|
I Västerås har vi ikväll snöstorm, ja det har snöat hela dagen. Eva i Skåne skriver i ett inlägg "Den blomstertid nu kommer" men ikväll känns det avlägset. Jag tröstar mig med att idag tittade penseerna upp som jag sått, väldigt smått men ändå. Snöiga hälsn. Kajsa
Samma läge Sthlm Syd. Var just ute på balkongen och räddade mattan som höll på att blåsa ned till grannen! Gläder mig åt primula och pärlhyacinter på köksbordet. Här har vårsådden inte kommit igång ännu. Men endera dagen blir det nog lite chilisådd. Däremot satte jag om stjärnpelargonerna idag och klippte ned dem rejält. Så nu är det "pinnodling" i köksfönstret! Det är vårkänning!
Jag har nyligen kommit hem. Här är det verkligen också snöstorm. Sambon fick problem med bilen och jag fick ge mig ut i ovädret o köra tio mil fram o tillbaks i halkan, rätt läskigt. När jag kom hem såg vi på nyheterna om en massa bilolyckor på motor vägen. Då var jag väldigt glad att vi klarat oss hem helskinnade! Jag har satt lite olika sorters förer och väntar med spänning på att det ska dyka upp något. Det gör vintern lite lättare att uthärda. Hade det bara varit varmt lite längre hade vi hunnit gräva ner vatten, el och avlopp och sluppit springa ut i kylan var gång man behöver gå på dass Mina lökar som jag satte i höstas trodde också att våren var på väg hoppas de överlever....
Helen i Skåne
03-02-2003, 07:12
Igår car det världens snöyra och idag töar det... snart är det vår!
Här är det fortfarande massor med snö. Jag och min karl har varit ute och skottat i närmare en timma.... Det är förrädiskt när vi ser ut genom fönstret för på mina stubbar är det bara 2 cm snö och då tror man lätt att det inte är mer på marken. När vi kom ut såg vi att det var betydligt mer än 2 cm..... Uppemot 15 cm snarare. Vår gårdsplan ligger lägre än vägen och gärdet på andra sidan, så det samlar sig en hisklig massa snö hos oss...
Fialotta
03-02-2003, 09:15
Yrsnö och jättehalt här i sthlms skärgård! Men attans så vackert...känns långt till våren i dag
Var ner till läkarstation kl 8 i morse och ingenstans var det plogat... så ta det försiktigt i trafiken Kram
nog har det kommit snö alltid o det kommer mer hela tiden, jättestora vallar har plogats upp o det kommer säkert att ta tid innan dom smälter jättekul då kan man åka pulka i backen, men en nästan doftande bild att minnas sommaren måste man nog få att titta på  kör försiktigt därute
Åh, vilken härlig bild! Mmmmmm.... Här har vi ingen snö att tala om, det är bara lite vitt puder här och där, någon plusgrad men det blåser iskallt!
Fialotta
03-02-2003, 10:50
Tack oldwolfie för din härliga bild Det värmde gott i dag...må du tro! Kram
Luleå: Mulet och blåsigt, men bara 4 minusgrader! Snart är det vår! Bara tre månader kvar!
Luleå: Mulet och blåsigt, men bara 4 minusgrader! Snart är det vår! Bara tre månader kvar! Piteå; Mulet men kanske inte lika blåsigt ... Betty, visst blir man lite avundsjuk på de som bor längre söderut och faktiskt har vårkänningar? Jag menar här är det ju drygt en halvmeter snö och igår natt ned mot trettio kalla grader....
CITAT (katti @ 03-02-2003, 13:43) Betty, visst blir man lite avundsjuk på de som bor längre söderut och faktiskt har vårkänningar? Visst blir jag avundsjuk, men mest just den här tiden på året! Det kliar så i odlarfingrarna - men så måste man vänta så länge... Skulle inte vilja fira jul utan ett rejält lager snö! Skulle inte vilja byta bort våra ljusa sommarnätter! Skulle inte vilja avvara hjortron och åkerbär! Borta bra men hemma bäst!
...och jag skulle gärna vilja ha lite av Bottenvikens is, för här i Stockholms skärgård vet man aldrig om vintern blir så att man kan lita på den. Man får ha båtarna i och all isutrustning beredda samtidigt - och dessutom ta svävaren ibland. Hade vi ordentlig, pålitlig kyla och is hade vintern varit enklare.
Men å andra sidan njuter man ordentligt de få veckor isen är bra...
Jag håller fullständigt med dig... nog kan vintern kännas lång här uppe men man får igen med råge Fast när jag körde fast med min bil förra veckan då var jag nära att packa ihop mina väskor och flytta till barbados eller nåt Men ändå.. en skotertur på isen en solig men kall vinterdag är bland det bästa som finns... frihetskänslan är total Eller att på sommarn kunna sitta ute på altanen natten utan att det blir mörkt, det är grejor det... Jag håller med dig Betty, borta bra men hemma bäst På tal om hjortron, när är det dom små läckerheterna ska plockas egentligen?
Hjortron plockar vi i slutet av juli - augusti. Fast det är nog lite olika beroende på var man plockar.
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:08
Läste i morgontidningarna på nätet att det var snökaos i HELA Sverige. Sedan radade de upp ett antal olyckor som hänt, i Stokholmstrakterna... i Skåne skiner solen, snömoln vid horisonten och fläckvis snö på marken, ca 3 plusgrader. Fast vi ingår kanske inte i HELA Sverige...
*Felix matte*
04-02-2003, 09:19
Inte vi heller, ser det ut som. 13 minusgrader och nästan sol Dryga halvmetern snö ligger snällt på backen och termometern visar 13 minusgrader i norra Lappland (Sverige?)
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:28
Hmmm, om Lappland tillhör Sverige är ju tveksamt... det heter ju LappLAND. Är det inte ett eget land då?
Ann-Christin Lindberg zon II
04-02-2003, 09:32
Jaha ja, nu är det så igen - vi här i västra gamla Älvsborgs län har heller inget snökaos - det gick över oss igår... Det kommer lite snöflingor singlande från himlen och det är nollgradigt. Men det är klart - det är SNORHALT på sina ställen! Man får köra med det berömda ägget mellan foten och gaspedalen...
*Felix matte*
04-02-2003, 09:33
Men varför skattar jag då i Sverige? Får väl göra en koll
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:36
Jag undrar detsamma ibland Felix... skulle kanske göra en MonaGudrun?
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:43
Jag tycker vi bestämmer att JAG har tolkningsrätt! Det blir mest rättvist så!
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:54
YEEESSSSSS!!!
Nu blir vi snart misstänkta för att jaga platser på 10-i-topplistan, Helen!!
Helen i Skåne
04-02-2003, 09:59
Har vi inte klått honom ännu?! Kanske tur att jag ska försöka JOBBA lite nu då...
Iris i V-botten
04-02-2003, 12:54
CITAT (Helen i Skåne @ 04-02-2003, 09:28) Hmmm, om Lappland tillhör Sverige är ju tveksamt... det heter ju LappLAND. Är det inte ett eget land då? :lol: Finns många land i vårt Sverige. Värmland , Ångermanland , Södermanland o.s.v. För att inte tala om Svealand, Götaland och Norrland . Vem ska skatta i Sverige då?
CITAT (Iris i V-botten @ 04-02-2003, 12:54) Vem ska skatta i Sverige då?  Dom i Skinn skatteberg kanske...? Vi andra får väl leta skatter själva i våra egna land. Jag hoppas varje sommar på att jag ska hitta nån när jag gräver.
Iris i V-botten
04-02-2003, 17:00
Tänk om du skulle hitta en medeltida skatt i din trädgård!!!!!! Då blev det väl tvångsinlösen av dina rabatter. Fasor . Berith, var skulle du då gräva????
Tvångsinlösen!?! Oh, hemska tanke! Jag ska i alla fall kräva mer än 50% rabatt, annars lönar det sej ju knappast att gräva!
Det sägs inte så mycket om vädrets dramatiska effekter i skärgårdarna heller... Det är som vanligt. BARA fastlandet som gäller, och sedan en massa fastlänningar som tycker att deras bilvägar är viktigast, norrlänningar och sörlänningar. Men våra råkar, översnöade fräthål och köldsprickor då? Skojar lite här. Men för mig är råken och mina grannars hoppande över den mer dramatisk än att det blir 20 minuters förseningar i Stockholms city. Här kommer The Real News: ISDRAMA i morse - skolbarn avslöjade gränsen Trots motljuset avslöjade Kalle och Lisa Össon gränsen för nattisen på väg till skolan. "Vi tog det på frostblommorna" sa Lisa. Barnen fick gå 3 km till Bosse Svävare som tog dem till skolan östra vägen.extra extraSÖDRA FJÄRDEN ISBELAGD INATT extra extra Inatt lade sig isen även över Södra fjärden, och här är bild från den pampiga invigningen där gränsen är synlig.
Vad är det för en tok som står där på isen egentligen? Jag menar nån självbevarelsedrift måste man väl ändå ha?
 Hej Katti, och vad är det för tokar som ger sig ut i biltrafiken, till och med när vägarna är halkiga? Isen är den bredaste väg som finns i skärgården.
Isen är skärgårdens längsta bredband... Och ungefär lika pålitlig också.
Lika pålitligt som ett bredband... med mina erfarenheter inte mycket att lita på alltså
Just det Katti. Enda skillnaden egentligen att det hänger mer på ens egen förmåga med isbredbandet än med databredbandet. Som till exempel med mannen som står brevid issprickan. Han vet att den betyder att isen lagt sig där olika nätter. Men slutar hans dator att fungera vet han ingenting alls...
@Cilla CITAT Han vet att den betyder att isen lagt sig där olika nätter Det får du förklara lite närmare hur det kan gå till.
Detta är en bild på nylagd sötis. Personen står på 7 cm tjock kärnis men till höger om sprickan är isen bara 5 cm tjock. Kanten med en liten nivåskillnad markerar att isen lagt sig olika nätter.
På båda sidor kan man dock gå. 5 cm nyis räcker gott för en vuxen person.
Helen i Skåne
05-02-2003, 08:50
Jag får vattuskräck av bilderna! Tänk om man ramlar i! SKulle nog ALDRIG ge mig ut på isen sådär.
Jag skulle inte heller gå ut på den isen, men ioch försig så tycker jag att det är obehagligt med flövatten på isen... jag är lite skrajsen för att vara på isen om jag inte vet att den är en halvmeter eller mer....
Jag var likadan med att köra bil förr om åren. Gillade bara att köra när det var sommarväglag, inte i mörker och alltid ta tåget om man skulle långt.
Men sedan lär man sig mer, och i och med det både accepterar man risker och blir bättre på att undvika dem. Det är samma med is. Man lär sig att tolka isen och blir bättre på att undvika risker, samtidigt som man kör ut mer och därför utsätter sig.
Jag håller fortfarande på att lära mig is. Och det är klart att motivationen blir större att lära sig när man kan komma så mycket lättare både till fastlandet och ut i skärgården på vintrarna ju mer man kan!
Anders zon III
05-02-2003, 14:56
Klart man ska vara försiktig. Vänner till mig blir lite skraja när vi går över, då får jag gå först med tung packning så att de ser att det håller. Ibland är det mycket vatten på isen och små vågor, men det kan vara stark is under ändå.
Isen ser så olika ut på olika platser, men man kan lära sig ett vatten. Har fått lära mig av en bofast som var tvungen att gå till skolan varje dag på andra sidan fjärden oavsett hur isen såg ut. Han kom alltid över, med hjälp av plankor om inte annat! Jag avvaktar vissa veckor i stället - det där med plankor går bort!
Vi använder aluminiumstegar, men det är inte alltid man orkar bära med sig dem...
Vilken is går du över Anders?
Anders zon III
05-02-2003, 15:19
Alu-stegar verkar bra. Själv låter jag bli när såna behövs.
Jag håller till längre norrut än du. Mellan Norrtälje och Kapellskär, utanför Spillersboda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|