Cilla
Skrev denna fråga tidigare men kan inte hitta den, och därför än mindre svaret...

Kan någon gissa sig till namnet på denna? Blommar i djup, rätt mörk illande rosa vid midsommar. Stark doft. Härdig buskros, långa bågformiga grenar. Blank översida på bladen. Växer på ett ställe i Tumba invid ett hav av lupiner. Buskarna är ca 50 till antalet och hade närapå inga sjukdomsangrepp alls. Vet ej hur ev nypon ser ut.

Fialotta
Har ingen aning om vad den heter...men läcker
var den smile.gif

Överallt ser man vildrosor som är så vackra...varför växer ingen hos mig
sådär vilt unsure.gif
Sommartorparn
Vild gissning: Dart's defender
http://www.puutarha.net/ruususeura/b-svens...vildrosor7.html

Eller har din ros kanske lite mera vitt i mitten?
Ellebo
Kan det vara apotekarros Rosa officinalis?? Den har jag som häck och i skuggare lägen blir den mörkare rosa, doftar underbart.
Cilla
Tack för försöken, men just officinalis/apotekarrosen och Darts' defender känner jag igen, och de stämmer inte på denna ros.

Detta är en planterad ros, men den kan ju ingå i vildrosgruppen ändå.

Känner på mig att jag måste beställa encyklopedin över vildrosor och närbesläktade...
Kajsa
Cilla du har ju Rosor för nordiska trädgårdar ta en titt på dessa som liknar din ros, 5 kronblad vita i basen och blanka blad.
Nyponros, Rosa dumalis
Kiese, nyponros
Andersonii, nyponros
Complicata, gallicaros
Äppelros, Rosa rubiginosa
Betty
Jag tycker att det ser ut som en Rosa moyesii
Betty
Var nyss ut och fotade min egen Rosa moyesii...
Cilla
Hej och massor av tack!

Kajsa, ja, jag har försökt hitta den (men böckerna är nya för mig vet du, jag kommer snabbt ifrån ämnet när jag bläddrar...). Inte heller med din goda listningshjälp har jag lyckats hitta en ros som har alla egenskaper rätt.

Det var himla intressant att se dina bilder, Betty. Rosorna ser ut att vara olika sorter! Det är alltså minst lika svårt att sortbestämma rosor som äpplen. Inga äpplen är exakt lika på olika träd...

Nu sticker jag på semester utan dator ett tag, men när jag kommer hem ska det bli mer sökande efter namnet på den här rosen. Hoppas att sticklingarna tar sig också, jag ska också försöka med höststicklingar. (Som jag tänkte behandla om äppelympar förresten. Virade i fuktigt papper i öppna plastpåsar i kylen. Inte klassiskt kanske, men praktiskt om man ändå lagrar fruktträdsympar, och jag vet att det går att få fram rosrötter till våren.)

Vi hösr senare i sommar eller höst! Trevlig rossommar!
Elihe
Hej Cilla!
Får jag föreslå "Complicata" som ju väldigt mycket liknar den på bilden du tog. Såg den i L-E Gustavsson bok om Gammaldags buskrosor. Blir 2,5 m hög, bladkant vasst sågtandad, växt upprätt till bågböjda grenar, blommor upp till 12cm i diam.Talrika nypon,Mycket frisk.
MVH
rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Elihe
Hej Cilla!
Hur går det med rosen? har du listat ut vad den heter?
Nyfiken i en strut
mvh smile.gif
flower
Jag tycker den är väldigt lik Rosa Pendulina
Cilla
Tack igen!
Den är som ni säger mycket lik Rosa Moyesii och även Rosa Pendulina, kanske även Dartäs Defender men det har jag för mig har en större blomma - men det är något med färgen som inte stämmer. Inte med min bild heller, för i verkligheten var den lite mer rosalila eller illande djup rosa eller hur man ska beskriva det. Dessutom hade den stark doft.

Jag har slagit fram och tillbaka i uppslagsverken också men jag hittar bara fler som är lika och jag hittar inte något på blad, taggar, pistiller mm som gör den helt unik. Är helt övertygad om att det inte är en unik ros, men jag är inte tillräckligt roskunnig för att artbestämma ens med uppslagsverken i handen och er hjälp.

Två sticklingar av fem har överlevt och jag ska sticka dit och ta höststicklingar och kolla på nyponen, så om några år när jag studerat den närmre hemma och lärt mig mer om rosor kanske jag kan säga vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon