LenaTuring
06-07-2004, 21:22
Söker plantskola eller dyligt som brukar ta hem mer än "en sorts streptocarpus", gärna lite ovanliga? Någon som vet?
lilla mamma
07-07-2004, 18:13
Söker du namnade eller ovanliga med onamnade?
har själv en bunt onamnande jag gärna delar med mig av om du är intresserad.
Anita
Lilla mamma, jag såg för en tid sedan i ett inlägg att man kunde kontakta dig vid denna tiden om man ville ha streptocarpus. Jag försökte skriva pm, men det gick inte av någon anledning. Jag vill gärna ha, om du har, kan tänka mig både rosa,röda, eller vita och blå,,,
Säg om du är intresserad av något i utbyte, kankse jag har något.
Jag hade blivit glad!
LenaTuring
07-07-2004, 21:39
CITAT (lilla mamma @ 07-07-2004, 19:13)
Söker du namnade eller ovanliga med onamnade?
har själv en bunt onamnande jag gärna delar med mig av om du är intresserad.
Anita
Jag har e-postat till dig.
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2004, 10:36
Man kan även skicka efter småplantor av div. streptocarpus från Dibleys som brukar vinna guldmedaljer för sina plantor på Chelsea Flowershow (efter 15år med guldmedaljer i rad så fick de enbart silvermedalj iår).
Deras kalalog är väl värd att beställa, underbara bilder på en massa streptocarpus + katalogen är gratis och den brukar ofta komma ganska snabbt tror jag max har fått vänta någon vecka (just nu är det visserligen semestertider så det kanske kan ta lite längre tid ifall någon på kontoret har semester).
http://www.dibleys.com/
annaridell
10-07-2004, 09:07
Jag undrar om det är någon som vet vad det är för strepocarpus som har små, nästan runda blad. Hela plantan ser ut som en liten buske.
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2004, 09:25
En gissning
Streptocarpus saxorum (=Streptocarpella saxorum)
http://128.192.110.246/pthomas/Hort4070.we...tocarpella.html
annaridell
10-07-2004, 15:36
nja, de var runda o små, som tioöringar o mindre. men den växte på liknande sätt.
lilla mamma
10-07-2004, 15:37
LenaTuring.
Misstänker att spamskyddet tagit ditt meddelande.
Privat meddelande, det funkar bättre.
Hör av dig.
jo, jag har Streptocarpella som behöver beskäras,
Hej
Det finns olika streptocarpella och dibleys har flera,Tycker det går snabbt att beställa från denna firma.Jag har fått mycket fina streptocarpusar som blommar efter 3.-4 veckor..Det som är så himla kul är att de har så många olika men än inga med brokbladiga blad.Men det tar väl tid innan de kommer fram för dessa är lite mer svår odlade enligt en vän i Usa.mvh as
ps du har ju även sällskapet Gesneriasterna,går man med som medlem kan man köpa 2 olika sorters streptocarpus bladpaket ifrån dem-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.