen Ruda
Det händer titt som tätt att det ligger fel lök eller knöl i förpackningen. För några år sen köpte jag kungsliljor, trumpet, som skulle vara vita med lite gult. Dom är helgula. Men det var faktiskt det enda som inte stämde av 8 liljesorter.
Annki
Dahliorna har funkat fint för mig! En Fascination - mörkröda blad och cerise blommor är helt otrolig. En Kyoto, rödvit sak, stämde också med förpackningen. Har en ny i år som inte visat färg ännu.

Men den där holländaren på trädgårdsmässan 2002 som sålde en vit, dubbel doftpion som absolut skulle blomma första sommaren - honom ska jag snacka lite med på mässan nästa år! mad.gif Nu blommar den för första gången. Den är illrosa, enkel och doftar inte märkbart! Och har tyvärr hamnat när det bara skulle stå vita blommor...
Kattfot
Själv väntar jag fortfarande på att mina tre dahlior ska blomma: Nuit D Ete, Arabian Night och Caribbean Fantasy..... knopparna finns.....men blir ju spännande att se om de innehåller vad de ska rolleyes.gif
Irganox
Hur många blommor brukar det bli på den gula sorten, som min bild visar? Den har en massa knoppar, som snart kommer att slå ut. Jag hoppas på ett världsrekord med min första dahlia. biggrin.gif
amaira
Hej Irganox! Snygg dahlia! De brukar blomma ihärdigt hela sommaren, tacksam blomma att ha.
Sexig blomma? laugh.gif Ja, varför inte. Blommor och bin har man ju hört talas om, och Linné ställde ju upp blommornas sexualsystem - ja, det är klart att den måste vara sexig ... ursäkta mig, jag är lite trög ibland...

/amaira
Annki
Ledsen att säga det Irganox, men du bör offra första knoppen på en dahlia för att få riktigt många blommor. Kanske lite sent nu... om de redan slagit ut? Om man knippsar av toppblomman grenar sig dahlian och får många fler blommor. Den kan blomma in i oktober om det inte kommer en förarglig frostknäpp tidigare. Hur många blommor? Hur många som helst! Jag brukar plocka in dem som snittblommor. Och där man knippsar av, kommer genast nya blommor. Ungefär som med luktärtor. Så njut, både ute och inne! tongue.gif
Irganox
Hmmm... Nu blev jag nästan lite ledsen. Plus att jag känner mig obildad. Får gå ut och baxa några stenar till min sittplats som straff...
lavendel
CITAT (renate @ 05-07-2004, 10:14)
[
.Numera frösår jag mina dalior,det är spännde.Jag tar frö på mina egna dalior,en del frö har jag fått igenom växtbytarforumet AoT.
Renate

Hej Renate! smile.gif
Hur lång tid tar det innan en frösådd dahlia blommor??
Jag vet att min syster har frösått en del sommardahlior och dom har blommat samma år...men gäller det alla??
Okunnig...Lavendel rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon