annaridell
Hej!
Jag läste i en tråd att man kan dricka te på ljungblommor. Vad gör det för nytta? En kompis häst stannar alltid o betar av ljung när de är ute i skogen.
lavendel
Hej!
Jag vet att ljung är sömnbefrämjande och rogivande...har läst att man ska akta sej för att sova på en ljunghed eftersom man somnar så djupt!
Hittar inte den boken just nu....men vad jag minns är att om man har sömnproblem så kan man stoppa en kudde med ljung eller dricka te på ljung innan man går och lägger sej!
Lavendel rolleyes.gif
silas
ljung är jättebra mot sömnproblem. man rispar av blommorna och gör te på. enda kruxet är att det är så effektivt att man ska akta sig för att dricka det för ofta.....
anna.
vad är det för ämne i ljungen som gör att man somnar? och går det bra att göra te på alla sorter? eller finns det ljung som är giftig? unsure.gif
Christoffer
Under andra världskriget tog man en näve ljung och kokade upp det och drack om man hade svårt att somna. Dessutom är den väldigt välsmakande! Som svartavinbär typ. Utmärkt med lite honung till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon