Full version: Mera insekt
amaira

Mycket envis och bestämd var hon (eller han). Skulle sitta på min högra hand.
Men det går ju inte! Jag är ju högerhänt, och fotar med den handen. Så hon fick vackert byta hand, och efter lite övertalning gick hon med på det.

Insekter dras nog till mig, de tycker om mig, jag är nog en riktig läckerbit!
Det här biet "slickade" så varsamt på min hud. Jag stod väl till tjänst med några salter av nåt slag antar jag. *svårt att veta*

Finns det nån som klarar den här "nöten" ???

undrar nyfikna amaira.
Gossen Ruda
Självklart. Det är bara att räkna vingarna, ett par=2=Diptera. Alltså en fluga, närmare bestämt en blomfluga. Sen är det stopp, arten klarar jag inte.
amaira
En blomfluga med bi-ögon???

Har inte flugor väldigt karaktäristiska ögon?
Såhär ungefär:

Det är inte dig jag ifrågasätter Ruda, det är mig själv... Det är ju inget tvivel om, vem som är kunnigast.

Den flög dessutom som en blomfluga... ryttlade liksom stilla i luften...
Gossen Ruda
Jag måste erkänna att jag efter jag skrev det förra blivit tveksam. Den håller vingarna som en fluga, steklar lägger oftast vingarna över kroppen i vila. Den har två vingar, jag kan inte se tillstymmelse till bakvingar. Bakkroppen är en flugas.

Däremot är huvudet med ögonen en stekels. Den långa tungan och käkarna tillhör en stekel. Benen också.

Nu ser jag att det inte kan vara en fluga!!!! Antennerna!! En fluga har alltid antenner som består av en kort del med ett antennborst som sticker ut en bit från änden, tror det heter scapus eller nåt ditåt. Syns på din andra bild.

Men om det är en stekel, var finns då bakvingarna!!!!! Det är möjligt att dom ligger som klistrade under framvingarna. Måste få fundera över natten.
Gossen Ruda
Behöver nog inte natten på mig. Med stor sannolikhet är det ett Ullbi, släktet Anthidium. Finns 2 arter i Sverige, manicatum & punctatum. Har fått sitt namn av att dom klär bona med ullhår från växter. Ett sk solitärbi som ensam bygger yngelcellerna. Har aldrig sett nåt sånt själv men hittade en bild i Chinery, Nordeuropas insekter. Ibland blir det fel först, även solen har som bekant fläckar ibland. sleep.gif
Berith
Jösses! ohmy.gif Fy 17 vad jag blir impad av all denna kunskap!
amaira
Ullbi... vad gulligt det låter.

fann detta på nätet
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/sta...u_stekel9_7.htm
måste var en bror eller kusin.

Solen ska ha fläckar! Annars är det ingen riktig sol!

Gonattkram från sömnig amaira *gääääässp*
KURT
Man kan hjälpa solitärbina med boplatser. Tegelstenar, bamburör som sätts ihop i knippen eller borrade hål i träklotsar/stubbar. Biet murar sedan igen rören och på så sätt ser man att man har fått hyresgäster, solitärbin är också viktiga poillinerare. Exempel på ett bo för solitärbin:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=223359
amaira
Tack Kurt! En sån ska jag fixa (verkar dessutom enkelt) till nästa mars!
CITAT
till gagn för pollineringen i hans trädgård

...till gagn för min egen personliga lycka! biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon