Chrisveh
05-07-2004, 22:29

Hej!
Hoppas någon vet vad det här är för växt?
Med vänliga hälsningar
Chris
Ingen aning!

Men den var häftig, ska bli spännande att se om nån kan berätta vad det är.
Jill-Ulrika
06-07-2004, 11:39
Trollhassel?
Den liknar en växt jag har sett runt medelhavet, lite fetblad aktig med rosa eller gula blommor, liknande ringblommor.
Vet ej namnet ifs.
/E - längtar till medelhavet
Hej och välkommen hit! Har växten alltid sett ut så här eller har du kanske sett den i blom eller med mera/mindre "blad"? Ju mer du kan berätta, desto större är chansen att någon kan hjälpa dig!
Mvh
Fenja
lilla mamma
07-07-2004, 18:17
Häftig.
Portlak kanske? Eller något liknande, känns den spröd i bladen/stjälkarna?
anita
Chrisveh
08-07-2004, 08:04
Tack för alla inlägg, kul att ni bryr er. Jag har nu fått blommor som är gul-orange. Sen är det som något som ser ut som "skägg-spinn" eller nåt sånt där, på kopparna.
Någon som blev klokare
kristerh
08-07-2004, 10:44
CITAT (Evin @ 06-07-2004, 22:51)
Den liknar en växt jag har sett runt medelhavet, lite fetblad aktig med rosa eller gula blommor, liknande ringblommor.
Vet ej namnet ifs.
/E - längtar till medelhavet
Håller med, den finns i planteringar vid medelhavet, verkar vara väldigt torktålig eftersom den finns där solen ligger på hela tiden, verkar vara någon slags kaktus släkting...
krister
Hej
Jag vet det är en kaktus utan taggar den sprider sej på marken,är vanlig vid medelhavet,det täcker stora område där nere.
Har Lånat ett skott med hem det tog inte sorlig nog.
Jag kan ej namnet på den sorry.
Växten heter praktportlak (Potulaca grandiflora).
mvh
Ulf
Är praktportlak perenn eller annuell?
I vårt klimat är den bara ettårig.
/Lasse
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2004, 20:02
Frön till praktportlaken verkar vara ganska billiga Impecta tar 10,90 för en påse, själv gillar jag släktingen trädgårdsportlak den har god smak (och är både rik på E-vitamin och Omega 3 fettsyror enligt Impecta).
Okej, mina är inte alls så stora som jag hade förväntat mig efter nån bild jag sett, men förmodligen så såg jag fel bild o köpte fel frö, sånt händer.

Mina står i knopp i kruka, kanske skulle sätta ut dom sista månaden då? *suckar lite* vet itne vart den här sommaren tog vägen. *S*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.