Copycat
Efter många turer som både hettat och osat, så bestämde jag mig för att vara till lags. Det blev marktäckning, för det var ju miljövänligast. Varför är det ingen i Forumet som upplyser om att man får objudna gäster på köpet så att säga? Jag marktäckte en yta på3 x 4 meter, och det formligen myllrar av Tvestjärtar runt pallkragarna, under täckduken och runt omkring hela området. Då jag har en pytteliten radhustomt så är det i princip ingen yta alls som är fri från dessa äckliga odjur. Var det ingen som visste vad man fick på köpet s.a.s? eller betyder det verkligen så mycket att man inte penslar något överhuvudtaget på sin egen tomt? Jag är förtvivlad, det är första dagen på ett tag som det gått att vara ute. Och så kryllar dom överallt. Ska jag behöva ta bort täckduken och pensla ändå, för att få bort Tvestjärtarna? Har någon en bättre idé? Jag skrev först i "ogräs", men tänkte sen att det var ju här som jag rekomenderades att marktäcka. Jag har inte alls samma motvilja mot andra smådjur. Spindlar får gärna vara i min trädgård och skalbaggarna låter jag också bli. Men Tvestjärtar och myror, där går gränsen. Så snälla, ni som så starkt rekomenderade marktäckning. Vad gör jag åt mina objudna gäster? unsure.gif sad.gif
Fenja
Tror inte att det finns så mycket att göra åt det, utom att slösa Radar och det räcker väl bara för stunden... om det ens funkar på tvestjärtar...
Mvh
Fenja
Cilla
Att den här debatten om glyfosat ska väcka så många aklagelser. Nu är det väl bara att hoppas att de som provat RoundUp och andra glyfosatmedel inte svarar med att anklaga glyfosatförespråkarna när häckar och träd får missformationer och dör...

Man väljer och ansvarar ju själv för vad man gör i trädgården.

I övrigt gör tvestjärten det man kan önska både i komposten liksom i jordar som ska förberedas för odling; hjälper till i komposteringsprocessen och jordluckringingen. Dessutom minskar de luspopulationen mer än de flesta andra insekter. Att de finns behöver väl inte någon bli anklagad för.

Vad man än gör i sin trädgård så får det konsekvenser. Ofta överraskande. På det sättet är marktäckning och glyfosatanvändning för nybörjaren lika. Får konsekvenser man inte känner till. Det är bara att välja vilka man vill ha.

Med dessa nattliga ord går jag på semester en längre tid utan dator. Och jag hoppas att din nya odlingsplätt blir bra oavsett metod, Copycat!
Sommartorparn
Det är ju lite svårt för folk på detta forum att veta att du har tvesjärtsfobi. Rent allmänt är det så att diverse kryp gillar täckodling, och rent allmänt blir det fler fuktälskande kryp om sommaren är fuktig. Snart är det vinter och då är du av med problemet.

Själv hade jag huset fullt med svarta skalbaggar sedan jag började lägga stora lass med gräsklipp runt rosorna. Lösningen blev att skaffa en ny tröskel.
carren
Men...tvestjärtar, gör inte de nytta i jorden? Jag har för mig att jag har läst att man kan förvänta sig tveisar i tex komposten där de förbättrar strukturen? I så fall så kanske tvestjärtarna netyder att du kommer att få jättefin jord där du har marktäckt? Om du absolut inte klarar av dem så kanske det funkar att minska antalet med lite Radar som föreslogs. Eller ta bort marktäckningen. Hoppas i alla fall att du blir av med/kan förlika dig med krypen! Lycka till!
Gossen Ruda
Nu sitter jag på jobbet utan litteratur men tvestjärtar är väl rovdjur? Skit samma, dom trivs där dom kan få lite skydd och plastduk är perfekt för sånt. Bekämpning har jag däremot ingen aning om. Beträffande Cillas lilla utbrott så håller jag delvis med. Att det man gör i trädgården får konsekvenser. Däremot håller jag inte med om hennes konsekvensbeskrivning. Roundup och liknande medel får bara effekt på det medlet används på och under en begränsad tid. En plastduk påverkar djur och växtliv så länge den ligger där. En del är positivt, en del negativt.
Gossen Ruda
Nu har jag kommit hem och konsulterat böckerna. Tvestjärtar äter små levande djur som bladlöss men även döda djur. Framför allt är dom dock växtätare och kan göra stor skada på odlingar med gnag på bl.a. blomblad och bär. Så för att slippa använda "giftet" Roundup används markduk som är perfekt odlingssubstrat för tvestjärtar som då måste bekämpas med andra medel, värre än Roundup. Hur man än vänder sig sitter som bekant ändan där bak. Undrar om inte myrr fungerar?

Tvestjärtar är för övrigt en dom få insektsgrupperna med yngelvård. Honan vårdar och putsar äggen och skyddar dom mot fiender. Samma sak med larverna som faktiskt även matas.
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2004, 12:27)
Framför allt är dom dock växtätare och kan göra stor skada på odlingar med gnag på bl.a. blomblad och bär.

Det var då konstigt, för i en artikel på Odla.nu hittar jag följande citat:

"Följande insekter skall man vara rädd om.
Jordlöpare, nyckelpiga, blomfluga, parasitsteklar, rovstinkfly, stinkslända, geting och tvestjärt."

Här är länken:
http://www.odla.nu/artiklar/for_fun/aug_gff.shtml
andersen
Tvestjärtar är mina vänner dom äter bladlöss.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2004, 11:23)
Nu sitter jag på jobbet utan litteratur men tvestjärtar är väl rovdjur?

Precis som gräshoppor!
Vilket betyder, att de inte försör växter.
Sommartorparn
CITAT (Hannele @ 07-07-2004, 13:00)
Precis som gräshoppor!
Vilket betyder, att de inte försör växter.

Var det ironiskt menat? unsure.gif

Titta här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=284806
sad.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 07-07-2004, 13:13)
Var det ironiskt menat? unsure.gif

Nej! Jag var inte ironisk. Svenska gräshoppor är rovdjur och äter mer insekter än växtdelar.
Bor du i Afrika??
*Laika*
aha, nu trilla tioöringen ner. Det är därför som jag inte har sett röken av bladlöss HÄR då, det är en totalinvasion i torpet med omnejd av tvestjärtar. Det är vällan bara kackerlackorna som är vidrigare, som tur är finns det inte så mycket såna i sverige (tror jag). Vad man än lyfter på, en bräda eller kruka så springer dom fram. Det är nog det usla vädret som orsakat mängden av krypen, det finns mycket smått o gott om man lyfter på saker ute på gården....usch! ohmy.gif tongue.gif mvh. Laika
lavendel
Apropå tvestjärtsfobi....är det nån mer än jag som är uppväxt med skräckhistorier om att tvestjärtar kröp in i öronen och byggde bo...och på så sätt gjorde människor döva?
Jag kommer ihåg tant Amanda med sin hörlur...dom sa att det var tvestjärtarnas fel att hon var döv!
Är det bara vi gamlingar(jag var barn på 50-talet)som hört dom här historierna eller lever dom än?
Lavendel rolleyes.gif
pepparmynta
CITAT (lavendel @ 07-07-2004, 17:21)
Apropå tvestjärtsfobi....är det nån mer än jag som är uppväxt med skräckhistorier om att tvestjärtar kröp in i öronen och byggde bo...och på så sätt gjorde människor döva?

Du är inte den enda! En del människor sov med nattmössa förr av två anledningar, att hålla värmen och för att tvestjärtar inte skulle kunna krypa in i hörselgångarna.

Så ruggigt att vara rädd för sånt ohmy.gif
Gossen Ruda
Några citat, först från Sandhall/Ander, Gräshoppor, syrsor och deras släktingar.

Så Chinery/Coulianos, Nordeuropas insekter.

Var och en får välja mellan Odla och facklitteraturen. Visserligen sätter jag ett litet frågetecken för uppgiften att tvestjärtar skulle gnaga på människor men det är kanske sant. Troligen dock mycket ovanligt. Min mormor vaknade en gång av att en mus satt och gnagde på hennes hand där hon hade ett sår men det är en annan sak. Att tvestjärtar kan krypa in i öronen är sant, jag läste om ett fall för något år sen. Det är dock ganska ovanligt.

Vad Hannele svamlar om fattar jag inte. Alla svenska gräshoppor är växtätare, vårtbitarna tar även andra insekter.
Copycat
Tack Gossen Ruda, nu känns det genast mycket bättre ohmy.gif blink.gif wacko.gif unsure.gif wink.gif . Om det var för att lugna mig eller i ett skämtsamt syfte, det vet jag inte, förstod inte graden av det roliga. Jag skulle precis skicka ett inlägg för att be om ursäkt över min hysteri igårkväll. Naturligtvis är det ingens fel på Odla, att jag inte visste om att Tvestjärtar kan samlas under täckduken. Men jag fick panik av att se hur det formligen myllrade fram. Den största hysterin fick mina grannar se då dom såg mig med miniröjaren i högsta hugg, samtidigt som jag villt fäktade med armarna och skrek högljutt. Det måste ha varit en syn det. Att man sen släpper maskinen för att stampande på stället inte kan ta sig någonstans på grund av paralysering, gjorde inte synen tråkigare. Idag när gräset, efter mycket om och men är kortklippt, ser man inte så mycket av odjuren. Men ditt klipp Gossen Ruda, aja baja, inte skrämmas så. tongue.gif Kram på er alla wub.gif
Gossen Ruda
Det var inte för att vara rolig utan det uppkom en diskussion om vad tvestjärtar äter. Skräckhistorierna får man ta med en nypa salt även om en viss sanning finns det nog. Men kanske långt tillbaka i tiden. Frågan är om tvestjärtar har någon större chans att ta sig in i moderna hus.
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2004, 19:09)
Visserligen sätter jag ett litet frågetecken för uppgiften att tvestjärtar skulle gnaga på människor men det är kanske sant.

Här hemma sitter en som säger sig ha blivit biten av en tvestjärt och att det gjorde ungefär lika ont som ett getingstick. (Så går det när man sticker in handen i mörka skrymslen....)

Och....varför skulle dom inte krypa in i öron om dom kryper in i alla andra skrymslen. rolleyes.gif
lavendel
CITAT (Sommartorparn @ 07-07-2004, 19:39)
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2004, 19:09)
Visserligen sätter jag ett litet frågetecken för uppgiften att tvestjärtar skulle gnaga på människor men det är kanske sant.

Här hemma sitter en som säger sig ha blivit biten av en tvestjärt och att det gjorde ungefär lika ont som ett getingstick. (Så går det när man sticker in handen i mörka skrymslen....)

Och....varför skulle dom inte krypa in i öron om dom kryper in i alla andra skrymslen. rolleyes.gif

Hej! rolleyes.gif
Shit...vad har jag gjort...gett nytt liv åt den gamla skrönan om att dom kröp in i öronen! unsure.gif
Jag skrev det av rent antropologiskt intresse...för att höra om nån annan var uppväxt med dom här historierna!
Hoppas verkligen jag inte spätt på nån tvestjärtfobi!!
Ångerfull Lavendel
Copycat
Hejsan Lavendel. Inte har du spätt på min fobi, den var redan överfull laugh.gif Men visst känns det lite kymigt att tänka på, och ja, jag är också uppvuxen med tron att dom kryper in i öronen på folk då man sover. Uscha !! wub.gif
Betty
Jag har inte sett en tvestjärt på flera år och de jag sett häruppe var mycket mindre än de jag har sett i t.ex. stockholmsområdet.
Ju längre norrut man bor i detta land desto färre och mindre kryp. smile.gif
Copycat
Betty, jag är född i Vänersborg, uppvuxen i Stockholm och bor numera i Sundsvall. JAG tycker att mina Tvestjärtar är mastodonter, fast det kanske är skillnad på mycket högt upp i landet och södra Norrland? wink.gif wub.gif
Betty
Du rör dig uppåt Copycat...
Avstånd mellan Vänersborg och Stockholm; 41 mil.
Avstånd mellan Stockholm och Sundsvall; 39 mil.
Avstånd mellan Sundsvall och Luleå; 53 mil.

När blir du "lulebo"? biggrin.gif
Jag har också småkrypsfobi så jag är bara glad att de små odjuren är så små här, eller så har jag bara haft tur som inte har stött på några större...
biggrin.gif
Betty
Jag kollade in texten på en burk Myrr 100 PLUS. Det står att Myrr funkar både på myror, silverfiskar gråsuggor och tvestjärtar! Läs mer här. Det står inte uttryckligen på länken att det funkar på tvestjärtar, men det står på burken. Priset ligger på ca 120:- (på Obs! i Luleå i alla fall).
Copycat
Betty, jag har aldrig varit högre upp än Umeå. Men DET tyckte både jag och dottern var en mycket vacker stad. Dottern vill söka in på Umeå universitet, för att hon trivs så bra med stan. Själv kommer jag nog inte högre än såhär. Inte ens på semester, skulle jag tro. wub.gif
Betty
Du missar, i mina ögon, sveriges vackraste natur... (Har du kollat i Felix mattes album t.ex.)
Copycat
Du har nog alldeles rätt Betty, men jag är nog en äkta asfaltsblomma. Visst är det vackra bilder, men myggigt va? Jag "stal" någons bild på en RÖD himmel som jag har som skrivbord i datorn, undra om det var Felix mattes? Får man göra så? Om inte så tar jag genast bort den, men den var ju så gudomligt vacker. wub.gif
Betty
Det är nog helt OK att "låna" bilder och använda dem som skrivbordsunderlägg! biggrin.gif
Myggen ja... Har hört nånstans att det inte är så mycket mygg i år, men jag undrar jag... Tycker faktiskt att de är ettrigare än vanligt!
MyggA funkar alldeles utmärkt!
Copycat
Det sägs också att det ska vara mycket mygg då det är sådant här väder, regn och fukt. Men jag tror att dom drunknat i regnvädren här i alla fall. Jag har inte sett en mygga än så länge. Man kan väl glädjas åt att det är relativt mycket kvar av sommaren och att det KAN bli bättre väder, mycket sämrekan det ändå inte bli. wub.gif
Annki
Detta har inget med Round-Up att göra. Det är ert ansvar. Och tvestjärtar är klart obehagliga. Men kan man få besked från er Sundsvallingar om vilken temperatur ni har i badvattnet just nu? Är på väg norröver om några dagar. Måste fly detta oväder i Sthlm! sad.gif
Copycat
Hejsan Annki. Tranvikens havsbad har 16 grader. Pite havsbad har 18 grader. Välkommen upp till regnet. Men det är den här veckan som det är gatufest. wub.gif
andersen
Ang gatufesten http://www.sundsvall.nu/gatufesten/
Copycat
Tack Andersen ! Och Fredag och Lördag kl. 13 uppträder min son på Daltons dansgolv, med Sundsvalls dansteam wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon