Ätlig trädgård
04-07-2004, 15:18
Nu har jag svarta löss pà mina tomater och gröna pà snart alla mina örter och jag antar att de hittar chilisarna snart med....
Persiljan är extra utsatt, hur ska jag göra? När jag skördar för att ha i maten, vill jag ju inte att det simmar runt löss i sàsen? Och persiljan är sà svàr att skölja med alla sina skrymslen och vràr. Hur fàr jag bort dem?
Snälla hjälp!
De andra örterna gàr lättare att skölja, men det är ju otrevligt ändà.
Jag har bara en jätteliten balkong sà nàgon vattenslang med hàrd stràle gàr inte. Jag har även problem med att skölja bort sàpavatten om jag skulle använda sàdant. Màste man skölja bort det??? Vad händer om man inte gör det?
Provade att spruta vitlöksvatten pà mina chilisar tidigare i vàr, jag vet inte om det funkade för det var sà fà dà och jag klämde de fà som var. Vet nàgon om det funkar med vitlöksvatten?
Màste man spola bort det med? Kan bladen kanske bli missfärjade annars? Vitlök är ju starkt.
Snälla jag behöver hjälp, jag tycker det är sà äckligt när de sitter där och äter. Jag vill inte äta dem.
Tack!
Varma hälsingar fràn Schweiz
Om man skördar grönsaker och vill ha bort larver eller löss så kan man prova att lägga dem i vinäger/ättika en stund, det brukar rekommderas för tex kålväxter som blomkål och broccoli.
almösund
07-07-2004, 18:32
Precis idag har jag hittat äckliga bladlöss på mina chilli plantor!! De står på en inglasad veranda som jag har förvandlad till växthus.
Grannen säger att jag skall spruta med såp-vatten. Skall göra det idag. Har också lagt massa äckliga cigarettfimpar i vatten...det får dra sig till i morgon och sedan skall jag spruta bladen med den häxbrygden (tips från en gammal gumma)
Testa om det funkar för dig
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2004, 19:15
Inte nikotinprodukter på paprika den hör till samma familj som tobak så det finns risk för att virus i tobaken kan smitta. (+Nikotin förbjöds för yrkesodlare som bekämpningsmedel för mer än 30år sedan, nikotin är giftigare än de medel yrkesodlarna använder idag). Man kommer ganska långt med att klämma löss för hand på sina grönsaker. Vill man spruta är nog såpa, såpsprit och liknande att föredra när det gäller saker som ska ätas, för så enormt giftigt är inte det.
Jag säger också jävla löss!!!
Mitt 4-åriga äppleträd (som i år kommer att ge frukt för första gången) är fullt av bladlöss, det fullkommligt kryllar! Har ikväll sprayat med såpvatten för fjärde gången, men det verkar göra ringa nytta.
Ska jag plocka bort bladen med löss och allt eller? Kommer trädet att överleva denna bladlössinvasion?
Har även fått bladlöss på rabarerna, är det bladlöss år i år?
Jan af Lisö
09-07-2004, 07:44
Jag brukar spruta "mina" löss med Pyrsol-lösning och det brukar hjälpa. Enligt instruktionen blir det bättre med varmt vatten i sprutan. 2 omgångar brukar ta kol även på de största lössamlingarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.