|
andersen
04-07-2004, 14:18
Var ute på kolonin i dag, vad som slår mej i år är det svala vädret som gör att pumpor och gurkor växer dåligt, men kålväxter växer bra, bär så som vinbär hallon ser det ut att blir dåligt med.
Hur ser ni på odlings året så här långt?
Mvh Andersen
Copycat
04-07-2004, 14:22
Jodå, smultron, vinbär, hallon och Persilja blir det massor av. Men tyvär blir det nog ingen lök, jag är rädd att den ruttnat bort i pallkragarna, det har regnat för mycket. Blommorna trivs desto bättre och det man inte vill ha så mycket av.
Halaj!
Spankulerade runt igår. Enorma mängder med vilda blåbär i år på tomten. På de amerikanska blåbären finns knappt någonting. Knepigt. Fast de amerikanska är fortfarande småttingar så de har väl fullt upp med att växa.
Krusbären sviktar av alla bär. Kul.
Rovorna vill inte ta sig.
//T
pepparmynta
04-07-2004, 21:11
Kom till lotten tidigt på morgonen och var alldeles själv på hela området under några timmar, strosade runt och kikade på hur det växer. Såg ett liten Paddbarn kämpa sig igenom gräset. Där fanns spår av Rådjur, men ingen skada skedd alls.
Min Röda vinbärsbuske har gott om bär, däremot har de svarta mer enstaka, troligen pga frostskada under blomningen. Krusbär får jag härligt mycket av!
Det blir mycket körsbär hos mig, nästan inga plommon och päronkarten svartnade när det var så lång torka, men familjeträdet med tre sorters äpplen har mer kart än det någonsin haft. Tomaterna har gröna frukter i toppen, trots att plantorna är bara ca 20 cm höga. Plantorna fick jag i handelsträdgården för att de "blivit över" och såg lite halvvissna ut, men har blivit gröna och fina efter att jag planterade dom i jordsäckar i växthuset.
Irganox
04-07-2004, 21:58
...men jag har bara, regn hos mig...
Regn här med,svarta vinbär blir det inte mycket,röda massvis med lite sol.Tomatorna är gröna än,gurkor har blommor och små gurkor.Min perlilja i växthuset är gigantiskt.Har lite grönsaker i pallkragar,Ärtor växer bra,bönor vill har värme,sallat växer,rädisor har jag nästan ätit upp,morötter vill inte står så blött tror jag.Plommon blir det inga i år tror jag.Det är mycket grönt och frodigt i min trädgård,men rosorna längtar efter sol som jag. Renate
Har aldrig tidigare haft större rabarber än i år! Vi har fått 150 mm regn i juni. Salladen växer så det knakar, dillen verkar mest förtvivlad. Det blir gott om röda vinbär och krusbär. Även hallonen ser bra ut, trots blötan. Löken är det godnatt med och potatisen vete katten om den klarar sig... Blommar gör det! Blåsalvia, malvor och ringblommorna är igång nu.
*Felix matte*
05-07-2004, 18:10
En härlig dag sol och +22,6 i skuggan. En av grannarna kom vid halv tiotiden på morron och erbjöd sig rensa i rabatterna. Tack Carol! Fyra timmar och ett par fikapauser (med laxmacka & Bettys kaka) senare var det ogräsfritt och fräscht.  Nu är luften kvav, mulet +20…kan nog bli åska ikväll igen.
Blomstertanten
05-07-2004, 19:26
Löss , löss och åter löss ! Behöver jag berätta vad jag sysslar med i trädgården ?
......jag hittade en päronkart idag.....hurra!!
Hänger på här! Jag har bara liten radhustäppa med en liten grönsaksavdelning, och iår satte jag bara sallad, 10 olika sorter, och alla är jättefina, bortsett från sniglarnas framfart. Men jag släpade mig till handelsträdgården och köpte snigelmedel igår, så nu ni! Jag har vaxbönor också, men de är så små ännu, de som brukar växa som ogräs, de är bara en 30-50 cm höga............. (störsort). Smultron har jag massor av, och de är kopiöst stora, får freda dem för myrorna, och har satt ut dosor. Krusbär får jag mycket av, medan vinbären ser så där ut. Jag hade massor av löss på vinbärsbuskarna tidigare i vår. Jag har satt tomater och zuccini, och tomatplantorna (5 sorter) har tagit sig riktigt från att ha varit små små vid utskolningen. De har precis börjat få sina första små blommor! De växer på friland i ren hästgödsel och kompost. zuccinin är liten och seg i starten, har satt 4 olika sorter, två sommar och två vinter. De har inga rankor ens ännu............ Två plantor av halloweenpumpa petade jag ner direkt i jorden i kruka utomhus bara för några veckor sedan, hade glömt att så dem ! Men de tar sig fint, och har precis börjat skicka ut sina revor, de blir nog stora. I blomsterlandet har jag en skog av spröt av antingen pumpa, gurka eller zuccini, som tagit sig från frön från komposten!!!!!! Skall bli intressant att se vad det blir. Persikoträdet har fullt av kart som ser ut att växa riktigt bra, säkert en 70 st frukter! Krussjukan till trots. Äppelträdet blommade fint men drabbades av löss direkt efter, och jag har inte riktigt orkat spruta, det har tyvärr endast några enstaka frukter. Annars sprutar jag mot bladlössen morgon och kväll, på alla rosor, min krasse, vissa blommor och nu senast en murgröna..... Tar evigheter..... Så är läget hos mig!
Kattgräs
05-07-2004, 23:26
Här ser det bra ut på odlingsfronten, mest. *Rabarbern är på gång igen. *Mängder av svarta vinbär blir det, kanske är det belöningen för att jag glesade ut de övergivna buskarna i våras? *Äpplen blir det ont om, har bara sett kart på ett av tre träd. *Smultronen är på gång, kanske blir det jordgubbar också även om de står för skuggigt (grannens kaprifol). *Hallon av den vilda sorten växer så det knakar (borde rensas bort, men barnen gillar hallon). *Salvian blommar, den är så vacker! Timjan har gått i blom också, jag nänns inte skörda den. *Rosorna kommer snart slå ut. En klarade inte frosten, och en har några mysko blad som jag tror är en sjukdom. Den ska bort så snart jag får semester. *Lössen är många i år. Fästingarna också. *Jag har massor av idéer som kommer förverkligas så småningom: kryddspiral, myggätarträsk i miniformat, investering i liljor, nya rosor, en ny rabatt, fler perenner, fixa till häcken, fixa bilder till album=fixa scannern (men det går inte att fixa allt i år, så det får bli nästa år och nästa och nästa och...) Regnet har kommit i stor mängd, precis när jag funderat över om inte gräsmattan behöver en skvätt vatten. Nu väntar jag bara på att det ska sluta blåsa så det kan bli lite varm nån gång. Kanske prickar jag in semestern med värmen i år också?
gammelnalle
06-07-2004, 19:42
Äntligen börjar slitet bära frukt.... Körsbären börjar skifta färg och detta har även främst NÖTVÄCKORNA sett och kommer och skränar. Men det är helt OK det finns så det kommer att räcka och bli över. Några plommon eller päron-kart har jag inte sett men dessto mer Äpplen. Ketchupodlingen börjar ta form och jag tror att jag kommer att få minst 7 tomater...  Dvs nytt rekord för mig.... LÖSS????? Sånt har jag lärt mig att bli av med... Ta av mig glasögonen och VIPS finns det inga....  Rekommenderas. Sädesärlan tror jag är med ägg igen... åtminståne spankulerar hon på takåsen och ser mäkta stolt ut... Salladen växer så det prunkar (heter det så?) och jag har nog aldrig haft så GOD sallad som i år. HUMLEN växer den med... har två plantor som är minst 3m höga -säkert uppåt 4m... men efter att ha läst om vad de kan ställa till med kanske jag skall utrota dem? Kirskålen står i sitt vackraste flor.... hur kan någon tycka illa om den??? Trots att den svenska sommarn inte visar sitt vackraste ansikte , njuter jag av trädgårdens sinnesupplevelser.... ännu så länge får jag ha mina 6 sinnen något så när intakt och kan njuta. Ha det gott alla odlare. PS 6 sinnen: ja förutom de vanliga 5 som man får lära sig menar vissa att balans-sinnet är betydligt viktigare än vad som tidigare ansetts. DS PPS Vansinnet och ursinnet är inga riktiga sinnen..... DDS
Tur att man inte behöver leva av det man odlar... Total missväxt i köksträdgården i år! Sallad har jag sått tre gånger och det har inte blivit så jag kan skörda ändå. Rättikorna kom upp och gick i blom direkt. Bönorna är 5 cm höga och gulgröna. Ärtorna fick jag så om, Några enstaka börjar blomma nu. Av en påse morötter på såband kom det upp FEM morötter (en annan påse med vanliga morotsfrön gick iofs bättre. Det enda som verkar växa bra i regnet och kylan är kål och kryddväxter (konstigt, för kryddor borde ju gilla torrt och soligt kan man tycka. Löken är frodig men det brukar bara betyda att den inte klarar lagringen. Men det kommer att bli mycket smultron om de bara vill mogna nån gång. Och blomrabatterna blommar ju fint. (fast mina vackra kungsliljor frös ner totalt en natt när jag inte var på hugget.) Hoppas de kommer nästa år. Man får ta det som en kvinna.
man kan säga att det växer så det knakar o gräset når mej över huvudet iallafall då jag sitter i bilen grönt är det,o ingen risk för att sakerna ska torka bort o det känns ganska lyxigt att alla vattentunnorna är fulla,,för mej som ingen brunn har men okey pumpan växer ju knappt,men salladen den e fin o äpplena kommer sej bra kryddorna växer så det knakar,o jag behöver inte oroa mej för de saker jag just satt o inte behöver jag springa me hinkar o se till dom nya innevånarna heller det e skönt på mitt torp har det inte regnat ihållande i veckor så jag ska absolut inte klaga ,men ,det blåser lite för mycket ,o idag fällde regnet spireabusken ,,snyft  inatt satt jag ute vid brasan till sent o mös,o tittade på fladdermössens flykt över huvudet,sommaren e skön bara man hinner ta tillvara stunderna då det inte regnar
pepparmynta
07-07-2004, 19:23
I dag klippte jag av en massa Stjärnflockestjälkar med utslagna blommor för att hänga på tork, härligt att kunna ha blommor kvar i vinter.  Jag skördade även Salvia för torkning. Sedan fick Västeråsgurkorna och Äppelsquashen lite extra vatten. De späda maskrosblad jag hittade plockade jag åt mina Sebrafinkar.
