Susanne i Linköping
Det är så himla gott med egna grönsaker men ack så trött jag är på allt detta skärande och finfördelande. För det mesta skivar jag allting, men ibland vill jag ha lite finare sönderdelning, t ex spenat och rödbetor till soppa, och de enda verktyg jag har är stavmixer, rivjärn och kniv. Mixern är bra när jag vill ha något finfördelat, men oftast vill jag ha lite större bitar. Rivjärnet funkar till rödbetorna men tar tid. Kniv, pust.

Det lär ju finnas matberedare men jag har ingen aning om hur de funkar eller vilka som är bra. Eftersom jag inte gör några jättemängder vill jag inte heller ha nån jättebunke att diska. Är det någon här som känner till något lämpligt redskap?
Kattgräs
Det finns matberedare som är ganska små. Min rymmer knappt 2 liter.

De har lite olika verktyg. Skärkniv för hackning, blandning etc., rivjärn, "skivjärn" (för t.ex. potatisgratäng), visptillsats, fruktjuicetillsats, mixertillsats...

Modell, märke och pris är såklart olika också. De finns inte bara på vitvaruaffärer, utan också ofta på varuhus t.ex. Åhléns eller Coop Forum.

Min är jättegammal, heter Molineux och fungerar ganska bra, förutom att knappt 2 liter ibland är för lite (vi är 4 i familjen)...
KURT
Visst kan matberedare vara bra, men många gånger blir det mera mosat än hackat i dem. Ibland måste man faktiskt kapa saker på "rätt" sätt. Lök blir inte bra om man kör den i matberedare och dill föredrar jag också att skära eller klippa .
Susanne i Linköping
Mer mosat än hackat, det var det jag var rädd för. Det blir väl att fortsätta med kniven. sad.gif Och inte fick brorsan tag på någon "runner bean slicer" åt mig heller, när han var i England.

Fast finns det "skivjärn" borde det väl bli lite bitar kvar i alla fall. Jag tar nog en tur till varuhuset idag för att kolla runt lite.
Lassila
Vill du inte Ha en stor matberedare så kan du ju alltid kolla på en "Mandolin", ett gammalt klassiskt redskap för att hacka, skiva, riva.

se länk
http://www.verner-verner.se/ViewArticle.as...sp?ArticleID=72

sleep.gif sleep.gif sleep.gif
gammelnalle
CITAT (Lassila @ 05-07-2004, 09:27)
Vill du inte Ha en stor matberedare så kan du ju alltid kolla på en "Mandolin", ett gammalt klassiskt redskap för att hacka, skiva, riva.

se länk
http://www.verner-verner.se/ViewArticle.as...sp?ArticleID=72

sleep.gif  -_-  -_-

jasså det var så de heter.....

såna har man ju försökt att använda.... det ser SÅ enkelt ut när de står på marknader och saluför dessa (säkert bra) tingestar...

en sån MÅSTE man ju bara ha...

skulle riva lök... plötsligt ändrade sig den gula löken till att bli rödlök !!!!

gå in i vilken second-hand butik som helst: Där finns de MANDOLINERNA :I MASSOR !!!

och varför det?? jo folk kan inte använda dem. Jag säger INTE att "Mandolinerna" är dåliga. kanske är det HUR man använder dem , eller snarare brist på information ...????

(jo jag har själv minst ett par som bara ligger och tar upp plats...)

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
MimE
Jag är inne på min andra mandolin (visste inte att de hette så) och personligen så tycker jag att det är det bästa verktyget.
OBS! Glöm inte att använda hållaren , annars blir det lätt rödlök som gammelnalle sa.

Löken blir inte alls mosad som i andra "hjälpmedel".

/Mimmi
pepparmynta
CITAT (MimE @ 05-07-2004, 12:34)
Jag är inne på min andra mandolin (visste inte att de hette så) och personligen så tycker jag att det är det bästa verktyget.

Löken blir inte alls mosad som i andra "hjälpmedel"

Ska nog skaffa mig en Mandolin.
*Laika*
Förlåt en dum fråga, men VAD är en "runner been slicer"? Jag har en typ slicermaskin (manuell) sån där som man ser på TV reklamen. Jag köpte den på Rusta för 69:-. Den kan både hacka o skära o strimla. Ett perfekt redskap, om jag bara kunde komma på vad grejen heter så var det bra. mvh. Laika
*Felix matte*
Det är en Mandolin de visar på TV-reklam.
Sedan finns det en behändig sak till... Lill-Hacke.
En sån har jag till att hacka lök, mala mandel, blanda Milkshake mm. mm
*Laika*
Oups, så kan det gå när man inte kollar länkarna. Jag slarvläste o tänkte på en mandolin som knogdödaren. Jag ska läsa ordentligt innan jag svarar på frågor i fortsättningen. Förlåt, det var inte meningen, tack för att du gjorde mig uppmärksam på mitt slarv, Felix matte. mvh. Laika
*Felix matte*
CITAT (Laika @ 05-07-2004, 19:59)
Oups, så kan det gå när man inte kollar länkarna. Jag slarvläste o tänkte på en mandolin som knogdödaren. Jag ska läsa ordentligt innan jag svarar på frågor i fortsättningen. Förlåt, det var inte meningen, tack för att du gjorde mig uppmärksam på mitt slarv, Felix matte. mvh. Laika

Mandolin kan visst vara knogdödare... om man inte använder hållaren med piggar tongue.gif sad.gif

förresten, varför ber du om ursäkt? jag har inte heller kollat länkar
men jag har haft en mandolin som nu är i dotterns ägo.
Lassila
CITAT (gammelnalle @ 05-07-2004, 10:19)
skulle riva lök... plötsligt  ändrade sig den gula löken till att bli rödlök !!!!

Jo dom kallas ju inte "Knucklebusters" för intet biggrin.gif

Sen ang namnet "mandolin" så antar jag att vi kockar är lite småsnobbiga, vi har ett eget språk med märkvärdiga namn på allt. Men jag antar att de flesta yrkesgrupper har sitt språk, sotarna har ju "knopar moj" eller vad det heter
rolleyes.gif laugh.gif rolleyes.gif
Sommartorparn
Annars tycker jag att den där trebenade saken man snurrar på (kallas dom spindel?) är bra om man ska göra mycket, t.ex. strimla potatis till Jansson. Helt knogsäker! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon