Madeleine1
05-07-2004, 21:56
Jag har en Adelaide Hoodless som jag införskaffade för ett år sedan. Den är helt översållad av blommor, men själva 'grenarna' är väldigt klena och hänger därför ner så att många av blommorna ligger på backen. Det är ganska få grenar så den är dessutom lite gles.
Är det någon som har förslag på hur jag skulle kunna ge den stöd på ett snyggt sätt som inte blir för klumpigt?
Den sitter i en egen liten rundel tillsammans med Nepeta x fassenii brevid ett solur.

Har haft min några år, ja den blir stadigare och grenarna blir kraftigare med tiden, den har inte frusit tillbaka något. Har ett par bambustöd i rosen som idag är ca 1.20 hög som en mindre buskros. Men den kanske var lite klen första året, men sedan tuffar den till sig.
Madeleine1
06-07-2004, 08:19
Jättefin!

Det låter lovande att den tuffar till sig med tiden.
Vad menar du med bambustöd? En pinne som du fäst upp den kring?
Jag menar dom där vanliga pinnstöden man köper i bambu, men det finns andra med stål i och grön plast runt dom syns inte lika mycket, lite dyrare stöd men snygga och håller längre. Finns i alla storlekar, låt stöden vara i rosen hela vintern så inte snön knäcker den. Tittade noga på stammarna idag när jag klippte gräset den växer så det det knakar och många grenar är grova nu. Det var min första Kanadensiska ros och nu har jag 17 st, så tala om kärlek.
Jag är visst otydlig, bind upp alla grenar varsamt mot stöden.
Madeleine1
06-07-2004, 12:14
Tack för tipset. Vad är det du tycker som mycket om hos just Kanadensiska rosor?
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av rosor, men blir det allt mer! Jag har ärvt ett par Super Star från min mamma som gick bort för 7 år sedan och de betyder mycket för mig just för att jag har såna bardomsminnen kring dem, och förra året föll jag pladask för en Rosa Helenae 'Lykkefund' för doftens skull.

Får se vad det blir i år...
Dom är friska, alla i Morden serien har blanka blad ser ut som vilken ros som hellst men är något annat. Superhärdiga, det dom växer på en sommar är lika nästa vår, rosen behöver inte börja från markytan igen.
Finns i alla storlekar från 0,5- 3 m. Dom blommar tidigare på våren än andra. Har en kall trädgård, så jag måste vara lite petig med vad jag väljer.
Jag ser dom som ett basutbud, stommen av rosorna. Sedan kommer övriga.
Madeleine1
06-07-2004, 14:45
Oki! Då förstår jag.
Nu har jag införskaffat bambupinnar och fäst upp min ros. Det blev jättebra. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.