Full version: Svamp i gräsmattan!
Mimsan
Hej allihop!
Vi har kommit hem från en vecka på västkusten och finner hela gräsmattan full av brunaktiga relativt små skivlingar... Blä! Inte för svamp i allmänhet men blä föör att dom finns mitt i gräsmattan där barnen springer för fullt m,ed sina bara fötter. Vad gör man åt det här? varför har det blivit så här? Vi rullade ut gräsmattan förra året på vår nyanlagda tomt. Förövrigt så är gräsmattan toppenfin!
Vänligen,
mimsan i nacka
benganz
Nejlikbrosking.
Växer i häxringar i gräsmattan, brunaktig med puckel på hatten.
Ätlig men foten är seg
Se mera på svampguiden:
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Mar...rasmius_oreades
Titte
Inte bara ätlig, JÄTTEGOD! Men kolla först att det verkligen är nejlikbroskskivling!
eml
Har också fått en massa svamp i gräsmattan, inte i ring utan lite här och var. Går det att bli av med den på något sätt (är inte intresserad av att äta den oavsett om den är giftig eller inte)?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det brukar inte finnas något effektivt sätt att bli av med svamp i gräsmattan, de svampar vi ser är bara en pytteliten del av själva svampen, största delen finns under jord. Kan man göra en drastisk förändring av jorden i trädgården så kanske det skulle fungera men då kanske inte de växter man valt trivs längre.

Många svampar lever på dött organiskt material så för det mesta ställer de inte till någon större skada.
eml
Kan man begränsa "invasionen" av svamp genom att tillföra t.ex järnsulfat och/eller kalk el.dyl. Det må vara att de inte gör så stor skada, men vår gräsmatta är så väldigt fin i övrigt just nu (tack vare det myckna regnandet) så det känns trist att det vackra gröna ska störas av bruna "öar" (svamparna är minst en decimeter höga/breda)?
Nellie
Jag har också massa svamp i gräsmattan.

Förra året kontaktade jag svampexperten på Botaniska i Göteborg, en mycket kunnig och trevlig kille!
Jag beskrev svampen för honom och han ställde frågorna, vi kom fram till att...
... vi har ett nybyggt trähus och flera träd fälldes på tomten, av sågspånen i marken lever nu en svamp som heter Trollsmör, kan det kanske vara det?

Den är svår att bli av med och det blir bara mer, vi fortsätter att nöta bort den.

Nellie rolleyes.gif
eml
Det är inte trollsmör vad jag kan se av bilderna (vi har betong+tegelhus tongue.gif ). Några av svamparna ser ut som nejlikbroskskivling sedan har vi ytterligare en större sort. Enligt en sida jag hittade så ska svampmycelet (i.a.f för nejlikbroskskivling) göda gräset med kväve så det är väl en bra sak, men jag skulle ändå fortfarande vilja bli av med dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon