Full version: Spara på sommaren
netaave
Ni spar väl på sommaren, det går utmärkt att torka bl.a. pioner, riddarsporrar, rosor och renfana.
Häng upp och ner i luftigt och torrt utrymme. Snåla inte på buketterna de krymper rejält vid torkningen.
Fick lära mig något nytt idag. Vi var hos goda vänner som hade torkat blåklint. De brukar ju normalt förlora både färg och form vid torkning.
Men hon hade torkat dem i ugnen, lade dem på grillgallret i 50 gr ett par tre timmar.
Funkar säkert med andra icke på vanligt sätt torkbara också.
Berith
Japp! Har plockat in lite av varje och hängt på tork. Brukar börja med dom första smörblommorna och håller nu som bäst på med rosor i olika röda och rosa toner. smile.gif Och glöm inte att lukta på rosorna, dom doftar (ganska) gott också som torkade. Har en bukett med vita rosor som jag brukar sniffa på när jag går förbi..... Mmm! Blir en härlig påminnelse om sommaren senare när det blir mörkt och kallt.
netaave
Pionerna doftar också härligt som torkade.
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 06-07-2004, 13:15)
Pionerna doftar också härligt som torkade.

Hej
Har försökt torka pioner men inte lyckats.
1. Hängt dem upp och ner
2. Provat i sand

Hur gör man bäst? /Inga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon