Full version: agar agar
e_sedell
Vad innehåller igentligen agar agar?

Behöver man blanda i gödning när man ska använda lösningen
som ett substrat?
...och är det bra föresten?!

Jag tänkte odla typ solroser eller gurka i någon form av genomskinligt
substrat. Är agar agar bra då?
abborrmaster
e inte det som vegetabiliskt gelatin? unsure.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Agar-agar är ett gelatin som framställs av alger. Brukar användas i laboratorium när man vävnadsförökar växter, olika hormon tillsätts efter olika stadium. Absolut sterilitet krävs, bakterier brukar kunna växa bra i mediumet. Växterna odlas inte hela tiden i mediumet när man satt till hormonet auxin och växten har bildat rötter så planterar man över dem i jord, hela kulturtiden brukar man inte odla i agar-agar.

Gurka och solrosor går mycket bra att odla i vanlig jord.
e_sedell
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-02-2003, 20:31)
Agar-agar är ett gelatin som framställs av alger. Brukar användas i laboratorium när man vävnadsförökar växter, olika hormon tillsätts efter olika stadium. Absolut sterilitet krävs, bakterier brukar kunna växa bra i mediumet. Växterna odlas inte hela tiden i mediumet när man satt till hormonet auxin och växten har bildat rötter så planterar man över dem i jord, hela kulturtiden brukar man inte odla i agar-agar.

Gurka och solrosor går mycket bra att odla i vanlig jord.

Du verkar kunna det där. Jag håller på och lär mej...
men meningen var att jag ville ha ett genomskinligt
substrat så man skulle se rötterna. Hur ska jag då
göra? Vatten + gödning eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Man skulle ju kunna tänka sig de där vattenhållande kristallerna man brukar ha i jorden i blomlådor ex. på namn swellgel, chrystal earth, basketmate.

http://w1.340.telia.com/~u34007324/kristaller.htm

Några månader kan det fungera att odla i dessa kristaller + näring. Man bör dock sätta något över krukan med rötterna, rötter utvecklas bäst i mörker + det kan bli lite grönfärgat utav alger ifall ljuset lyser på det genomskinliga substratet.
Ina
Agar-agar används även till bakterieodling fast då tillsätts näring som passar bakterier. Olika sorters bakterier vill ha olika sorters näring. Ibland tillsätts andra ämnen som gör att man kan "läsa av" vad bakterierna utsöndrar för enzymer t ex. Det är det som används på labben som tar hand om prover som tas på vårdcentraler och sjukhus. Hör inte hemma på detta forumet egentligen, lite kuriosa bara... rolleyes.gif
KURT
Och Agar består av sockermolekyler (kolhydrater), till skillnad från tex gelatin som består av proteiner. Orsaken till att man odlar tex bakterier på och i agar är att bakterier (de allra flesta i alla fall) INTE kan bryta ner agarn . Om man hade odlat bakterier på gelatin så hade det bara blivit en sörja av alltihopa! Agar utvinns från havsalger och agar är DYRT (åtminstonde riktigt ren agar), men lätt att jobba med. Man blandar bara agar + vatten (ca 1.5% agar, testa gärna vad som är rätt koncentration) och värmer i vattenbad eller mikron. Sedan häller man ut det innan det stelnar (det stelnar vid ca 50 grader). Skall man odla i agar (växter eller bakterier!) måste man allså dessutom tillföra näring. För bakterier tillför man någon form av buljong, för växter skall man ha gödning som innehåller ALLA näringsämnen i rätt koncentration.
e_sedell
okej, då har jag fått reda på lite mera bra information!
Jag fick lite agar av en kompis, har letat i en massa butiker
men ingen har det...

Men jag är osäker på om det är agar som han sa. Han hade
använt det som rotningsmedel och nåt mer vad det nu va.
KURT
Jag har INTE hört talas om att man skulle blanda agar med rotningshormon i pulverform. Oftast brukar man smälta agarn och tillsätta rotningshormonet separat. Man kan använda rotningshormon tillsammans med näring i Agar om man sätter skott i agar.
Men förmodligen är detta just rotningshormon, i så fall kann man använda det genom att doppa de avklippta skotten i det innan man planterar dem i jord. Med rotningshormon så bildar skotten rötter fortare, för endel växtskott är det nästan nödvändigt med rotningshormon för att det skall bilda rötter.
e_sedell
hehe jo jag vet vad rotningshormon är, jag har sånt hemma också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon