Full version: banta katt
mekare
men många verkar väldigt djurkunniga här.
så jag hoppas ni förlåter mig som tar upp en renodlad djurfråga.

en av mina 4 katter är fet - jag menar jättefet. så hon behöver naturligtvis minska intaget av föda, men hur gör man när 2 av 4 behöver äta upp sig istället?

är det någon som har några tips? nu har vi ställt matskålarna i vardagsrummet då det inte är hennes revir utan hankattens (köket är hennes och bara hennes enligt henne) men hon springer in där och äter jämnt iallafall.....

försöker gå ut och gå med henne, men efter max 10 min vill hon in - hon uppskattar inte promenader.

så jag behöver hjälp occh ideer föör nu är mina slut.
MariaS
TUFFT!
Katter är mycket svårbantade djur, dels för att de själva alltid ser till att hitta mat som inte är lämplig och för snabb bantning kan faktiskt ge katterna dåligt hjärta (liksom på fet katt) diabetes och en rad andra kostrelaterade sjukdomar.
Problemet är att samma sjukdommar som katten riskerar att få som tjock, får den också om den bantas för fort.
Konsten är att ge katten ett lågproteinfoder under en mycket lång tid.
Kokt ris med kokt kyckling brukar gå hem under en period, men sen är den rackarns katten där och snor sig en och annan godbit i alla fall.
Din katt verkar dessutom hålla till i köket, där allt det goda serveras på silverfat. katten slickar säkert i sig från en och annan tallrik, gryta eller stekpanna om den kommer åt.

Motionen brukar annars komma av sig själv, när katten går ner i vikt. Ju smalare katt desto mera kvällsrace.

marias
Ewa L
Har tyvärr inget svar eftersom min katt snarare skulle behöva äta upp sig, men kom osökt att tänka på en fråga till en djurspalt för många år sedan. En liten flicka var tvungen att banta sin katt och ville dels veta vad katten skulle äta, men dessutom:

Hur många kalorier är det i en mus?
Airamya
CITAT (Ewa L @ 06-07-2004, 14:26)
Hur många kalorier är det i en mus?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
azofia
Hos veterinärkliniker som säljer foder finns det en sorts mat som är avsedd just för katter som behöver gå ner i vikt. Det är alltså inte ett Light-foder utan ett bantnignsfoder.
Min ena kattt hade/har sammar problem som din katt. Hon har börjat gå ner med hjälp av det. Problemet är ju att jag har tre till katter som är normalviktiga, även de få äta detta torfoder plus lite annat som inte min tjockis-lisa wub.gif får.
Det man ska ha klart för sig är att det tar lång tid innan katten börjar gå ner i vikt men det är bara bra. Som någon skrev så är en snabb viktnedgång mycket skadligt det med. Det tär mer på kattkroppen än en övervikt, bland annat så kan musklerna börja tyna bort om man försöker banta katten genom att svälta den.
Hoppas att det går bra och att katten går ner i vikt. Lycka till!
mekare
Tack för tipsen.

azofia - hur lyckas du med att tre katter får godbitar och inte den fjärde?
anna.
Vi försökte banta vår ena katt en gång, samtidigt som vi hade två andra som skulle äta normalt. Eftersom Missan var väldigt överviktig kunde hon inte hoppa upp på diskbänken, så vi ställde de andra katternas mat där, och Missans bantningsmat på golvet. Det fungerade på så sätt att hon inte kom åt den vanliga maten, men å andra sidan blev hon så olycklig av bantningen att mamma inte hade hjärta att fortsätta med det. Så efter nån månad åt alla katterna samma mat igen. Men det är kanske ett tips, om katten är mycket överviktig, att flytta den vanliga maten i höjdled.
MRLINDELL
Katter vägrar äta dietmat mm, det fungerar sällan. Kokt fisk och ris kan fungera ibland. Vi hade en stor katt på 8 kg som vi fick rådet att låta vara eftersom han var 13 år gammal, han blev 16 1/2, ett ganska normalt liv ändå för en kisse.
Katten kan t o m ha ämnesomsättningsproblem, man borde kolla kattens hälsa hos veterinär. Mår den bra så låt den äta gott men inte fet mat.
Vanlig kattmat innehåller 80% vatten. Låt den inte äta rester, det vi äter är fel mat för katter i längden.
Annika i Korsholm, Finland
Veterinären föreslog att vi skulle mata dem i olika rum och att vi kanske borde använda "Light" torr foder (åtminstone åt Gaston). Man borde väl inte ha fram mat hela tiden om det ska fungera.

Kör fortfarande med det vanliga torrfodret för att Flix är alldeles för mager och Gaston inte är så jättetjock (än). Båda får också lite burkmat varje dag. Försöker i alla fall ge Flix extra burkmat när han behagar vara inne. Och då får man förståss hålla i Gaston eller stänga ut honom. Inte så kul och jobbigt om man skulle ha många katter och alla innekatter. Våra är både också och Flix är för det mesta ute och går och är väl därför för mager. Och därför har vi också alltid torrfoder i garaget så att de kan äta vid behov.
mekare
min katt ökade kraftigt i vikt nu över vintern. hon har gått upp nästan 2 kg.
hon väger 7 kg nu. vi hade rätt kallt inne i vintras för att spara el och det är nog därför hon la på sig de extra kilona tror jag, men jag trodde att hon skulle gå ner i vikt av sig själv när det blev varmt ute, men inte då. hon äter på......

hoppa har hon inga problem med. hon hoppar upp på både bord och bänkar och kan nästan göra vad som helst för mat. om vi inte låser en dörr så öppnar hon den själv genom att hoppa på handtaget och hänger kvar tills dörren går upp.

jag kanske kan mata de andra katterna när jag tar ut henne på promenad förståss, hoppas att hon inte genomskådar det....
Heidi zon 3 - enköping
Hej,
vi har precis samma problem. Den ena katten måste banta men inte den andra.

Vi köpte specialmal hos veterinären som tjockisen får och den andra får fortsätta äta sitt torfoder samt att bägge får lite kattmat på kvällen.

Den som inte behöver banta kommer in flera gånger per dag och småäte lite (vilket inte för något, han är lite för smal) så håller vi i den andra eller tar honom till ett annat rum. I början var det väldigt jobbigt men nu vet han att han inte får mat så han tittar på.

Visst är det jobbigt och man känner sig väldigt elak, men det resultat.

Så ge inte upp.
/Heidi rolleyes.gif
anncharlotte
Katter är ju av naturen köttätare och många (alla ?) torrfoder är det väldigt mycket kolhydrater i, inte så bra med andra ord. Så mitt råd är att ge ett foder med högt proteininnehåll till alla och ge dom katterna som behöver gå upp i vikt ett näringstillskott. Finns av olika slag i djuraffären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon