Boel z4
på bladen och druvorna på min Vitis Vinifera i uterummet? sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är vinmjöldagg som inte är helt ovanligt när man odlar i uterum eller växthus. Tyvärr är det inte mycket man kan göra är druvorna redan infekterade så brukar det just inte bli något att äta.

Det bästa är att odla resistenta sorter som ex. Himrod men det är ju inte så lätt att följa ifall man redan har en sort man vill behålla.

I år lär det nog inte bli något och växten kommer nog inte bli så fin, ev. kan man kanske bromsa sjukdomen något med svampmedel.

Satsa extra hårt på bekämpning nästa år ifall du vill behålla sorten ex. spruta med svavel under knoppsprickningen + under jämna mellanrum under odlingssäsongen. Svavel är godkänt för ekologisk odling men känns det inte bra att spruta klasarna med svavel testa atamon eller bakpulver när klasarna börjat komma. Viktigt är att aldrig spruta i solsken oavsett vilket medel du använder.

Atamonmedel: 0,1flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa

Bakpulvermedel: 1-3% bakpulver + vatten + en skvätt såpa (OBS! olika växter klarar olika starka doser bakpulver så börja gärna med den lägsta dosen och spruta bara en liten del i början och se om det blir bladskador eller ej)

Bilder på vinmjöldagg
http://www.msue.msu.edu/vanburen/pmgrpfrt.jpg

http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/3000/imag...ages/3018_1.jpg
Boel z4
*suck* jag som gav bort Himrod till svärmor för att den här växte så bra... det är säkert det här vinmöglet som du pratar om. Har sprejat med Atamon och det hjälpte lite men inte tillräckligt. Nä, den här åker nog ut... undrar om den kan klara sig på friland hos mamma i zon 1?
Men jag har en druva till, den är en stickling som jag knipsade i frankrike förra sommaren, den stack ut från en övergiven trädgård. Blöir intressant att se vad det blir av den!
Fast jag antar att jag bör tvätta uterummet invändigt för att få bort de här j****la mögelsporerna!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon