Posse

Bilden föreställer ett parti av sidan på en 4 hästkrafters Briggs&Stratton-motor på en troligen minst ett par deccenier gammal gräsklippare.
Där sitter som synes ett spakreglage, som normalt är kopplat till spjällmekanismen på förgasaren.

Jag har forskat på webben vad det kan vara bra för, men bara funnit information på engelska där det visst kallas "governor" och jag har fått intrycket att det har något med varvtalsreglering att göra. Hursomhelst går det så otroligt lätt - man kunde tro att spaken bara sitter på en helt tom axel som i verkligheten inte leder till någon mekanik innanför. Vet ni något om vad som ev döljs därinne? Och det vore toppen få en URL till en sprängskiss som isåfall avslöjar hemligheterna! rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Jag gissar att det är en manuell tändförställare.
På utrikiska heter centrifugalvikterna i en gammal bilfördelare governor, tror jag.
När varvtalet ökar på en motor så behöver man mer förtändning.
Har man en fast förtändning så blir motorn blir svårare att rycka igång.

Om det är en förställare så skall du i så fall ha reglaget i ena ändläget och när motorn är igång så ställer du den i andra läget.

Fast som sagt, jag bara gissar...

//T
Sommartorparn
Sån har jag på min som bara är 4 år gammal. På dyrare modeller lär det finnas en vajer att reglera den med, men på min flyttar man den manuellt när motorn väl är igång.
Tapio
CITAT (Sommartorparn @ 06-07-2004, 19:41)
Sån har jag på min som bara är 4 år gammal. På dyrare modeller lär det finnas en vajer att reglera den med, men på min flyttar man den manuellt när motorn väl är igång.

Halaj!

Jamen, vad_är_det för spak?
Hade jag rätt i min gissning?
Jag är inte så insatt i gräsklipparteknologi. Bara gissade vilt.

Nu måste jag gräva fram manualen till min klippare, jag kanske har en sån på min också:-)

//T
Posse
CITAT (Tapio @ 06-07-2004, 18:51)
Halaj!

Jag gissar att det är en manuell tändförställare.
På utrikiska heter centrifugalvikterna i en gammal bilfördelare governor, tror jag.
När varvtalet ökar på en motor så behöver man mer förtändning.
Har man en fast förtändning så blir motorn blir svårare att rycka igång.

Om det är en förställare så skall du i så fall ha reglaget i ena ändläget och när motorn är igång så ställer du den i andra läget.

Fast som sagt, jag bara gissar...

//T

Brytarna sitter ju liksom för sig inuti en liten kåpa (som skymtar uppe i högra hörnet på bilden) och vad jag sett fast gentemot blocket, liksom tändspolen, så förtändningen kan det nog inte handla om.

Men tipset att governor kan ha med centrifugalvikter att göra verka troligt. På kanske ännu äldre gräsklipparmotorer har jag sett att det finns en slags plastvinge, som tydligen ska påverkas av kylluftens hastighet, kopplad till spjällmekanismen.
Kanske ersattes det sårbara systemet med en inkapslad centrifugalregulator...? unsure.gif
Sommartorparn
CITAT (Tapio @ 06-07-2004, 20:09)
Jamen, vad_är_det för spak?
Hade jag rätt i min gissning?
Jag är inte så insatt i gräsklipparteknologi. Bara gissade vilt.

Vad den heter vet jag inte men funktionen är den att när man startar så ska den vara åt ena hållet, och när sedan motorn är igång och går jämt och fint så petar man över den åt andra hållet. Det går att köra med den i startläge hela tiden men då hörs det att motorn går på högt varv. Drar förmodligen mer soppa också.

Posse om det är en sådan vi talar om, så ska det höras att motorn ändrar varv när du flyttar dess läge. I annat fall är det något annat.
MariaS
CITAT (Posse @ 06-07-2004, 17:40)
Jag har forskat på webben vad det kan vara bra för, men bara funnit information på engelska där det visst kallas "governor" och jag har fått intrycket att det har något med varvtalsreglering att göra. Hursomhelst går det så otroligt lätt - man kunde tro att spaken bara sitter på en helt tom axel som i verkligheten inte leder till någon mekanik innanför. Vet ni något om vad som ev döljs därinne? Och det vore toppen få en URL till en sprängskiss som isåfall avslöjar hemligheterna! rolleyes.gif

Governor? Detta ord betyder guvernör. Menar du möjligtvis govern? I så fall betyder ordet "reglage".
På vissa äldre gräsklippare sitter detta ihop med en typ av krok mellan handtagens sidor och kan dras rätt upp.
Om det är som jag tror, är detta en typ av choke. Dvs vid kallstart skall reglaget vara uppe, efter en stund skall det stängas. Fungerar på samma sätt i en bil.
var rädd om din gamla Briggs&Stratton. Med rätt skötsel är de svåra att ta död på. Tänk bara på att de behöver blyersättning i bensinen, annars är det lätt att den lilla snurran skär.

MariaS

PS. Och hur kan då ett fruntimmer känna till sånt där bjäfs? Svar: Dels redaktör i en svensk avdelning i en amerikansk bilklubb och tycker dessutom om att skruva i sånt som ingen annan skruvar i. DS
Tapio
Halaj!

Norsteds engelsk/svenska ordbok:
Govern: styra, regera
Governor: Styresman, ledare, tekn.: regulator, styrmekanism

Jag tittade i min shop manual för min DeVille ’72, men kunde inte hitta ordet någonstans i kapitlet för tändsystemet.

Att det är en styrmekanism har vi ju redan konstaterat.

Dock tror jag inte att det är ett chokespjäll man reglerar. På bilden ser man hur lite reglaget kan röra sig. Kanske 10-20 gr. eller så. Ett chokespjäll behöver gå kanske 70-80 gr. från fullt öppen till fullt stängd.

Men posse, vad_händer_när du rör reglaget fram och tillbaka med motor igång?
//T
Posse
CITAT (Tapio @ 07-07-2004, 21:43)
Men posse, vad_händer_när du rör reglaget fram och tillbaka med motor igång?
//T

Jag vet inte - jag har aldrig haft den igång.. rolleyes.gif

Köpte den nämligen nyligen på vinst och förlust, och när jag sedan försökte starta den tände den aldrig. Vilket verkade bero på oxiderade brytarspetsar vilka jag försiktigt putsat av lite nu, men jag har inte monterat ihop allt igen och testat starta ännu.

Eftersom den stått still i många år tog jag också loss tank/förgasarpaketet och kollade om det verkade finnas några små, fasta munstycken som då antagligen skulle behöva rensas... men jag såg inte till några...?

Har de här förgasarna inga fasta munstycken, eller syns de inte förrän man lossar förgasaren från tanken? unsure.gif
gammelnalle
Halaj!

Att det är en styrmekanism har vi ju redan konstaterat.

VA!!! kan man styra gräsklippare med reglage.....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Posse
CITAT (MariaS @ 07-07-2004, 17:04)
Tänk bara på att de behöver blyersättning i bensinen, annars är det lätt att den lilla snurran skär.

Ett mycket intressant och förmodligen högst värdefull kommentar - jag har inte haft minsta lilla tanke på att denna fyrtaktare (till skillnad mot mina tidigare tvåtaktare) skulle erfodra blyersättning... men så är det alltså... unsure.gif Kanske tur att den inte startade utan vidare.... rolleyes.gif
MariaS
Dock tror jag inte att det är ett chokespjäll man reglerar. På bilden ser man hur lite reglaget kan röra sig. Kanske 10-20 gr. eller så. Ett chokespjäll behöver gå kanske 70-80 gr. från fullt öppen till fullt stängd.

Ett chokespjäll öppnas maximalt 83 grader. Det är INTE reglagets rörelsebredd som avgör hur mycket choken öppnar, utan staven som spjället sitter på.
Ex. har du en 2mm tjock stav som sitter på ett 10cm långt reglage så roterar staven 1½ varv på 2cm! Sitter det dessutom en extra stav innanför som en extra växel, fördubblar du rotationen.
Sen är det så att det finns olika utformningar på spjället. Ett ovalt spjäll kräver fler grader än ett runt spjäll.
Jag har skruvat i motorer från 1956 så jag vet att utformning och gradantal skiljer sig enormt från choke till choke.
Din DeVille -72:a har nog dessutom en fyrportare om det sitter en V8 i, vilket innebär 2 chokespjäll om du tittar efter.

MariaS
Tapio
Halaj!
CITAT (MariaS @ 09-07-2004, 12:23)

Ett chokespjäll öppnas maximalt 83 grader. Det är INTE reglagets rörelsebredd som avgör hur mycket choken öppnar, utan staven som spjället sitter på.
Ex. har du en 2mm tjock stav som sitter på ett 10cm långt reglage så roterar staven 1½ varv på 2cm! Sitter det dessutom en extra stav innanför som en extra växel, fördubblar du rotationen.

Ööhh...Oj, här ramlade jag av vagnen fullständigt!
En hävarm som är 10 cm lång och rör sig 2 cm kommer att vrida en spjällaxel gr./360 = rad/2Pi => gr. = 360/10Pi => gr = 11,5 Drygt 11 grader alltså. Fast jag har nog inte begripigt hur du menar...

Sen är det så att det finns olika utformningar på spjället. Ett ovalt spjäll kräver fler grader än ett runt spjäll.

I princip skall ett spjäll (vilket som helst) som sitter i ett runt rör vara utformad som de där snedskurna namnskyltarna (med namnet bränt med lödpenna) i björk. Spjället sluter då helt tätt vid samma vinkel som snedskurningen gjordes. Ett chokespjäll som ju inte skall sluta helt tätt kan se ut lite hur som helst.

Din DeVille -72:a har nog dessutom en fyrportare om det sitter en V8 i, vilket innebär 2 chokespjäll om du tittar efter.

Japp, den har en Rochester spreadbore på, vill jag minnas, 800 c.f.m. Den har_ett_ chokespjäll (bimetallstyrd) som stänger_båda_primärportarna samtidigt. Spjället är för övrigt snarast rektangulärt till sin utformninng...:-)
Posse
Idag monterade jag omsorgsfullt ihop allt, tankade fullt och efter 4-5 ryck puttrade gräsklipparen plötsligt igång. smile.gif
Jag lät den stå och gå där utan belastning några minuter innan jag försökte klippa med den. Men efter någon meter dog den. sad.gif

Sedan gick den inte att starta förrän efter en 5 minuter men stannade lika snabbt igen, och det hela har upprepats ett antal gånger; och den stannar även utan belastning. Symptomen tycker jag mest liknar när andra motorer har "skit i förgasaren", stopp i bränslefilter e.dyl., men som jag nämnt fann jag inga fasta munstycken i denna förgasare. Vad är det för fel? unsure.gif
Tapio
Halaj!

Jag gissar att den går fett. För mycket bränsle i förhållande till luft alltså.
När motorn är kall så_vill_ den ha fet blandning (bränslet vill inte förångas när cylinderväggarna mm. är kalla), men när tempen höjs så skall luft/bränsleblandningen vara magrare.

Om du inte hade gjort en översyn av klipparen så hade jag genast pekat på att luftfiltret antagligen är tätt, men det har du väl tittat på antar jag?

I alla fall, även om det inte finns fasta munstycken så måste det väl finnas någon justerskruv att skruva på? Lite som ställbart munstycke på en gammal moped.

En tumregel som gäller pilotskruvarna på förgasare är att om den sitter uppströms spjället (då heter den luftskruv) så får man magrare blandning om man skruvar utåt medan samma förfarande ger fetare blanding om skruven (då heter den blandningsskruv) sitter nedströms.
Skruva den i botten (FÖRSIKTIGT!!)och räkna antalet varv så vet du var du är.
Börja ett par varv från botten.

Lycka till!!

//T
Anna i Örsjö
Hej Posse!

Överlämnar svaret till gubben, det är han som kan dom där gamla rackarna.

Ja, va ja kan se så är armen en varvtalsregulator som ska reagera när motorn börjar dra tungt, då ska armen dra upp gasspjället och viceversa.
Ta nu allt från början. Skruva ut mängdskruven ett och ett halvt varv, kolla stiftet, är det kolsvart på isolatorn får den för fet blandning är den gyllenbrun så får den rätt blandning, annars justerar du på mängdskruven.
In=klen blandning Ut= fet blandning En grej som brukar klydda på gamla briggs är brytarna dom sitter under svänghjulet ta loss detta o kolla kondensatorn den sitter i hop med brytarna om denna är defekt så stannar motorn när den blir varm. Sen vet jag inte vilken förgasare som är monterad, men är det membranförgasaren så kan membranet vara så torrt att det inte pumpar fram soppan som det är tänkt. Hoppas detta har varit till någon hjälp. Lycka till

Hälsningar från Örsjö i Skåne
Posse
CITAT (Anna i Örsjö @ 19-07-2004, 10:41)
Hej Posse!

Överlämnar svaret till gubben, det är han som kan dom där gamla rackarna.

Ja, va ja kan se så är armen en varvtalsregulator som ska reagera när motorn börjar dra tungt, då ska armen dra upp gasspjället och viceversa.
Ta nu allt från början. Skruva ut mängdskruven ett och ett halvt varv, kolla stiftet, är det kolsvart på isolatorn får den för fet blandning är den gyllenbrun så får den rätt blandning, annars justerar du på mängdskruven.
In=klen blandning   Ut= fet blandning   En grej som brukar klydda på gamla briggs är brytarna dom sitter under svänghjulet ta loss detta o kolla kondensatorn den sitter i hop med brytarna om denna är defekt så stannar motorn när den blir varm. Sen vet jag inte vilken förgasare som är monterad, men är det membranförgasaren så kan membranet vara så torrt att det inte pumpar fram soppan som det är tänkt. Hoppas detta har varit till någon hjälp.  Lycka till

Hälsningar från Örsjö i Skåne

rolleyes.gif Mina "övningar" började med att åtgärda brytarna (som jag berättat).

Teorin med membranförgasaren låter intressant - faktum är nog att motorn gick allt kortare tid för varje start och till slut startar den nu inte alls. Hur fastställer man om det rör sig om en membranförgasare?

ohmy.gif Spontant skulle jag aldrig ha trott att det skulle erfodras någon pumpanordning - "förknasarn" sitter ju monterad direkt på tanken. Mellan förgasaren och motorn löper två kanaler, en rätt grov som väl är insuget och så en kanske blott hälften så grov... kan det vara en som ska påverka menbranet? unsure.gif
Anna i Örsjö
Hej Posse!

Gubben, förresten heter han Göran, har kört iväg ett ärende men jag ska be honom att svara dej när han kommer hem. Han är inte intresserad av trädgården så länge jag avhåller mig från att ta bort träd och buskar. Det ska vara lummigt och vildvuxet tycker han. Däremot gillar han allt mekaniskt och är mycket duktig på det området.

MVH Anna
Anna i Örsjö
Hej!

Mellan tank och förgasare ligger ett membram (en tjock packning) i den packningen är det utpressat små hål och en läpp. Denna läpp påverkas av vevhusventilationen som i sin tur gör en pumpande rörelse som påverkar bensintillförseln. De två kanler du ser är en till insuget och en till vevhusventilationen. Tar du av förgasaren ser du membramet direkt, svart gummiväv. De finns att handla i affärer som har reservdelar till briggs motorer.

Hälsningar Göran
Posse
CITAT (Anna i Örsjö @ 19-07-2004, 13:19)
Hej!

Mellan tank och förgasare ligger ett membram (en tjock packning) i den packningen är det utpressat små hål och en läpp. Denna läpp påverkas av vevhusventilationen som i sin tur gör en pumpande rörelse som påverkar bensintillförseln. De två kanler du ser är en till insuget och en till vevhusventilationen. Tar du av förgasaren ser du membramet direkt, svart gummiväv. De finns att handla i affärer som har reservdelar till briggs motorer.

Hälsningar Göran

Är faktumet att det finns två kanaler en klar indikation på att min förgasare faktiskt ska innehålla ett pumpningsmembran? unsure.gif
Anna i Örsjö
hej igen .jag har kollat på ett par gamla jäklar i skrothögen .Du har med all säkerhet denna typ av förgasare, men skruva isär förgasare o tank så ser du snabbt hur det ser ut .och den är lätt att skruva i hop igen.Sen har du väl någon återförsäljare på orten för briggs o stratton, å dom har säkerligen en packning på hyllan till dig direkt. så det är bara att ta fram skruvmejseln !!!!

hälsn Göran örsjö
Posse
CITAT (Anna i Örsjö @ 23-07-2004, 21:19)
hej igen .jag har kollat på ett par gamla jäklar i skrothögen .Du har med all säkerhet denna typ av förgasare, men skruva isär förgasare o tank så ser du snabbt hur det ser ut .och den är lätt att skruva i hop igen.Sen har du väl någon återförsäljare på orten för briggs o stratton, å dom har säkerligen en packning på hyllan till dig direkt. så det är bara att ta fram skruvmejseln !!!!

hälsn Göran örsjö

smile.gif Tackar.

Hmm, rör det sig om en packning eller ett slags membran, eller kanske en special med både och? unsure.gif
(Packningsmaterial har jag på "lager".)
Anna i Örsjö
Göran beskrev den som en packning som fungerar som ett membram. Det är mycket viktigt med passformen och han rekomenderar INTE egen tillverkning. Tror inte den är särskilt dyr att köpa. Lycka till.

MVH Anna
Posse
CITAT (Anna i Örsjö @ 17-08-2004, 11:03)
Göran beskrev den som en packning som fungerar som ett membram. Det är mycket viktigt med passformen och han rekomenderar INTE egen tillverkning. Tror inte den är särskilt dyr att köpa. Lycka till.

MVH Anna

Jag har nu införskaffat det mystiska kombinerade packningen/membranet och nu på eftermiddagen delat på tank och förgasare för att ta bort det gamla. Det verkade väl inte direkt trasigt men såg risigt ut och det fanns mycket skit här och var i den som jag tycker synnerligen säregna konstruktionen så jag har skurat, petat och blåst på alla upptänkliga ställen. Bl.a. satt det som en "tuss" papper eller skumplast för den ena bensinsugarsnabelns sil. Har också försökt pensla ren tanken inuti och sköjla ur ett antal gånger.

I morgon är det tänkt att jag ska försöka montera den nya delen och skruva ihop alltsammans... och jag inte får en kraftig "baksmälla" av allt bensinslabbande förstås. unsure.gif wacko.gif

När jag började med det här projektet för minst en månad sedan minns jag att jag tillsatte blyersättningsmedel i en bensindunk, men är nu inte säker på i vilken... unsure.gif Kan det vara skadligt för motorn om det råkar bli dubbel dos blyersättningsmedel ??? unsure.gif
Posse
Jag hällde för säkerhets skull i ännu en dos blyersättningsmedel.. och det har gått bra.
Faktiskt (peppar, peppar...) går hela klipparen riktigt bra nu efter den ganska omfattande renoveringen. smile.gif

Men jag vill minnas att jag hört något för länge sedan om att 4-taktsgräsklippare kan skära ihop om kör dem påtagligt lutande, alltså som t.ex. utefter vägslänter, och eftersom jag förut bara kört 2-taktare vill jag nu fråga om det stämmer? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon