AgnesC
Har en rabatt där sommarblommor dominerar, har bla olika sorters sommarrudbeckior som nu blommar i allt från gult till gul-röd-brunt, montbretia "Lucifer", illröd mot oreange, samt några inslag av blåsalvia, annars mest olika grässorter. Ville medvetet ha en färgstark rabatt, så där kommer även olika sorters solbrud och röda solrosor. Allt väl så långt ( ja, solrosorna har ju inte börjat blomma, så hur den färgen ser ut vet jag ännu inte!) Sedan valde jag två sorters dahlior, likaså illröda, alltså på bilden på påsen. Nu blommar de, är mörkt rödblålila!! Gissa hur hemskt det ser ut! Alltså jag ville ju ha färg, men det måste bli rätt!Likaså är jag jättebesviken på en broksalvia, Blue Denim, som på bilden var mörkt marinblå, den är planterad på ett ställe där det absolut inte var tänkt att finnas något lilaaktigt, vilket är just den färg Blue Denim har!!
Det hjälper ju inte att tänka ut hur man vill ha det när det ändå inte motsvarar den bild man haft innan! Kan möjligen förlåta om perenner inte stämmer överens, ex, clematis köpt som lavendelblå på bilden, men blir lilaaktig. Inbillar mig att kanhända lapparna hängt med i ur o skur o solsken o ändrat färg, men så borde det inte vara med frö-och lökpåsar!
Sylvia
Jag är också mycket road för att skapa kompositioner med bestämda färger, ofta ton-i-ton. När det gäller fröpåsarnas eller katalogernas färgangivelser är det dock nästan omöjligt att veta vad man får om man går efter dessa.
Antingen säger man t.ex. bara ljusrosa, rosa, mörkrosa och på de färdiga plantorna kan man sedan inte se någon skillnad alls, eller så använder man fantasibeskrivningar på färg. Vad är en karminscharlakan, t.ex??
Bilderna stämmer ofta inte heller, man skyller på tryckteknik m.m.
Det bästa vore om man kunde, som i färghandeln, ha en färgkod med färgprover i katalogen/nätet. Då skulle man i allafall hjälpligt kunna se vad det är för färg, istället för att behöva bli sur för alla missar som annars lätt händer. Men det är nog önsketänkande än så länge...
magiana
Köpte gula tagetes en gång. 'Yellow Boy' tror jag de hette. Gissa om jag blev besviken när samtliga blommor blev orange eller rödorange! sad.gif
Hannele
Jag är inte så känslig... men har inte lyckats köpa nån låda helt vita lobelia-plantor.
Kana
Och i mina phlox, Ethnie Blue Light, har det minsann smugit en mörkt rödlila en.... ser lite märkligt ut i den blåvita lådan huh.gif

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon