Full version: Lyckoklöver, Oxalis
niho
Jag har fått Lyckoklöver i present, och den är en sån rar växt så jag skulle vilja få den att lyckas. Problemet är bara den att hur får jag den att trivas. Hur sköter man den. Den har vita blommor.
H:Nina
Betty
http://www.gronafingrar.nu/krukvaxter.htm
Här får du skötselråd för bl.a. Oxalis Lyckoklöver.
lolo
Hej och grattis till en fin blomma! Jag äger själv flera olika lyckoklöver och det är med stor glädje man ser dem leva upp efter vinterns mörker!

Lyckoklövern gillar ljus, så mycket ljus som möjligt! Bladen och blommorna dras mot ljuset, det kommer du att märka.

Ge den jämnt med vatten så att den alltjämt är fuktig, INTE blöt. Blir den för våt så vissnar bladen och ruttnar. Då rycker du bort det vissna och får vänta ett tag tills nya blad och blommor kommer. Blir den för torr "torkar" bladen ihop. Du rycker även bort dessa, men om du bara vattnar igen så dröjer det inte längre förrän det kommer fram nya blad och blommor. Ge den normal näringstillförsel vid blomningen.

På vintern har lyckoklövern oftast inga blad, åtminstone inga blommor. Då minskar du på vattningen eller upphör helt med den och låter de underjordiska knölarna (rhisomerna) vila. Dessa rhisomer är fleråriga och förökar sig under jorden, vilket innebär att du kan dela plantan till att bli flera plantor tack vare rhisomerna. Jag gjorde det själv med en oxalis rubra kring nyår (plantan hade ett blad) och redan nu är tre av dem ampelväxter varav två blommar vackert rosa. Köpte faktiskt en oxalis rubra idag på Granngården som hade fullt med vita blommor - väldigt vacker! De är roliga att ge bort till bekanta, eftersom de aldrig dör för en!

Lycka till! smile.gif

Ann-Louise
Katti med torpet
Ojdå, och jag som stoppade ner mina oxalisknölar ute i rabatten i höstas. Låter inte riktigt som rätt behandling, eller?
Visserligen öste jag på stora högar med löv över men på er låter det ju inte som om den skall bo utomhus över huvudtaget?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en del härdiga perenna oxalisar, det finns även en del vilda arter. Men många av de som säljs som krukväxt (eller i påse) i blomsteraffären är inte härdiga här i sverige. Hurpass härdig den är beror på vilken art det är.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/oxalida/ox...li/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon