Ogrästrädgården
Jag har läst gamla inlägg angående den eviga kampen mot kirsch och insåg att det fanns intet nytt under jorden (å andra sidan är det ju inte kirschens fel att den existerar). Inte desto mindre skulle jag hemskt gärna vilja få bort denna objudna gäst som anser att min rabatt är en FANTASTISK fristad. Just nu är det nästan inget annat som lever där...

Min tanke var att man kunde gräva bort all jord och fylla på med ny. Därefter skulle jag plantera perenner som växer tidigt och frodigt, för att på så vis minimera kirschkålens möjligheter att åtminstone ta över. Min fråga till er bättre vetande är därmed: vilka perenner kan jag plantera som växer frodigt och marktäckande vid samma tidpunkt och helst tidigare, som kirschkålen tar sats?

Snälla, snälla hjälp.
gammelnalle
VÄLKOMMEN !!!!!

Du verkar ha läst på så pass mycket att du vet att Kirskålen är något av ett favoritämne här..... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

VI formligen ÄLSKAR KIRSKÅL !!!

Och det fins folk här som menar att klipper man bara ner otyget tillräckligt ofta så självdör det. Andra säger att det räcker med 5gg före midsommar. (Och börjar man NU lär man väl hinna med att klippa det 5 gånger... biggrin.gif )

Om du kan få bort ALL jord som innehåller kirskål så kan du nog få bra resultat ... men det räcker med en liten bit av en rot så är det kört.. och då har du dessutom gett den helt ny näring med din nya jord... MUMS!!!! sad.gif smile.gif

Asfaltera hela gårdsplanen.... KANSKE du blir av med kirsen...

Men din metod tror jag funkar. Tyärr kan jag inte råda dig om växter... (kan man inte äte dem är det inget att ha: min devis)

men ännu en gång:
Välkommen!!
Gossen Ruda
Samma svar som under ogräs: Det finns inget som kan tvinga bort kirsen. Möjligen kan man ha växter som är så stora och kraftiga att dom ändå överlever. Träd och buskar brukar klara sig. Större perenner som Libsticka också.
andersen
Ja du gör nog rätt i att gräva bort kirsen, tror som Gossen ruda att det finns nog inget som kan tvinga bort kirskålen, men jag är övertygad om att trä och buskar klarar sig helt biggrin.gif

Min erfarenhet av kirskålen är att ska man ha bort den så är det till att gräva,och efter det varje gång kirskålen visar det minsta blad hacka av det.

Ps du kan spara en liten del av kirskåls beståndet i någon hörna av trädgården för det är gott att äta.

Mvh Andersen
nilla
En granne på kolonin har hittat en väldigt vacker lösning tycker jag. Stora vippiga rosa pioner sticker upp en bit ovanför den blommande kirskålen - ursnyggt!

If you can't beat them - join them! ;-)

Gunilla
Annelie
Vem var det som visade så fint med bilder hur han/hon gjorde för att bemästra kirskål? Det var bilder på rabatten före/efter...

Minne som en guldfisk har jag... rolleyes.gif

Kollade nyss med sökfunktionens hjälp och ser att det var ju du Gossen som visade så fint - men jag ser inga bilder i det inlägget längre!? unsure.gif
Fenja
Hosta, kärleksört, stjärnflocka, astillbe, daglilja, bergenia, hög höstaster, såpnejlika, ulleternell, praktlysing, smörbollar, myntor, ålandsrot, bolltistel, jättevallmo, ormrot och jättenattljus är några perenner som klarar kirskålen hyggligt. De marktäckare jag kan komma på just nu som fixar komkurrensen är vintergröna, revsuga och silver.... minns inte namnet, en vanlig växt med silvergrått bladverk och vita små blommor - hjälp någon?!
Mvh
Fenja
pepparmynta
Silvernarv.
Fenja
wub.gif Tack Pepparmynta!! Ibland blir det bara ERROR...
Mvh
Fenja
Copycat
Smultron är det enda som fungerat för min del. Det sticker endast upp något enstaka Kirskålsblad och det är det bara att dra upp. Smultronlandet behöver säkert gallras, men då kommer Kirskålen att ta över igen, och det vill jag ju inte. Fast man kan ju inte ha en hel trädgård med bara smultron tongue.gif
Ogrästrädgården
Tack alla för ert engagmang (jag har förstått vid det här laget att Kirschkålen verkligen är 'favoriterna' i dubbel bemärkelse).

Min tanke var också att If I can't beat them - join them, men man måste ju verkligen försöka. Jag lovar att jag ska pröva att smaka på dem....

Tack Fenja för namngivande av möjliga kandidater.
Näcken
Har läst i någon tidninga att Tagetes skulle kunna utrota kirskål, men jag är lycklig som ej har några (än iallafall)
Sommartorparn
CITAT (Näcken @ 05-07-2004, 20:47)
Har läst i någon tidninga att Tagetes skulle kunna utrota kirskål, men jag är lycklig som ej har några (än iallafall)

Tror jag inte ett ögonblick på. Tagetes är inte starkväxande på det sättet, och förresten inte heller fleråriga.

Däremot har tagetes förmågan att bota jorden från roströtthet.
Saiai
CITAT (pepparmynta @ 05-07-2004, 15:41)
Silvernarv.

silverarv...utan n, har jag läst mig....
caffelatte
Det finns bara ett sätt att garanterat bli av med kirschen - sälj huset... tongue.gif

Annars är det bara att rensa och klippa, eftersom kirschkål inte tål att bli klippt särskilt väl. Om du tröttnar på att äta den, kan du också använda den i snitt, både blommorna och det gröna fyller ut buketter fint rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (caffelatte @ 06-07-2004, 12:22)
Annars är det bara att rensa och klippa, eftersom kirschkål inte tål att bli klippt särskilt väl.

Min klarar sig ganska bra i gräsmattan. Däremot är den utrotad i rosenrabatten tack vare flera års behandling med onämnbara metoder.
Margaretha
Men skaffa inte såpnejlika om du inte redan har den! Den växten blir man heller inte av med i första taget!
Och inte heller den är någon höjdare - när den kommer överallt!
Margaretha
Fenja
Jag har såpnejlikor i en stor rabatt, visst de dyker upp lite överallt, men är lätta att rensa bort, ungefär som myntor... Bara att dra bort, tills de tittar upp igen! Då gör man om det. Men när såpnejlikan blommar så är i alla fall jag beredd att förlåta den ALLT, den doftar ljuvligt!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon