angylp
Jag planterade avenbok häck våren 2003 och en del (förutom de som har blivit bitna av rådjur) har hunnit bli 1,5 meter hög... Jag har stött dem med bambupinnar för att de ska växa rak. Det jag kan observera är att de inte har grenat sig så mycket längre ned utan har växt på höjden. Har jag hanterat dem rätt ? Hur länge behöver jag stödja dem och när ska jag börja beskära dem ? Min dröm är att de ska börja bli grova i stammen och kan stå på "egna ben" samt att det ska bli tätt och fint som i vissa trädgårdar jag har sett. Tacksam för råd!
Fenja
Försöker lägga en länk till dig: Avenbok

Om det inte funkar så sök på avenbok här på forumet, det är väl diskuterat!!
Mvh
Fenja
Annelie
Jag planterade en vanlig bokhäck för något år sedan. Plantorna var runt halvmetern och lite högre när jag satte dem. Till min stora glädje så har i princip alla plantorna klarat sig och växer stadigt varje år.

Men visst skjuter de iväg på höjden mer än vad de gör på bredden! Mina plantor stod orörda i i två år och det var först på det 3:e året som jag började klippa dem på bredden - detta sker för övrigt i JAS = juli, aug eller september. Min häck ska inte vara så bred rolleyes.gif - därför så kan jag klippa den på bredden en del i år med, men toppskotten får vara ett tag tills de uppnått önskad höjd.

Kanske ska du låta plantorna stå ett år till så att de kan rota sig ordentligt innan du börjar klippa i dem? Det tar ett tag innan de blir buskiga och täta så tålamodet får sig en prövning.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon