Full version: Sniglar och snäckor
Susanne i Linköping
I vårt koloniområde förekommer mördarsnigel, själv har jag inga större problem än med dem men två gånger har jag hittat misstänkta bruna sniglar (inte åkersnigelfärg, åkersnigel hittar jag oftare) på min lott.

Nu är det så att jag hört (läst) att vinbergssnäckor gärna kalasar på mördarsnigelns ägg och ev även nykläckta sniglar, och därför törs jag knappt ha ihjäl de horder med trädgårdssnäckor jag har. Frågan är om det hjälper? Det är ju inte vinbergssnäckor jag har utan de mindre, är det krattsnäckor de heter? Vet någon om de också äter mördarsnigelägg?
kristerh
Jag har aldrig hört talas om att andra sniglar skulle äta mördarsnigelägg.
Var har du läst detta?
wink.gif det vore väl underbart om det var sant, däremot äter mördarsniglarna varandra, det har jag sett med egna ögon, har även sett en av dessa äckliga mördarsniglar äta av en levande groda, den hängde på den stackars grodan mad.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbergssnäckorna är vegetarianer
http://zoonen.com/artikel.asp?oid=28249
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon