|
Går det lika bra att lägga blött gräsklipp i min varmkompost eller måste det torka först? Detta underbara sommar väder  gör ju att gräset aldrig hinner torka.. MVH Norpan zon1
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2004, 19:37
Jodå det går att slänga i komposten men inga tjocka lager utan lite i taget och gärna varva med något torrt och kolrikt material. Har du grönsaksland så går det bra att lägga ut gräsklippet där, det går nämligen utmärkt att gödsla grönsakerna med gräsklipp. Vitlök till stor del gödslad med gräsklipp
Oj vilket trevligt sätt att bli av med gräsklippet, att lägga det i grönsakslandet. Hur blir det med ogräset, trivs det lika bra tro?
Åsa, mälardalen zon 2
05-07-2004, 19:48
Speciellt mycket ogräs brukar det inte bli när man täcker jorden med gräsklipp och det lilla som dyker upp brukar gå lätt att rycka bort. Jag brukar undvika att lägga färskt gräsklipp ända upp mot grönsakerna, jag brukar lämna en liten frizon runt. Här kan man läsa lite om täckodling http://www.odla.nu/metoder/tackodli.shtml
kerstin z5-6
05-07-2004, 21:57
och jag gör detsamma i alla perenrabatter o rensar bara ogäs där 1 ggr /sommar
Jag lägger både klippt och avrivet, helt gräs i krukor om där finns bar jord och på andra ställen där jag vill skugga jorden eller berika. Naken jord är det besvärligaste jag vet; hårdnar, är svår att vattna, verkar livlös.
Jag har också lagt gräsklipp i grönsakslandet, men det räcker inte så långt trots att vi har så stor yta som är gräsmatta....(alldeles för stor del, ska jag råda bot på så småningom)
Nu kommer jag ha en trädgårdstraktor till förfogande, då blir det väl inget klipp att räfsa upp alls...?
Men om man har massa ogräs i gräsmattan, så blir ju gräsklippet fullt av ogräsfrön!? Riskerar man inte att bara sprida fler maskrosor om man använder klippet i rabatter och köksland?
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2004, 16:05
Nej inte märker jag att det blir mer ogräs (och här får gräsmattan bli ganska hög och blommande innan den klipps) tycker det blir mer när det är barmark, ogräsfrön finns överallt (även i jorden och luften) men gräsklippet gör att det mesta inte orkar gro, under klippet är det för mörkt.
Mollgan
06-07-2004, 23:59
Hakar på här med en fråga: Hur tjockt lager ska det vara av gräsklipp ovanpå jorden för att hålla ogräset nere? Hälsningar Mollgan
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2004, 08:19
Jag lägger på runt 1-3cm med jämna mellanrum när gräsmattan klipps, mer räcker inte gräsklippet till efter en klippning. Och det verkar hålla det mesta borta. Tror Maj-Lis i första programmet av Odla med P1 som handlade om jord & kompost nämnde att hon lade på någon centimeter med gräsklipp i taget. Det går att lyssna på alla program som varit hittills på sr:s hemsida http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....?ProgramID=1667
Måste gräsklippet vara alldeles färskt direkt avklippt från gräsmattan? Vi har stora mängder gräsklipp som ligger överst i komposten nu och det är fortfarande blött och ser ganska grönt ut. Kan jag använda det? Hur länge ska det ligga i rabatten innan man byter ut det mot nytt? Vi har ganska stor gräsyta så det blir fullt i komposten på en klippning, vore ju toppen att kunna använda det till nåt nyttigt istället.
Sommartorparn
07-07-2004, 19:09
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2004, 16:40) Hur länge ska det ligga i rabatten innan man byter ut det mot nytt? Man byter inte ut det, man låter det brytas ned och fyller då och då på med nytt. Fördelarna är många: förhindrar ogräs (delvis i alla fall) ger näring till växterna (slipper gödsla) mat åt maskarna jorden blir lucker och lättarbetad (perfekt för lerjord) Du kan lägga på tjockt - minst någon decimeter - nästa vår är allt borta. (i alla fall i zon 1 där förmultningen pågår större delen av vintern)
Det måste jag testa, låter ju kanonbra med tanke på de enorma mängder gräsklipp som det blir från vår tomt. Tänker bara att det kanske inte ser så snyggt ut i rabatten när gräset vissnar men jag har ju å andra sidan inte sett hur det ser ut än. Kan man även lägga gräsklipp till rosor och smultronschersmin? Det skulle vara jättebra i så fall med tanke på att mina står i full sol och då vore det toppen med gräsklipp som höll kvar fuktigheten i jorden.
Sommartorparn
07-07-2004, 22:02
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2004, 22:17) Kan man även lägga gräsklipp till rosor och smultronschersmin? Det skulle vara jättebra i så fall med tanke på att mina står i full sol och då vore det toppen med gräsklipp som höll kvar fuktigheten i jorden. Jättebra under alla slags buskar! En sak bara, det sägs att man inte ska lägga ut gräsklipp under senare delen av sommaren, eftersom gräsklippet utsöndrar kväve, och buskarna ska förbereda sig inför vintervilan. Om du bor i Norrbotten kanske det redan är för sent för i år?. Men om du lägger ut gammalt gräsklipp så kanske kvävet redan är borta? Någon som vet? Annars är principen denna att på försommaren när ogräset har kommit upp rensar du bort maskrosor, kvickrot och annat rotogräs (som inte kvävs av gräsklippet) Sedan lägger du på tjockt med gräs, och i bästa fall har du ogräsfritt hela sommaren. Snyggt eller inte - en smaksak...... Det sjunker ihop ganska snabbt och syns lite mindre då.
Hej svejs allihopa. Jag har både en vanlig gräsklippare med uppsamlare och en traktorklippare. Det finns faktiskt ganska bra uppsamlare till traktorklipparna också. Vilket jag använder. Nu vill jag bara lägga mig i diskussionen en liten stund. Jag samlar bara upp gräsklippet varannan klippning, för även gräsmattan behöver ju lite gödning. Resten lägger jag på samtliga rabatter och odlingar under hela säsongen. Ca 5cm tjockt. Efter midsommar brukar jag dock låta klippet ligga i högar några dagar innan jag lägger ut det. Summan av det hela är att endast rosorna behöver lite extra näring på vårkanten, annars har jag inte köpt ett enda gödningsmedel till tomten på de åtta år som jag bott här. Något ogräs i större mängd har jag inte heller sett, dessutom går det lättare att dra upp kvickroten om man har gräsklipp ovanpå. Några högar har jag till och med låtit ligga kvar över kirskålen, och vet ni vad....den har försvunnit MariaS
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2004, 10:59
Tips: I senaste numret av Natur och trädgård finns det en mycket bra artikel om gödning med gräsklipp av Nils Åkerstedt. Han har ju odlat med denna metod i många år (+ han har skrivit ett antal trädgårdsböcker) ofta odlar ju han i ren sand som han täcker med gräsklipp. Enligt honom är hans gräsmatta frodig och grön fortfarande trots att han skördat gräsmattan hårt varje år + han har bara gödslat den 2 gånger på 30år (1gång med hönsgödsel och en gång med kompost). Hans gräsmatta växer visserligen på lera som har en god lagrande effekt när det gäller näring. Men det stödjer ändå min teori, man måste inte gödsla en gräsmatta som är frodig och grön och växer bra det är bara om den börjar bli lite glesare och växer sämre som man måste börja gödsla. (Trädgårdsbutikerna brukar dock vara av en annan uppfattning ibland låter det på dem som om en gräsmatta inte kan existera utan en massa, kalk, gödning, ogräsmedel, mossmedel mm. tror de tjänar ganska bra på alla dessa gräsmatteprodukter de säljer) http://www.odla.nu/natur/ (Tyvärr har de ingen hemsida och de säljer inga lösnummer, ibland brukar natur och trädgård dock finnas på biblioteket)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|