Jag har tagit upp mitt första stånd potatis idag men där var inte så många. Det sägs att den ev ruttnar pga allt regnande. Löss har jag överallt, till o med på en Clematis. Digitalisarna är svarta av löss, Pärlrönnen har också löss men gröna. Annars har det varit en härlig dag idag. Inget regn alls- det var länge sedan.
Annica i Sörmland
07-07-2004, 20:34
Potatisen växer så det knakar, rabarbern ger mig huvudbry (hur mycket kommer det att bli!!!  ), lössen är överallt men mördarsniglarna verkar ha emigrerat till varmare plats (kanske har de tagit till sig av alla svordomar de fått höra!?  ). Så lite positivt är det ändå... Trots allt regnande. Men här i Nyköpingstrakten har vi faktiskt fått lite sol i dag, så lite hopp har jag kvar. Hallonen mognar, sallade, morötterna och löken från första sådden kommer riktigt fint å nu har den andra tagit sig den mä! Tror iofs att jag var lite sen med båda, men det växer!! Växer gör även de kilovis med lökväxter som jag släpade hem från Holland i våras. Blir nog inga blommor i år, men kanske nästa...
andersen
08-07-2004, 10:38
Var nere och skördade min första brocoli det växer på bra nu på kolonin,det som fortfarande växer trögt är pumpa och gurkan.
All denna information skulle vara betydligt intressantare om man visste var skribenten bor! Eller åtminstone i vilken zon!
andersen
08-07-2004, 11:01
Titte Det har du ju helt rätt i !
Mvh andersen i Stockholms omr.
gammelnalle
08-07-2004, 19:25
Zon 3-4 nånstans .... jag vet att ni inte kommer att tro mig.. men när jag kom hem vid 1600 tiden tog jag en madrass (gillar inte fästingar) och la mig ner på gräset med en bok I solskenet och somande till humlornas vaggsång och blåstens akompanjemang i trädkronorna... sov säkert 1,5 timme... och solen stekte ...
TA VARA PÅ SOLGLIMTARNA !!!! Rensa ogräs kan jag göra i dåligt väder.. även om det inte är fullt så kul då...
Sköt om er !!!!
pepparmynta
08-07-2004, 19:28
Stockholmsområdet
Planterade om krukväxterna på verandan - i full sol och 34 grader varmt... vandrade runt i trädgården och hade det bra tog foton på diverse växter för katalogisering och planering (ny trädgård sen knappt två veckor, så vi måste bestämma hur vi vill ha det i framtiden... mycket kul  ) funderade på om jag skall låta en av mina två (en miss bateman och en rouge cardinal...) nyinköpta clematisplantor klättra i ett av äppleträden... imorgon skall jag plantera ut lite minirosor... får fundera lite på var  än så länge är det helt underbart att ha en trädgård /Jennie ....zon 3 förresten... mellan Lerum och Floda....
*Felix matte*
08-07-2004, 20:56
CITAT (Titte @ 08-07-2004, 11:42) All denna information skulle vara betydligt intressantare om man visste var skribenten bor! Eller åtminstone i vilken zon!
Dagens stooora händelse i min trädgård....jag låg i alldeles nyinköpta nyupphängda hängmattan.....  ...i en sån borde man ligga OFTA....
Släppt ut gräsklipparna på gräsmattan! Tre stycken för att vara exakt. Självgående modell. Det började bli lite väl högt gräs (och jag är ju en latmask). Dom är duktiga! (och inte mina utan lånegods)  Det där som de har över ögon, skyddar mot flugor. Är som av myggnät, och hästarna ser bra igenom dem.
gammelnalle
09-07-2004, 15:03
Bra att du skrev det där om "ögonbindlarna" . Jag tyckte det såg lite otäckt ut (Fast det var täckt...  )
pepparmynta
11-07-2004, 18:16
I dag upptäckte jag det första Västeråsgurkämnet. Mina Sockerärtor blommar, snart blir det goda ärtskidor. Plockade mig också en mugg med härligt röda smultron. Visst är det härligt att odla själv  !
Tassade i morse försiktigt genom det blöta och alldeles för långa gräset, huttrade i morgonkylan. I den mulna belysningen tar grönskan andan ur mig. Jag känner schersminens doft på långt håll och jag förundras över aubrietan som nu prunkat i två hela månader. Och över fåglarna som fortfarande kvittrar. Med två års svår torka i färskt minne förlåter jag mycket även om jag (som det ser ut nu) i vinter kommer att få sakna både de inlagda frilandsgurkorna och frysens alla bönpåsar... Det var dagens rapport från zon 2 - 3, Åland!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|