angylp
Jag har ett antal tomater odlade i krukor... de får tillräckligt med vatten och står mot söder... jag märker att bladen gulnar (och i vissa fall purpurfärgad) och får konstiga mönster... några små svarta flugor (som ibland fastnar i spindelväven) syns. Är det näringsbrist eller någon form av mögelangrepp? Några har redan fått frukter (fortfarande gröna) medan de flesta är fortfarande i blom-stadiet. Vad ska göras ?

Åsa, mälardalen zon 2
De ser lite magra ut och verkar sitta i ganska små krukor, lite större krukor (10-20liter) + mera näring lär sätta fart på dem.

Plantorna är gröna och fina i toppen där tillväxten sker det verkar vara de äldsta bladen som gulnat och då brukar det antingen vara att bladen är för gamla eller att det inte finns tillräckligt med näring och att växten då gör sig av med de äldsta delarna.
MRLINDELL
Många busktomater ser ut på det sättet ändå trots gödning. Den senare bilden kan vara sorter som Solguld eller Ida Gold som ser ut så ibland om de stått i solen, jag har också en sådan planta som fått mycket sol.
Frilandstomater ser lite annorlunda ut än de som vuxit i växthus.
angylp
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-07-2004, 11:27)
De ser lite magra ut och verkar sitta i ganska små krukor, lite större krukor (10-20liter) + mera näring lär sätta fart på dem.

Plantorna är gröna och fina i toppen där tillväxten sker det verkar vara de äldsta bladen som gulnat och då brukar det antingen vara att bladen är för gamla eller att det inte finns tillräckligt med näring och att växten då gör sig av med de äldsta delarna.

Glömde att säga att de är busktomater... Sorterna är varken solguld eller ida gold så vitt jag vet..

Är det för sent att plantera om dem ? Har själv svårt att hitta 20liters svart kruka här..
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte ha några specialkrukor eller specialhinkar en del av mina sitter i vanliga hinkar (10 liter) som man köper på ICA (vita, gröna mm. alla färger verkar fungera), jag har även tomater ibland planterade i papperskorgar mm. lite beroende på vad jag hittat (bara man gör dräneringshål så fungerar det mesta). Kan lägga till att mina tomater jag har på friland i hinkar, papperskorgar mm. inte blir speciellt gula trots att de står riktigt soligt, de är ganska frodiga och gröna med kanske bara något litet blad som blir lite gulfärgat, efter kraftig blåst kanske de ser lite malätna ut men de brukar repa sig ganska snabbt.

Det går utmärkt att flytta över dem nu i lite större kruka/hink.
angylp
OK..jag provar med några större hinkar och ser om de mår bättre..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon