Full version: döende basilika
silas
min basilika fick silveraktiga fläckar med svarta prickar i, jag trodde först att det var någon slags solskada, men nu har bladen alldeles förtvinat! jag tror dessutom att det börjat sprida sig till basilikan som står bredvid... vad kan det vara? vad ska jag ta mig till?!

Bildlänk 1

Bildlänk 2
Fenja
Jag skulle gissa på trips, Provadotabletter hjälper och finns att köpa i bra sorterade Icaaffärer till exempel. Isolera de angripna plantorna i ett rum om du kan, för det sprider sig snabbt till andra sorters krukväxter.
Mvh
Fenja
Gurkan
Inte för att vara oförskämd silas ... men släng dom stackarna.

Sanera krukorna och så ny basilika istället eller köp en basilika på ICA och ta sticklingar så har du snart mängder av basilika.
Fenja
biggrin.gif Tack, Gurkan! JAg kom mig inte riktigt för att föreslå det...
Mvh
Fenja
silas
ack! sorgligt sorgligt...... men tack så mycket för goda och snabba råd!
pepparmynta
CITAT (Gurkan @ 05-07-2004, 13:27)
köp en basilika på ICA och ta sticklingar så har du snart mängder av basilika.

Den vanliga Basilikan är driven mycket hårt i växthusen för att växa upp så snabbt som möjligt.
När den sedan kommer till en "vanlig innomhus miljö" har de svårt att klara sig. Särskilt som Basilikan kan vara lite petig med sin miljö.

Som sagt här ovan; ta ett flertal sticklingar av plantan det första du gör när du kommer hem med den. Sätt flera i samma kruka (renskrubbad) med jord och låt dem få en genomskinlig plastpåse med ett par lufthål över sig.
Toppa de nya plantorna när de bildat några nya blad, så blir de kraftiga och fina.

De här Basilikaplantorna klarar sig bättre än de man köper och är sååå goda! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon