carren
Jag såg en plantering med Rhododendron och så någon typ av rosa blomma som marktäckare. Ungefär samma nyans som den vanligaste catawbiense-rhododendreon, ni vet. Tänkte att det kanske kunde bli fint i vårt mörka rhododendronhörn där det mest är bar, trist jord under.

Blomman i fråg var va 20 cm hög, hade lite trattformiga blommor med 5-6 enkla kronblad. Blad och stjälkar var liksom lite ludna. En näva? Hur funkar rhododendrons ytliga rötter med underplanteringar?
Ellebo
Markstäckare under rhododendron är perfekt, dels håller det fukten dels blommar det när rh. inte blommar.
Jag har inte testat nävor, vilket det mycket väl kan vara av din beskrivning att döma (var bladen flikiga?).
Tips på marktäckare; hasselört, revsuga, olika former av primula, spetsmössa (tiarella), blåsippro, vitsippor, lågväxande ormbunkar.
Jag älskar de här surjordplateringarna, man kan variera i det oändliga. Jag täcker allt med mycket löv på hösten helst skall det vara eklöv. Till våren täcks allt med torvströ.

Lycka till rolleyes.gif
Elihe
Var bladen ganska ljust gröna? Isåfall kan det kanke vara flocknäva. den har rosa blommor o blommar just nu även om den nästan är överblommad. Mycket vackra blad-jag har den i en rododendronrabatt.
rolleyes.gif
Viveka
Vill inte de flesta nävor ha lite mera ljus?

Myskmadra fungerar bra under rhododendron, och min senaste favorit Liten Häxört, (Circaea alpina - tror jag). Den är rätt lik Tiarella men 'snällare', sprider sig enormt lätt t.o.m. i nästan oförmultnade eklöv.

Sockblomma (Epimedium versicolor), Corthus Matthioli och Cornus canadensis är också fina i skuggläge.

Av någon anledning har jag svårt att få igång Hasselört, har någon något tips om vad den gillar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon