Katti med torpet
Har i dag skördat de första fröna från mina kungsängsliljor. Kommer dock inte ihåg hur de skall behandlas. Är de färskgroende eller skall jag torka dem och så till hösten eller rentav våren?

Jag har noterat att de sprider sig självmant med frön, men är det någon som vet hur många år det tar från frö till blomma?

Vill minnas att jag har haft en länk till en lista över färskgroende frön, kan ha varit Allt om trägård eller STA men hittar den inte nu, någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det behöver vara färska frön men de vill gå igenom en vinter innan de gror, själv slänger jag bara ut fröna där jag vill ha dem(eller så får växterna så själva) men det går även bra att ex. så i kallbänk. De första åren kommer det mest tunna kortlivade "grässtrån" som inte gillar omplantering.

Jag slängde ut lite frön på baksidan i en rabatt för 4-5år sedan och det var en kungsängslilja som blommade där i våras.
renate
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-07-2004, 09:05)
Tror inte det behöver vara färska frön men de vill gå igenom en vinter innan de gror, själv slänger jag bara ut fröna där jag vill ha dem(eller så får växterna så själva) men det går även bra att ex. så i kallbänk. De första åren kommer det mest tunna kortlivade "grässtrån" som inte gillar omplantering.

Jag slängde ut lite frön på baksidan i en rabatt för 4-5år sedan och det var en kungsängslilja som blommade där i våras.

Jag gör likadånt,funkar bra.
Renate
Katti med torpet
Okay, då får jag bereda mig på att vänta 4-5 år då.
De vill visst stå lite fuktigt har jag läst. Står era fuktigt eller räcker det med att det är en "vanlig" rabatt men som inte tillåts torka ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon