Ti bee
Hmm...fick just ett besök från en dam som bor granne med vårt firmahus, dvs där vi arbetar. Vi tog över huset, ett totalt renoveringsobjekt, för ca 1 år sedan och försöker jobba på så gott vi bara kan. Större vattenskador, en förfallen och igenvuxen trädgård och generellt sett en fastighet med ofantliga behov.
Så jobbar vi då på....på knäna ibland, med småbarn och ett till på väg....
Så långt så väl, vi vill ju ställa iordning det huset, men får ta allt bit för bit.

Så fick jag då ett besök nyss, av en granndam som ansåg att vi inte skötte tomten. En tomt som har varit vanskött i många många herrans år. Vi har fått lyfta bort rostig oljetank, klippa ned stora björnbärssnår för att över huvud taget komma in i trädgården från början.
Hmm...enligt damen så har trädgården visst blivit skött, fast hon mindes inte när.....
Lite anklagande var det allt! Och ingen direkt förståelse över att jag jobbar på så gott jag kan, men har småbarn och mer akuta åtgärder som måste vidtas. Husets tak har stora hål, t ex.

Jaja, min fråga är väl - hur stort är mitt ansvar egentligen? HOn ville att jag skulle rensa bort en massa buskar på min sida tomten och fälla en del mindre träd. Allt detta måste ha funnits där väldigt länge, fast inte nligt henne då....
Naturligtvis så vill jag ha goda grannrelationer! Men hennes attityd kändes väldigt sträv, krävande och anklagande.
Så jag bara undrar vilka saker som verkligen faller på mig? Hur mycket måste jag hålla efter bland buskarna som gränsar till hennes tomt?
Jag gillade inte den anklagande tonen. Hon måste ju ha sett att vi jobbar på, med nya staket och grindar, delvis nytt tak, att vi rensat upp så att man kan komma in och att vi renoverar hela huset invändigt...varför så tråkig ton...inte bästa sättet att få saker gjorda på när det gäller mig i alla fall, man kommer bra mkt längre med vänlighet.

Så, visst, jag ska rensa, det har jag tänkt (får väl hyra in ngn, för jag själv är höggravid och min man jobbar för fullt innan nästa barn kommer), men hur stora krav kan man rimligen ställa?

Ibland känns det som om vi tagit över ett "irritationsmoment". Grannar har irriterat sig över dittan eller dattan eftersom hus+trädgård varit så vanskötta, så stiger vi in och alla bara bombar oss med åsikter och problem som måste lösas.
Vad är mina skyldigheter? (och rättigheter?)
Irganox
Gnälliga tanter är det värsta jag vet. Speciellt irriterande eftersom ni uppenbarligen jobbar med huset/tomten.

Sånt gnäll får en ju att INTE vilja fixa iordning.

Låt gnället rinna av och fortsätt att jobba och fixa i egen takt. Gnälliga tanter har sällan belägg för sitt tjat.
Fenja
Jag kan inte svara dig, men kolla på nätet på Vi i villa, det har jurister som har svarat på en miljon frågor från husägare, du kan säkert hitta något som är dig till hjälp. Rent spontant tycker jag att det verkar vara rätt tetiga grannar du råkat ut för, jättetrist. Låt dem inte köra med er!
Lycka till!
Fenja
azofia
Har lite svårt att tro att hon skulle ha något berättigat skäl att komma med med tanke på vad ni redan har gjort med tomten och vilket skick huset är i.
Visst kan ju grannar klaga på om man har massa bilvrak liggande och det ser allmänt ut som en soptipp men det har ni ju inte eller hur?
Vad jag förstår så kan grannar inte lägga sig i hur växtligheten ser ut på en granntomt. Det är ju en smaksak hur ens tomt ser ut, tänk om ni vill ha det så?
Så länge det inte utgör en sanitär olägenhet eller träd och buskar inkräktar på granntomten så är det väl inga problem eller?
Bry dig inte om tanten, hon har bara för lite att göra...
HåkanH
Hej

Ta en titt på följande länk...

Vi i villa

//Håkan
Ralf
Hmm trodde vi skrivit om detta tidigare men hittar ej. Hur som helst så kom jag i kontakt med ett ”fall” där en person helt enkelt sket i att "städa" sin tomt (gamla bilar o annat skrot bla). Detta anmäldes till kronofogden som gjorde ett åläggande till fastighetsägaren att han skulle städa sin tomt. Jag minns inte hur det slutade. Men tomten ser normal ut idag.
Inga från Närke
Hej
Om grenar m.m. hänger in över grannes tomt så har hon rätt att kapa dem. Ser det för stökigt ut kan det vara ett skäl om hon ska sälja sitt hus och får inte ut värdet.
Hade en kusin, hans granne blev beordrad av mäklaren att städa upp för att det var svårare att sälja min kusins hus. Men det var VÄLDIGT skräpigt där. Grannen städade upp i alla fall och huset blev sålt.
Men annars så har hon väl inget att oja sig för eftersom ni hålles med hus och trädgård. Det tar sin tid när man har småbarn och ett till på väg.
Men min personliga åsikt i detta är att om man har en granne som inte sköter sin trädgård (alltså vanlig gräsklippning och ansning) som har bott där en tid så tycker jag att man har rätt att säga till.
Jag har gjort det med min granne för där klipptes inget och maskrosorna frodades och sedan fick jag in dem hos mig och dubbelt upp att rensa året därpå. Men jag bad dem i en vänlig ton och det har blivit mycket bättre.
Svaret jag fick först var att de inte är så intresserade av trädgårdarbete. Då förstår jag inte varför man köper ett hus med stor tomt och nära till alla grannarna. Då ska man köpa ute på landet med långt mellan grannar men som sagt det är min åsikt, andra har andra åsikter.
Ti bee
Det finns alltså inget (!!) skräp i den trädgården. Inget bråte över huvud taget, det har vi forslat bort. Vi håller nere nivån på kirskål och ogräs medelst trimmer, till dess jag är arbetsför igen. I mitt tycke (som är trädgårdsintresserad!) så ser det inte så hemskt ut, men heller inte som det en gång är tänkt att det ska se ut förstås. Jag vill ju naturligtvis förvandla trädgården till den pärla den en gång måste ha varit. smile.gif
Det damen klagade mest på var att fläderbuskar och annat sly växer i tomtgränsen och stör henne, hon vill inte behöva hålla på och kapa på sin sida och vill kanske ha in ljus (min gissning).
Hon klagade alltså inte på att det skulle vara bråte eller att trädgården är helt igenvuxen, vi har ju rensat upp så att det nu är öppen mark s a s.
Någon anmälan mot oss pga av gamla bilvrak är det alltså absolut inte frågan om, det är bara en vanlig illa skött liten insynsskyddad trädgård. Dvs kirskål, ogräs, en del sly, björnbär och sådant som normalt kommer av att ingen rensar och klipper.
Hon ville tydligen bli av med en massa mindre träd/ buskar i tomtgränsen, som måste ha funnits där länge, fast som enligt henne inte har funnits förr...vilket inte riktigt går ihop med höjden på buskarna/träden....
Men jag vet inte om jag vill ha full insyn från hennes fönster in till oss, vilket då skulle bli fallet. Trädgården är härligt insynsskyddad med murar i två riktningar, vårt firmahus i en och fläder i en annan, skulle vi ta bort buskarna så är insynsskyddet helt väck då hennes fönster vätter rakt mot oss.

Jag minns också en tråd kring tomtgränser och sly här tidigare och kontentan var nog att man inte hade skyldighet att kapa träd/buskar på sin egen mark om man själv inte ville. Men att grannen fick kapa det som hängde över till dem. Och att man för grannsämjans skull borde försöka komma överens, vilket jag håller med om.
Det är ingen sanitär olägenhet eller något alldeles oacceptabelt med den trädgården, långt ifrån.
Vet bara inte riktigt vilken fot jag ska stå på, visst grannsämja...men lite från båda håll kanske? Ge och ta? Hjälpas åt? Lät inte så alls...
Får väl försöka hitta en kompromiss. Lite bort, lite kvar. Får se vad hon anser är det stora problemet.
Kanske slutar det med kaffe och fröutbyte? Vi får hoppas på det! sleep.gif
Copycat
Hejsan Ti Bee, Jag tror att dina träd skymmer solen för din "käre"granne. Du har rätt att odla en skog om du vill, det är din tomt och du planterar och kapar när och som du vill. Hennes egen attityd verkar inte vara att hon vill ha någon större grannsämja. Jobba ni på med huset och sköt tomten med det som är akutast, gräsklippning t.ex. wub.gif
Fialotta
Kan ha varit en kopp fika o lite sällskap
med er som nya grannar som saknades...prova med det så
ska du se att hon tinar upp...hon bestämmer ju trots allt på sin tomt inte din......hon kanske ändrar attityd och önskar snällt efter fikat rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Ti bee
Tänkte ta mig dit nu så får vi väl se.... rolleyes.gif
Betty
Hon kanske är nyfiken på vad ni är för ena och vad ni håller på med. Flädern kanske skymmer utsikten("insikten") för henne...unsure.gif
Har läst nånstans att man inte får klippa bort grenar som hänger över tomtgränsen, bara så där utan vidare. Man måste visst ge "växtägaren" en chans först att klippa bort dem själv.
Annelie
Är din tomt friköpt? Alltså äger du den själva? I sådana fall ska det till väldigt mycket innan några grannar kan påpeka sanitära olägenheter som ställer krav på iordningställande..

Som tidigare sagt kan man alltid vara vänlig att ta bort grenar och annat som kanske vuxit in på grannens tomt - annars tycker jag att ni ska ta det med ro och vänligt men bestämt säga till damen att varje sak har sin tid och ni just nu inte prioriterar trädgården..

Stå på er och låt inte lilla damen stressa er! Lycka till! smile.gif
Ti bee
Så har vi pratat lite till.

Det som börjar illa behöver inte sluta på samma vis! smile.gif

Visst handlade det om insyn/utsikt, ljus och sol! Och en uppdämd ilska efter många år med grannar som inte brytt sig om hus o trädgård och som inte funnits på plats.
Jag kan nog inte riktigt hålla med om tidsaspekterna på hur länge träd och buskar måtte ha funnits på plats, men... rolleyes.gif

Grann-damen kommer att få sitt ljus! Hur mycket ska jag fundera över, sondera och fråga någon som vet mer (alltså om hur mycket och vad jag borde behålla vid tomtgränsen). En eller ett par fläderbuskar om 7-8 meter ska i alla fall ryka (hur många år tar det för en fläder att nå den höjden? - bara nyfiken), samt en del småalmar. Vårt förråd tänker jag dock behålla, även fast det visst är lite rostigt. Lite klätterväxter över, så...

Så har vi bekantat oss. Och ron har lagt sig igen. Alla taggar nedfällda och ilskan stillad. Vi kan hälsa på hos varandra, var sista orden till min lille son.

Nu ska jag bara hitta någon som kan hjälpa mig att fälla träd o buskar och rensa upp, så ska de samtidigt få hjälpa mig att få bort björnbärsriset, om det nu alls går?? Men det ska det väl göra.
Undrans hur mycket en trädgårdsfixare tar i timmen? Någon som vet?
Hur stor plats behöver en minigrävmaskin för att ta sig in i trädgården? Avstånd mellan grindstolpar menar jag, bredden alltså.
smile.gif
Så var det då grannen kvar som vill att jag ska fälla ett stort träd vid gränsen till hans tomt.... smile.gif Och de som vill att jag håller ogräset borta från tomtgränsen till dem (kirskål mest)....och de som vill att vi rensar ogräs (bl a björnbär) vid den delade parkeringen (fast de inte säger det så uttryckligt). Så är det när man tar över något vanskött mitt i bebyggelsen.... rolleyes.gif

Men jag håller starkt på att vänlighet ändå är det som man kommer längst med, man vet ju aldrig vad den andra har för sits som gör det svårt att hinna med allt eller bry sig om precis just ens egna irritationsmoment. Dessutom så har vi som sagt ingen skyldighet att se till att hennes utsikt hålls öppen, så då kanske vänlighet är på sin plats om man vill se någon förändraing till det bättre.
Jag vart rätt putt av att bli anklagad och bemött på det där viset. Det är inte vi som misskött trädgård o hus, vi borde få en klapp på axeln *önskedröm* för att vi satsar istället, inte grin och gnäll och oempati.

Men det ordnade sig alltså ändå! smile.gif Jag förstår henne till viss del, less efter lång tid med grannar som inte brytt sig (det var rätt mörkt på hennes sida flädern och almen...) och hon mjuknade och blev vänlig när hon kände att jag inte avfärdade henne.
Fialotta
Bra jobbat Tibee...tror att den lilla damen blev glad
över att ni kunde prata om saken...kan slå vad om att ni
får framtida glädje av varandra smile.gif
Inga från Närke
Hej
Vad bra att det verkar lösa sig. Jag kan förstår hennes ilska men det skulle ju inte behövt gå ut allt över dig.
Vi fick nya grannar i veckan till ett av husen mitt emot där en häck är över 80 cm i gathörnet.
Vi var över och hälsade dem välkomna och de fick låna vår gräsklippare eftersom de inte flyttat in ännu och i samma veva pratade vi om häcken och vi ska hjälpas åt att klippa ner den så de inte får anmärkning från komunen. De brukar åka ut och kolla ibland. Hoppas du kan försöka att få lite hjälpa av dina grannar eftersom de ser att du har en stor vilja att göra det finare än var det var tidigare.
Lycka till med allt trädgård, barnafödande och grannar, /Inga
Fisan
Jag tänkte säga nåt surt när jag läste Ditt första inlägg, men sen fick jag svälja det... rolleyes.gif

Ett bra citat är: " Man fångar mer flugor med en droppe honung än en flaska ättika"
Inga från Närke
CITAT (Fisan @ 05-07-2004, 22:06)
Jag tänkte säga nåt surt när jag läste Ditt första inlägg, men sen fick jag svälja det... rolleyes.gif

Hej Fisan
Vad hakade du upp dig på då? Jag tyckte inte jag var elak mot Norrbottens-Magdis eller?
Jag kan tala om för dig att jag har varit hos den granne ja pratade om i första inlägget och hjälpt dem att rensa m.m. eftersom de jobbar och har småbarn de med så hinner de inte med allt men klippa gräset kan man ju göra 1 gång/vecka eller hur? Blomrabatter kan man ta bort om man inte är intresserad att ligga och rensa för jag tycker att det är ovårdat om en rabatt växer igen bättre då att ta bort den helt.
Vi bor väldigt tätt i det område jag bor och det finns inga staket eller buskar som avgränsar våra tomter så då ser man skillnaden mera./Inga
Fisan
Förlåt!! Jag skulle citerat. Jag menade Tibees inlägg!! Ibland hänger fingrarna inte med tanken. Bättring utlovas.
Inga från Närke
CITAT (Fisan @ 05-07-2004, 22:18)
Förlåt!! Jag skulle citerat.

Du är förlåten. smile.gif
Bettson
En illa skött tomt i många år kan reta grannar ganska rejält. De har inte kommit någonstans med förra ägaren.

Så kommer det ett nytt par och flyttar in. Och plötsligt ser de en möjlighet att få nya ägaren att åtgärda var de retar sig på. Tar man i lite så kan man säkert sätta dom på plats också, så att man verkligen får som man vill när man väntat så länge.

Sedan tänker de inte vidare långt, för alla grannar från olika håll kommer med krav samtidigt. Att det tar tid att reda upp en trädgård finns inte i tankevärlden.Att man inte kan föryngra hur mycket som helt hur fort som helst har de ingen aning om.
Och framförallt tänker de inte där de sitter i sina färdigrenoverade hus att man har annat att göra inuti huset. De kan absolut inte tänka på att man hellre prioriterar ett badrum om man inget har, istället för att måla staketet eller klippa häcken.

Ungefär så hade vi det det vi flyttade till vårt hus för fyra år sedan. Visst blev man tvärförbannad. Men...

Jag svarade artigt hela tiden att jag håller fullkomligt med dig (visar att jag lyssnar). Detta ser inte bra ut och vi kommer att åtgärda det hela(respekterar din åsikt). Men jag kan inte lova när, eftersom det inte står högst upp på prioriteringslistan(visar min självständighet och att de bör respektera mina gränser). VI har annat som tex att vi måste ordna tvättstuga och badrum. Det är skönt att både kunna duscha och ha rena kläder på sig. Tyvärr, detta får vänta.

Visst var det sura miner något år men idag är allt annorlunda. Alla har bara gott att säga. Trädgården har avsevärts förbättrats även om den är ganska ordinär.

Huset är bara halvrenoverat men ingen kan säga annat än att vi verkligen sliter. Grannarnan har kommit på att den mest fullkomliga verktygarsenal man kan tänka sig finns hos oss, det är bara att låna.

Hästskit till trädgården brukar de som vill få. Likaså ordnar vi sand för de som vill ha. Vi kör fyra hästtransporter fulla varje år från tomten för att röja upp. De flesta har slängt med någon gren eller ganska många i borttranporten. VI har brutit stubbar hos grannarna när vi ändå haft maskiner hemma till vårt eget. Vi har delat med oss av trädgårdslandets överflöd när persilja antagit jätteformat och vi själva inte vill frysa in mera.

Nog har vi blivit irriterade ibland när grannarna som har tid att bada,spela golf, festa, åka motorcykel och ta semester bett om hjälp. Men inte en min har vi visat. VI har tvärtom hejat glatt även när vi mötts av sura miner.

Nu börjar det betala sig. En granne hjälpte oss att köpa bil till kanonpris.
VI tror han förväntar sig att vi skall ta bort hans gran på tomten snart.
En annan grannen hjälpte oss att sälja plåtfasaden på huset. Det blev en skaplig slant. En granne hjälpte mig att laga grabbens moped. Både wiskey och vinpavor hittar konstigt nog till vår trappa utan att vi burit hem dom.

Det har varit ganska stor osämja i kvarteren runt oss. Det finns pedanter och det finns andra som vill ha en lite mera avslappnad attityd till sin trädgård.
Alla försökte i början få oss att välja sida. Vi vägrade. Vårt svar var envist att var och en sköter sitt som den vill. Så länge som det inte spinger råttor i trädgården och runt husen ( det anser vi är en sanitär olägenhet) så får var och en göra som den vill.

Jag skrattar bara gott när grannungarna bygger sina kojor i döda äppelträd. Bra att de har något att göra. De bygger ju inte i våra träd.

En annan granne har fyra bilar, snyggt och prydligt gömda i trädgården bakom buskar. Det stör många men inte mig. Han gör som han vill.

En annan granne sköter sin trädgård pedantiskt. De vill ha stora insynsskydd för att de störs av vårt trädgårdsland ( som är ovanligt prydligt men inte platsar hos en pedant). Då får de väl bygga insynsskydd. Det stör inte mig.

Vi brukar säga när det blir lite diskussion att har man inget gott att säga om sin grannar så är det bättre att man håller tyst. Sedan brukar vi i samma andetag berömma något hos grannen innan han/ hon hinner svara. Då har man målat in dom i ett hörn ganska rejält så det blir svårt för dom att kritisera oss.

Du kommer att klara grannsämjan fint Ti bee. Stå rak för din åsikt oavsett vad grannarna säger. Det tar tid att bli accepterad i äldre kvarter.
Ti bee
Tack Bettson och ni allihopa! Jo, det ska nog lösa sig nu! smile.gif
Här ska nog kunna bli någon fikastund med den damen i trädgården så småningom.
Du har helt rätt Bettson - alla kommer med åsikter på en gång och förstår inte alls vidden av att behöva totalrenovera. Att källaren står i vatten, en balkong rämnar och taket läcker som ett såll tänker de inte på.....tyvärr.
Men det har jag nu förklarat för damen och hon förstår nu bättre varför inte allt kan bli tipptopp på en gång.
Ja, det är en liten by, med mycket gammal befolkning. Här är jag "stockholmare" och jag tror att folk förväntar sig att vi ska vara på ett visst sätt, riktigt hur vet jag inte, det varierar väl. Men vi växer långsamt in i byn vi också.

Tack för ordet! Det var skönt att få pysa ut lite här! Kändes orättvist tidigare idag, men nu är det ok.
anncharlotte
Det var kul att läsa detta, har aldrig blivit drabbad själv, kanske konstigt eftersom det varit många perioder i vårt liv när vi inte prioriterat trädgården på något sätt. Men antagligen har grannar tänkt men inget sagt. Nu har jag en liten trädgård så fast jag under denna tiden på året, när det växer så det knakar, och fast jag har som mest att göra på jobbet, har jag möjlighet att någotsånär hinna med det som ska göras. Men så har det inte alltid varit.
Visst tycker jag att man ska undvika att ha det som en soptipp i trädgården men för övrigt kan jag inte anse att det är något som grannarna har rätt att lägga sej i. Har jag köpt min tomt är det väl ändå min ensak om jag vill rensa mina rabatter eller inte ! Buskar som skuggar kan ju kanske vara lite jobbiga och visst skulle jag hjälpa till att göra något åt det om det var möjligt, men maskrosor ! Visst vi jagar dom, speciellt min man, men om nu inte grannen gör det, så vad då, då får jag väl stå ut med det.
Har vi inte värre problem än grannens trädgård så är vi ju lyckligt lottade eller hur ?
Ewa L
Tycker du var duktig Ti bee som klarade att hålla huvudet kallt. Det fick ju också sin belöning. Att grannarna däremot inte har bättre förstånd än att se att det faktiskt går framåt hela tiden? Rom byggdes inte på en dag, och en miss-skött trädgård blir inte perfekt på ett år — om ens någonsin. tongue.gif

Framförallt är det ju ert eget val var, när och hur ni vill göra.

Jag planterade en Fläder för 4 år sedan. Toppenläge etc. Den är nu 2,5 m. Om dina har vuxit 7-8 m på ett år — grattis!! laugh.gif

Dessutom; om hon nu är så intresserad av att få detta gjort nu när ni egentligen inte har möjlighet, ligger det då inte i hennes intresse att hjälpa till? Antingen med muskler eller pengar (till grävare etc.).
Sommartorparn
En bra strategi i sådana lägen är att man vänligt men bestämt ger grannen tillätelse att ta bort det som han/hon vill ha bort.
"Jasså den där flädern, oss stör den visserligen inte, men visst får du ta bort den om du vill det. Se bara till att ta bort allt riset sedan, för vi har just städat på tomten.... smile.gif
Airamya
Grattis Ti bee, det där skötte du snyggt!
Jag hade nästan det motsatta problemet... Har en veritabel skog runt tomten och började kapa lite träd, sly o buskar för att hitta fram o släppa in lite ljus... och VIPS! så hittade jag grannar bakom alla träd!
De blev dock inte helt nöjda... "Jasså, tar du bort träden? Vi som tyckte de var så bra för de skyddade mot insyn."
"Jo, sa jag, men jag gallrar bara lite, jag lämnar det mesta."
"Jaha, vi som har låtit de står där i alla år..."

Hepp! Träden står ju på min tomt! Det är knappast upp till dem att 'låta dem stå'.
Jag mulnade lite o undrade om grannarna skulle börja styra med vad jag gjorde i min trädgård men log mot dem och började diskutera växter, ljus, färger, former, blommor o bär.
Upptäckte att de hade två småflickor i femårsåldern och presenterade min son som är 7, frågade om jag fick skapa ett 'rum' mellan våra trädgårdar, med portaler av hallon från båda håll och labyrint av bärbuskar innanför, för barnens skull. Pekade på körsbärsträden som står där och sa att de får självklart stå kvar, tillsammans med syrenerna och skapa skydd mot insyn tillsammans med hallonportalerna...
samtidigt som labyrinten skulle fungera som en gång mellan våra trädgårdar, åt barnen, där de kunde gå omkring o trycka i sig krusbär, vinbär, körsbär, hallon...

De stod bara o gapade och informerade mig om att de hatade trädgårdsarbete men det där lät ju ganska kul och javisst kunde jag få göra det bara det inte innebar något extra arbete för dem.

Tre timmar senare stod de i vår trädgård och ville bjuda på kaffe o kaka.

tongue.gif
Hannele
CITAT (Ti bee @ 05-07-2004, 16:40)
HOn ville att jag skulle rensa bort en massa buskar på min sida tomten och fälla en del mindre träd. Allt detta måste ha funnits där väldigt länge, fast inte nligt henne då....

Hon passar på... Det är er sak att bestämma, vad som ska finnas kvar.

Vår granne tycker jag ska toppa vår smala rönn,
som tydligen förstör deras utsikt. Där finns inget bakom, utan grannes halvdöda salix... och slyskog.
Hon är så nöjd, att jag stympat körsbärsträdet.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon