Full version: Mera krollisar
Gossen Ruda
Just nu tycks dom vara i högform.

Höjden får mig att fundera på hur höga dom kan bli? Och om det finns en normalhöjd? Jag tror knappast att mina är rekordhöga men höga så det räcker ändå.

Fialotta
Åhh...vad rackarns ståtliga dom är smile.gif

Vad är det vita bakom...ser ut som en sky av en växt...
närmast den ny målade väggen? smile.gif
Gossen Ruda
Är inte helt bombsäker men jag kallar den för Violruta. Dom skall snart slå ut och brukar då krylla av humlor. Men i år finns det inte så mycket humlor så jag får se.
Fialotta
Skulle gärna vilja se en bild när dom slagit ut..
måste ju va nåt buskliknande eller?

Frågvisa maudan wub.gif
Gossen Ruda
Letade efter nån bild i tidigare års arkiv men hittade ingen bra. Buskliknande, ja, men den vissnar ner helt på hösten och kommer igen nästa vår. Jag får visserligen klippa ner ner den eftersom den blir vedartad. Vad som inte stämmer med beskrivningen i Bonniers stora bok om trädgården är bl.a. höjden, den kan närma sig 2 meter och i boken står det 125 cm. Vinterskydd, som den skall ha, har den aldrig fått men den klarar sig ändå, trots ganska hårt klimat, z3-4. Annars stämmer beskrivningen av blommorna men inte riktigt av bladen.
Cilla
Tog några foton på mina krolliljor idag som växer och förökar sig på de skuggiga delarna av ängen. De blir höga där det är djup jord och skuggigt, och lägre där det är magrare eller soligt. De högsta är som jag, 175 cm.

Det härligaste när de slår ut är doften, på kvällen blandar sig luften av deras och schersminens doft. Det tog flera år innan ag förstod att också krolliljan spred stark doft i luften.

Utseendet på de tidigt spirande bladen, på knopparna och fröstänglarna är väl så fascinerade som blomman på krolliljorna tycker jag. När de slår ut är för mig doften det viktigaste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon