Glimmie
Är helt ny både på forumet och i trädgårdssammanhang.
Har en rabatt där några bladliknanda växter har tagit över hela rabatten, dom är jätte små på vinter, vår och höst. Men nu i sommar får inga andra blommor någon näring, plats eller sol.
Vad är det för blommor och HUR gör jag för att minska ner dom?

Även andra tips om vad jag KAN göra och vad jag BÖR göra i denna rabatt emottages tacksamt, som ni kanske ser har jag två rhododendron (stavning) som inte alls mår bra. Den ena är helt övertäckt på höger sida av dom andra växterna. Vad kan jag göra för dom?

TACK för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en Hosta (funkia på svenska). Mycket härliga och frodiga växter som finns i div. bladfärger. Ofta brukar det även komma blommor men man brukar oftast odla dem för bladen

Det bästa sättet att minska ner dem är att gräva upp hela klumparna när skotten börjar titta upp på våren, sedan tar du spaden och delar dem mitt itu så de blir mindre. De klumpar du får kvar när du minskat ner klumpen kan du plantera på annat ställe, ge bort eller slänga.

Alternativt så flyttar du hela klumpen på våren till ett annat ställe där den inte konkurrerar med några andra växter. Eller så flyttar du de växter som verkar kvävas av Hosorna (jag tycker det ser fint ut med de där frodiga gröna bladen runt altanen).

Har ingen bild på enbart hosta i mitt album men här ligger Ronja framför en lite gulgrön Hosta som passar utmärkt till daggkåpans(växten till vänster) gulgröna blommor.
Glimmie
Smart att flytta dom övriga växterna, tänkte jag inte ens på biggrin.gif
Är det bäst att flytta på våren? Jag har som sagt två rhododendron också klätterväxten som skymtad i bild. Kan säkert finnas nåt mer därunder som jag inte kommer ihåg också.
Men om man flyttar övriga växter så kan funkian härja nästan fritt där framför altaten, för som du säjer så är dom ju fina i övrigt!
Tack för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon