Katti med torpet
Ofta när jag åker tåg eller bil ser jag stora rosenbuskar efter vägrenar och banvallens ytterkant. De blommar just i den här tiden (början av juli) med enkla ljusrosa blommor.
Jag är egentligen inte så förtjust i rosor men vetgirighet parat med nyfikenhet gör att jag åndå vill veta vad de kallas. Är det de som heter vresrosor eller?
Ibland har de mörkt plommonröda blad men samma rosa blomfärg och då måste även jag erkänna att de är väldigt vackra, den fägkombinationen ger habegär wub.gif
Sommartorparn
Det är de vanliga nyponrosorna. Antingen rosa canina eller rosa dumalis. Den med mörka blad heter daggros, rosa glauca. Visst går det att ha dessa i en trädgård. Bara att gräva upp någonstans. Men dom behöver plats att breda ut sig.

Här kan du läsa
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rosa/welcome.html
Katti med torpet
Aha!
Jag har visst blandat ihop vresrosor och nyponrosor för jag trodde det var tvärt om. Men nu vet jag bättre, tack för det!
Får nog ut och nalla mig ett daggros-skott någonstans. Är det lämplig tid att göra det nu tro?
Såg Kerstins svar om rossticklingar lite tidigare men tänker att det gällde lite ädlare varianter av ros-släktet men det kanske är sak samma...?
Sommartorparn
Där det växer vilda rosor finns det ofta frösådda småplantor som man kan gräva upp och låta sig överraskas av hur den ser ut när den växer upp. Annars kan det också finnas rotskott invid busken. Verkar enklare än att ta sticklingar
Cilla
Jag har ca 15 olika sorters "vildrosor" på tomten, och när jag nu studerar dem närmre ser jag att alla är olika.

Vanliga eller ej, vackra är de! Vissnar fint genom att tappa ett blomblad i taget som fjäll på backen, fina nypon och inte sällan god doft också.

En av mina nyponrosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon