*Laika*
05-07-2004, 10:15
Jag är ny här på forumet, men tror att jag hittat rätt ställe för en Pelargonfråga. Det har vart rätt taskigt väder hyffsat länge nu, man börjar känna sig lite seg o hängig. Det finns viss risk att mina Pelargoner känner sig likadanna. Det jag hade funderingar över är, hur ska jag gödsla dom när det bara regnar hela tiden? Ska jag ge dom näringen och låta dom va eller ska jag ta in dom? Det är rätt många krukor att dra in. Ska jag bara ställa dom torrt o gödsla dom sen när dom torkat till? Hur mår egentligen Pelargoner ute, när det bara öser ner vatten på dom? Pelargoner ska väl inte ha så mycke vatten egentligen väl? Som ni märker är inte Pelargoner min starkaste sida, jag gillar mest perenner av alla möjliga sorter o färger. Jag hoppas att jag kan hjälpa nån med en perennblommefråga i stället. mvh. Laika
Hej och välkommen hit!
Jag har många av mina pelargoner ute, om det är hål i krukorna så brukar de klara av det. Börjar de se gula och hängiga kan du precis som du säger, ta in dem under tak, låta dem torka upp och ge dem gödselvatten. Plocka bort gula blad och överblommade blommor.
Jag hoppas att du får en bättre start här bland blomfrågorna än du fått på "Småprat", tyvärr är alla människor man möter inte helt trevliga här heller, precis som i verkligheten.
Mvh
Fenja
*Laika*
05-07-2004, 10:26
DET är va jag kallar bra service. Tack för ett snabbt svar. Bladen är inte direkt gula, snarare rödaktiga. Fast det är bara dom nedersta bladen som är såna. Krukorna har hål så jag ställer vällan in dom under utemöblerna då. Det är ingen fara med dom då, att dom redan fått för mycke vatten? Näringen har vällan gått rakt igenom kan jag tänka mig. Tack för ett snabbt svar och ett varmt välkommnande. Man låter bara bli att svara på otrevliga inlägg, sen kan man låssas som att dom inte finns

mvh.Laika
m-l södra halland
06-07-2004, 12:13
Jag har hört att pelargoner knappt kan bli FÖR mycket gödslade så jag tror inte du behöver vara orolig för det. Att bladen blir röda beror ibland på solen.
Själv har jag tagit in en del krukor under tak. om man har hus och ställer dem längst in så blir det lite skydd eftersom taket oftast sticker ut en bit.
Några har vi under en presenning som även skyddar grillen från det myckna regnandet. Jag tycker det tar evigheter innan knopparna slår ut just nu. Men jag har snart semester och hoppas på det bästa då!
mvh m-l
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.