Ogrästrädgården
Jag har läst gamla inlägg angående den eviga kampen mot kirsch och insåg att det fanns intet nytt under jorden (å andra sidan är det ju inte kirschens fel att den existerar). Inte desto mindre skulle jag hemskt gärna vilja få bort denna objudna gäst som anser att min rabatt är en FANTASTISK fristad. Just nu är det nästan inget annat som lever där...

Min tanke var att man kunde gräva bort all jord och fylla på med ny. Därefter skulle jag plantera perenner som växer tidigt och frodigt, för att på så vis minimera kirschkålens möjligheter att åtminstone ta över. Min fråga till er bättre vetande är därmed: vilka perenner kan jag plantera som växer frodigt och marktäckande vid samma tidpunkt och helst tidigare, som kirschkålen tar sats?

Snälla, snälla hjälp.
Gossen Ruda
Det finns inget som kan tvinga bort kirsen. Möjligen kan man ha växter som är så stora och kraftiga att dom ändå överlever. Träd och buskar brukar klara sig. Större perenner som Libsticka också.
Ellebo
I min trädgård finns det kirskål till ....

Mitt tips 1 markväv + bark och små små hål för prydnadsväxter (inte så kul då man masåte begränsa växterna så det inte bara blir hål.
Tips nr 2 jag har planterat en liten näva kallad flocknäva och den kväver bra fast då måste du se till att det är någorlunda fritt och rycka bort kirskålsblad så fort du ser några. Jag har lyckats hyfsat med detta.
Tips nr 3 Spruta med ogärsmedel och hacka, hacka hacka. ha det som ett arbete under en säsong så kan det fungera.
Tips nr 4 Mina värsta land har jag grävt upp alla perenner sått igen med gräs och grävt ett nytt land i gräsmattan. Kirskål tycke rinte om att klippas regelbundet och försvinner med tiden.

Lycka till biggrin.gif
MariaS
Klipp kirskålen så kort som möjligt, så sedan vitklöver mellan stubben.
Fortsätt att klippa kirskålen, tills vitklövern etablerat sig.
Vitklövern bildar en tjock matta som kirskålen inte tar sig igenom, men bara klippa klippa och klippa, fungerar också.

MariaS
Gossen Ruda
Låter lite som ur askan in i elden. Klövern är inte att leka med. Den bör bara finnas i plånboken. tongue.gif
Irene i Enskede
Min trädgård var inte skött på flera år när jag flyttade in för många år sedan och det var full med kirskål. Grönsaks-och potatisland grävde jag upp och lyfte bort varje liten rotbit och la i soppåse. Det är ett engångsjobb! De enstaka plantor som dök upp nästa år grävdes också upp med rötterna.
Däremot de som växer bland rötter på vinbärsbuskar och häck är omöjliga att bli av med på det viset. En av de viktigaste sakerna man kan göra är att aldrig låta dem gå i frö.
Där de finns invaderar de omgivningen och måste hållas efter. Jag har en del i gräsmattan också, blir klippta med gräset men överlever år efter år....
Jag kämpar vidare och har inte gett upp ännu mad.gif

Hälsningar Irene
Gloriana
Jag gillar inte heller kirskål, eller kärs som det kallas i Östergötland, men visst finns det värre ogräs? Jag är med trädgård igen efter fem år utan och givetvis fanns även i denna trädgård kirskål i oönskade mängder. Den första rabatt jag gav mig på var tämligen "infekterad". Jag grävde upp den, la jorden på en presenning, rensade jorden och öste tillbaka den. Det tog lite tid....Kvar i rabatten stod två STORA floxplantor, en rejäl rugge riddarsporrar samt en fin stor planta bondpion. Dessa kunde jag inte lyfta i våras utan de har fått stå kvar och visst växer det kirskål i dem men det håller jag efter var tredje vecka (det blir nog mer sällan.....). I tidigare trädgårdar har jag gjort ungefär så. Helt fritt har det aldrig blivit men jag kan inte påstå att det blivit omöjligt mycket heller. Jag tar en planteringsspade och rotar reda på roten och försöker få med så mycket som möjligt när jag ogräsrensar och det funkar rätt bra (dvs som underhållsbehandling). Vill man ha kemiskt fritt så är det väl bara spruta som gäller - inte bra för vare sig växter, samvete eller jord. Ett oändligt mycket knepigare ogräs är knölklocka för den går inte ens att spruta bort - tro mig, jag har försökt. Tack och lov har den (nästan) lyst med sin frånvaro i min nuvarande trädgård. Kontentan av detta långa resonemang:

- gräv och rensa rötter

- rensa bort det som ändå kommer upp

- räkna inte med att helt bli av med dem utan ta det med jämnmod

Hälsar vänligen

Gloriana
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon