jag gör ett första försök att odla kronärtskockor. De tog sig riktigt bra, men härom dagen upptäckte jag massor med myror som kryllade nere i roten och på bladen. Försökte spruta med litet vatten och diskmedel, vilket jag tidigare fått som tips då jag inte vill använda starkare bekämpningsmedel.
Idag ser plantorna torra ut. Vad kan ha hänt med de stackars plantorna?
Hej och välkommen hit! Om man sprutar med diskmedel/såpa och vatten ska man göra det en dag när solen inte lyser. Medlet bör sköljas av efter ett tag då det kan lämna brännskador på plantorna när de utsätts för sol.
Dessutom är jag inte säker på att myror gör så stor skada på växter...
Mvh
Fenja
Mina är fulla med löss.
Är de skadliga egentligen eller bara äckliga?
Plantan ser frisk ut för övrigt.
/E - ogillar löss
Bladlöss är skadliga, de suger näring ur bladen eller äter upp dem vilket gör så att tillväxten av växten minskar eller avtar helt.
Åsa, mälardalen zon 2
06-07-2004, 22:02
Lössen kan suga på växten och deformerar då växten till viss del (+bladlöss kan sprida växtvirus). Kronärtskockor brukar ofta få en hel del löss. Problemet är att de även gillar att krypa in i blomknopparna och när man kokar dem så flyter en massa löss upp till ytan. Man ska dock bli av med det mesta av lössen på kockorna ifall man lägger dem i kallt vatten med lite ättika eller vinäger i, ett tag innan man kokar dem.
Kan tillägga att myror gillar löss de har dem som mjölkkor så har man en hel del myror på sina växter finns det troligtvis några bladluskolonier på växten.
Ut och spruta med andra ord. Läste på forumet om en dunderkur med såpa och annat.
Behöver nog inte oroa mig för solen, den har jag inte sett på ett par veckor...
/E - lössjägare
jag anade att det kunde vara löss som lockade myrorna...
Här på Tjörn skiner solen ganska rejält emellanåt så det kan mycket väl ha varit diskmedel + sol som brände plantorna. Ni som kan mer om sånt här än jag, tror ni att dagsbrända plantor repar sig?
hälsningar från Tjörn
De klarar sig nog.
Jag har inte någon erfarenhet av brända kronärtskockor, men de borde repa sig som de flesta andra växter efter en lättare skada.
I.o.f. beror det ju på hur omfattande skadan var men det är nog ingen fara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.