pejahren
05-07-2004, 20:00
Jag dristar mig till en elementär fråga:
Mina luktärter blommar så det är en fröjd, och det hoppas jag dom kommer fortsätta med en stund. Bör jag plocka bort fröhusen för att främja blomsättningen, eller har det liten betydelse om dom sitter kvar och mognas?
Copycat
05-07-2004, 20:32
Hejsan pejahren. jag för min del tar bort fröhusen ända till höstkanten. Dom som blir då låter jag mogna och bli till nya luktärter näskommande sommar. Det sägs att det främjar blommningen att ta bort fröhusen.
Ja de skall plockas bort om du vill att de skall blomma så länge som möjligt!
pejahren
06-07-2004, 08:50
Jag tackar för svar
Fröhusen är och vill bli plockade bums!
Och jag börjar ju undra nu, varför mina inte blommar? Bor du kanske långt söderut? Jag har planterat mina i en stor kruka och de har växt sig ca 1 meter höga och är hur frodiga som helst men inga blommor. Jag följde förresten tipsen här om att plantera i toarullar och det var verkligen lyckat. Det finns så mycket bra tips här. Jag blir bara mer och mer inspirerad....
/bea
Bea, om det är en hög sort så kan det vara så att den vill växa klart på höjden innan den går i blom. Jag har en del som beter sig så och andra kan man mycket tidigt se knopparna på. Vänta du så kommer säkert blommor!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.