Full version: Tak över altan
*Laika*
hej, jag hoppas att jag ska hitta nån som kan hjälpa mig. Jag har en altan som är 2 1/2 x 6 meter, nu skulle jag vilja ha ett tak på altanen. Bara ett sånt där plasttak, för att det kan vara mysigt att sitta under tak när det regnar o är dåligt väder. Det jag håller på att klura på nu är om det behövs bygglov för en sån grej, eller är det bara att smack upp det? När krävs det bygglov för altanbygge? Jag har ingen pejling på läget alls. Men här på forumet verkar det finnas folk som vet det mesta. mvh. Laika
Betty
För altan utan tak krävs inget bygglov. Men om du bygger ett tak större än 12 kvm över din altan så krävs det bygglov.
Ralf
I min kommun krävs det bygglov om altangolvet ligger högre än 0,6 meter på högsta punkten.
men nu var det ju tak det var frågan om:
Enligt den nya Plan o och bygglagen så har kommunera stora friheter att göra egna tillämpningar som varierar med förutsättningarna. Så som i så många andra likande fall: fråga din kommuns byggnadsnämd eller kika på dess hemsida. Vissa kommuner har ganska detaljerade hemsidor.
*Laika*
Tack Betty. det är inte så lätt att veta allt alla gånger. Jag får ha en skvätt av altanen takfri då, Det blir bara fyra meter som jag kan ha tak på. Ja det löser sig nog, nu vet jag i alla fall hur stort det får va. Undra om det är sträng koll på vad o hur mycke man sätter upp? Jag nöjer mig me fyra meter och tackar så mycket för hjälpen, betty. mvh. Laika
*Laika*
Ursäkta, tack även Ralf. Ditt inlägg kom när jag skrev svar till Betty o jag hade inte sett ditt. Jag kan dubbelkolla med kommunen, så att det stämmer med 12 kvm. (har jag tur så kanske det är lite mer) mvh.Laika
Ralf
Laika Det beror helt på var du bor, bor på landet är bestämmelserna jättegenerösa. ofta...
MRLINDELL
Det är som Betty sagt, alltid samma 12 kvm tak plus en massa andra mått som skall vara uppfyllda för att få bygglov. Om man sedan bor på landet eller i stan har ingen betydelse, det är samma typ av nämnd, regler mm för alla.
Ralf
Så här står det i en sammanfattningom nya PBL:"På landsbygden dvs utanför område med detaljplan, områdesbestämmelse och samlad bebyggelse enl PBL får man utan bygglov uppföra mindre tillbyggnader av bostadshus och uthus. Man får också bygga helt fristående komplementbyggnader i omedelbar närhet till bostadshuset".
Inga från Närke
CITAT (MRLINDELL @ 05-07-2004, 22:10)
12 kvm tak plus en massa andra mått som skall vara uppfyllda för att få bygglov.

Hej
Det är väl 12 kvm utan bygglov. Vill man har större krävs bygglov. Men jag har hört att man kan ha 12 + 12 om man har öppet emellan eller flyttbart tak då kan man gå runt denna regel. Är det någon som vet mera om detta? /Inga
*Laika*
Ralf, står det ospecad yta? Jag trodde i alla fall att det var nån koll på ytorna, si o så mycke på landet, si o så mycke om du bor centralt. ÄR det eler är det INTE olika? Jag bor så avsides så det är inte en människa som behöver se det. En polare till mig däremot bor i radhus o har ungefärliga mått som min altan, hon har också spånat på idén att sätta tak över. Gäller samma regler för oss? Altanen är inte upphöjd mer än 20 cm. från backen. oj, oj, oj, man blir yr i bollen bara av att tänka på alla pengar det kan kosta (hur mycke det nu kan bli) mvh. Laika
Ralf
laika
1
reglerna är både regleraden o fria nuförtiden. På jordbruksfastigheter tex får man göra förvånansvärt mkt nuförtiden
Så det beror var du bor, vilka regler kommunen har bestämt skall gälla. Planlagt område eller ej?

2
För att svara måste jag veta massa saker. Det kan bara din kommun till sist svara på! smile.gif
Fråga byggandsnämden.
Ralf
CITAT (Inga från Närke @ 05-07-2004, 22:29)
CITAT (MRLINDELL @ 05-07-2004, 22:10)
12 kvm tak plus en massa andra mått som skall vara uppfyllda för att få bygglov.

Hej
Det är väl 12 kvm utan bygglov. Vill man har större krävs bygglov. Men jag har hört att man kan ha 12 + 12 om man har öppet emellan eller flyttbart tak då kan man gå runt denna regel. Är det någon som vet mera om detta? /Inga

här är några som gått runt reglerna, flera varv:
så det kan gå! :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon