Full version: Kakao
Zazu
Har letat överallt efter frö till kakao men inte hittat.
Vet någon var det finns (helst inom sverige)?
Eller finns det någon som kan tänka sig sälja/skänka/byta med mig? rolleyes.gif
Lötchey
Tror inte du får tag på färska Kakaofrön i Sverige. Grobaraheten på fröna är extremt kort så det är det som ställer till problem, men om du lyckas få en färsk kakaofrukt från ett tropiskt land som jag så kan du greja det smile.gif

Ta en titt på signaturbilden..iförsej rätt gammal nu...
Emser
Hur fick du tag på det?
TeliaNet
man kan fråga i affären om de kan ta hem. även mindre fruktaffärer kan ta hem.
Lötchey
Telia: e du verkligen säker på det? Jag tvivlar på det..
el_fishko
CITAT (Lötchey @ 08-07-2004, 12:53)
Telia: e du verkligen säker på det? Jag tvivlar på det..

hur fick du tag på dina?
el_fishko
om man får tag i en färsk kakaofrukt, är det bara att sätta den i jorden då eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Man plockar nog ut fröerna och planterar dem, en kakaofrukt är ju ganska stor och innehåller en massa fröer.
TeliaNet
jag har inte haft några kakaobönor, men en specialaffär för frukter här i nässjö(nerlagd) kan ha haft.
jag blev nu sugen på att odla ett, det ger frukt efter 4 år.

Lötchey
Ja det är verkligen häftigt och speciellt att ha ett Kakaoträd. Iförsej kräver de ju ett speciellt klimat, man får inte slarva. En gång när jag tog en utav mina från växthuset så hade jag dörren öppen i huset och då blev det drag, då slokade den genast och dog. Samma hände en annan fast den klarade sig.
el_fishko
CITAT (Lötchey @ 09-07-2004, 13:12)
Ja det är verkligen häftigt och speciellt att ha ett Kakaoträd. Iförsej kräver de ju ett speciellt klimat, man får inte slarva. En gång när jag tog en utav mina från växthuset så hade jag dörren öppen i huset och då blev det drag, då slokade den genast och dog. Samma hände en annan fast den klarade sig.

vadå, måste man ha dem i växthus?
TeliaNet
nej, det måste man inte.
de vill ha varmt, fuktigt och lagom med ljus. de övervintras inne likadant.
när den väl ger frukt så ska den genomgå en mängd processer bl.a jäsning.
Zazu
jag har nu hittat en firma som säljer kakao och en hel del annat också.Här biggrin.gif
TeliaNet
170 SEK, lite väl dyrt med tanke på att fröna är grobara bara ca 15-20 dagar.
har i stället tittat på etiopisk dvärgbanan, 3 frö för 17kr på impecta.se
Zazu
huh.gif Vadå frön? Det står ju att det är plantor.

MVH Zazu
TeliaNet
är det plantor så är det en helt annan sak. laugh.gif
var finns lagret där de skickar plantorna?
det kan vara som kolibriblommorna jag fick från ystad, de var uttorkade och nästan döa,ingen överlevde.
men det är klart att jag är sugen på en cacaoplanta.
Zazu
På Hawaii ohmy.gif !! (tror jag)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon